سمنان - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برداشت قریب ۶۲ هزار تن زردآلو از باغات بارور استان طی سالجاری خبر داد و گفت: قریب به ۷۰ درصد باغ های زردآلوی استان در شهرستان شاهرود قرار دارد.

لطف الله رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن یادآوری اینکه در استان سمنان بیش از شش هزار و ۴۰۰ هکتار  باغ زردآلو وجود دارد، اظهار داشت: از این مقدار پنج هزار و ۸۸ هکتار آن  بارور و مابقی نهال است که  نسبت به  سال قبل  هفت درصد رشد داشته  است.

وی با بیان اینکه قریب به ۷۰ درصد باغ های زردآلوی استان در شهرستان شاهرود قرار دارد افزود: ارقام عمده تجاری استان شامل  قوامی شاهرود، رجبعلی، جهانگیری و نصیری  است که ۸۰ درصد آن از طریق  تازه خوری مصرف می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: بعد از پسته زردآلو بیشترین سطح زیر کشت  باغ های استان را به خود  اختصاص  داده است و مطالعات  نشان داده که شرایط سیار متنوع  اقلیمی، تنوع وسیع آب و هوایی در مناطق  مختلف استان امکان توسعه  کشت زردآلو  را  فراهم  کرده است به طوری که استان سمنان  از نظر سطح  زیر کشت رتبه  سوم کشور  را داراست.

رضایی یادآور شد: با توجه به ثبت ملی رقم قوامی شاهرود، این رقم با کیفیت بالاترین سطح زیر کشت زردآلوی شاهرود و مناطق شمالی شهرستان دامغان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: کار برداشت زردآلو در استان  از اویل خرداد با رقم های «پیش رس» شروع شده است و تا نیمه مرداد برداشت ارقام دیررس به پایان می رسد.

 مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در خاتمه، از سرمای دیررس بهاره به عنوان مهترین عامل محدود کننده زردآلو ذکرکرد و افزود: مطالعات و برنامه ها اجرایی خاص در این خصوص درحال اجراست.