در دومين نشست سه جانبه كليساي انگليكن انگلستان، لوتري آلمان و تعدادي از انديشمندان و پژوهشگران ايراني كه همزمان با عيد سعيد غدير خم در قم برگزار شد شركت كنندگان بر اهميت و ضرورت گفتگوي اديان به عنوان مهمترين وسيله براي درك بيشتر اديان از يكديگر تأكيد كردند.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" از قم، در اين نشست سه جانبه كه بعد از ظهر پنج شنبه در مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب اسلامي برگزار شد حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب رئيس مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم، برگزاري اين نشست را در جهت تعامل جدي و آشنايي عميقتر ميان اديان ابراهيمي، يعني يهوديت، مسيحيت و اسلام دانست.

وي گفت: در دنياي امروز هم براي خروج از تنگناهايي كه در آن گرفتار آمده ايم  وهم براي تأمين و تضمين سلامت اخلاقي، ارتقاي معنوي و كسب خشنودي پروردگار متعال نيازمند نقش آفريني دين در همه عرصه هاي اجتماعي است.

وي پيدايش هر كدام از سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام را نشانگر تجلي قدر ت و رحمت الهي در عرصه گيتي دانست.

حجت الاسلام نواب اظهار داشت: ما هم براي خروج از بن بستهاي موجود در عرصه هاي بين المللي ومنطقه اي و محلي و هم براي پيشبرد خداشناسي، خودشناسي و جهان شناسي نيازمند آشنايي بيشتربا همديگر و با نوع دريافتها و رهيافتهاي ديني يكديگر هستيم.

وي اين دين ورزي را از برترين تجربه هاي معنوي انسانها و دين پژوهي را از گرامي ترين كوششهاي علمي و معرفتي انسانها دانست.

رئيس مركز تحقيقات و مطالعات اديان و مذاهب قم در بخش ديگري از سخنانش افزود: پيروان هر ديني نبايد خود را ازشناخت تجربه هاي والاو كوششهاي پيروان اديان محروم سازند؛ به ويژه پيروان سه دين سامي، ابراهيمي و توحيدي يعني اسلام، مسيحيت و يهوديت كه ادياني همجوار و هم خانواده هستند.

به گزارش "مهر"، در اين نشست دكتر مارتين افولدر باخ مسئول بخش گفتگوي اديان در كليساي پروتستان آلمان، دكتر توبي هوارس كشيش بيرمنگام و حجت الاسلام دكتر سيد حسن اسلامي اردكاني به سخنراني پرداختند و در پايان به سؤالات حاضرات در جلسه پاسخ دادند.

در حاشيه اين مراسم حجت الاسلام سيد محمد علي ابطحي، مؤسس و رئيس مؤسسه گفتگوي اديان در مورد هدف از برگزاري نشست سه جانبه به خبرنگار ما گفت : هدف از برگزاري اين نشستها نزديكي  نظرات و ديدگاههاي اديان به همديگر و بررسي خطرات اجتماعي مشترك بين آنهاست.

وي در ادامه ياد آور شد: اولين نشست سه جانبه كليساهاي انگليكن، لوتري و انديشمندان ايراني در لندن برگزار شد كه هيئتي از ايران در آن جلسه حضور داشتند.