قم - کودکی و نوجوانی سن حساسی برای فراگرفتن و نهادینه کردن افکار و عقایدی است که توجه به این قشر می‌تواند فردای جامعه را بسازد.

به گزارش خبرنگار مهر، توجه به کودکان و نوجوانان که عبارت آینده سازان فردا را یدک می‌کشند همواره از موارد مهم و قابل توجه است، بخصوص در مباحث آنچه که به عنوان آرمان و شاخص‌های فرهنگی نهادینه شده در کشور ما است این مطلب چشم نوازتر خواهد بود و در این بین هنر تأثیرگذاری دو چندان خواهد داشت.

قطعاً ادبیات کودک و نوجوان مسئله بسیار مهمی است که باید بدان توجه شود و اینکه چگونه نویسندگان این عرصه بتوانند نسل فردای جامعه ما را در راستای اهداف و آرمان‌ها تربیت کرده و به آن‌ها خوراک فرهنگی را بچشاند مسئله‌ای است که اهمیت آن بر همگان روشن است. مسئله‌ای که مجید ملامحمدی فعال عرصه ادبیات کودک و نوجوان نیز بر آن تأکید دارد.

وی که تاکنون نزدیک به ۱۳۰ اثر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان منتشر کرده و به گفته خودش نیمی از این آثار نیز جوایز متعددی کسب کرده‌اند در گفتگو با خبرنگار مهر، دغدغه خود را دلواپس بودن در زمینه مواجه بودن کودکان و نوجوانان امروز با هجوم فضای مجازی و توانایی در حفظ این گروه از خطرات و عواقب این مواجهه عنوان می‌کند.

باید نگاهمان را تغییر دهیم

ملامحمدی با اشاره به اینکه باید نگاهمان در زمینه ادبیات کودک و نوجوان با آنچه در دهه گذشته و نسل‌های ما بود تغییر دهیم، بر لزوم پذیرفتن وجود فضای مجازی کنونی تأکید دارد و می‌گوید: امروز فعالیت در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در واقع یک اقدام جهادی و ایثارگونه را می‌طلبد و در وهله اول برقرار کردن ارتباط با آن‌ها مهم‌ترین مسئله است.

وی بر لزوم جلب توجه کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به سمت کتاب و کتاب‌خوانی تأکید دارد و برای توجه هر چه بیشتر این نسل به امور مذهبی و دینی راه حل زبان روز و لطیف در بیان مسائل دینی و مذهبی را پیشنهاد می‌کند.

گرانی کاغذ توانسته در کاهش تولیدات بخش کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد

سردبیر ماهنامه پوپک در ادامه بر حمایت همه جانبه از نویسندگان تأکید دارد و گرانی کاغذ را از جمله مشکلاتی عنوان می‌کند که در این زمینه توانسته در کاهش تولیدات بخش کودک و نوجوان تأثیرگذار باشد.

وی در عین حال از وجود نویسندگان توانمند در عرصه ادبیات کودک و نوجوان دفاعی تمام قد داشته و حمایت از آن‌ها را موجب تولید آثار فاخر و در خور شأن و البته مورد استقبال توسط کودکان و نوجوانان می‌داند.

تهیه خوراک مذهبی برای نسل کودک و نوجوان

علی باباجانی از دیگر نویسندگان عرصه کودک و نوجوان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، تهیه خوراک مذهبی برای نسل کودک و نوجوان را دغدغه هنرمندان و نویسندگان کشور می‌داند و می‌گوید: در این زمینه نگاه‌ها متفاوت است برخی قائل به ارائه مطالب به شکل مستقیم و برخی دیگر ارائه غیرمستقیم را پیشنهاد می‌دهند.

وی در ادامه به مسئله حجاب و لزوم هنجارمند کردن کودکان از سنین پایین در این زمینه اشاره و ادامه داد: برداشت کودکان و نوجوانان ما از مسئله حجاب یک صورت با یک چادر است، درحالی‌که این مفهوم می‌تواند فراتر از این باشد و ما این‌گونه به کودکان بیان کنیم که همانطور که وسایل شما مانند موبایل نیاز به حفاظت دارند خود انسان نیز نیازمند حفاظت از کرامت و شخصیت خود است و حجاب تنها معطوف در یک صورت پوشیده شده با چادر نیست.

این فعال عرصه کودک و نوجوان که تاکنون نزدیک به ۲۰ اثر را در زمینه داستان، شعر و طنز در نسل در ادبیات کودکان و نوجوان را در کارنامه خود دارد به عروسک باربی و تبلیغات گسترده در همه زمینه‌ها برای این عروسک اشاره و می‌گوید: غرب برای نهادینه کردن فرهنگ خود عروسکی را وارد بازار می‌کند و حتی برای آن فیلم هم می‌سازد اما به عنوان مثال ما تنها به عروسک‌های دارا و سارا اکتفا کردیم که در این زمینه هم نتوانستیم فعالیت چشمگیری داشته باشیم.

ارگان‌هایی که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند باید محصولات فرهنگی که مرتبط با کوکان و نوجوانان است را به بهترین شکل در اختیار آنان قرار دهند

وی که از نرسیدن محصولات تولید شده در بخش ادبیات کودک و نوجوان به این نسل گله‌مند است. حمایت نشدن نهاد و ارگان‌های مرتبط با این امر را موجب آن دانسته که باعث شود کتاب‌ها و نشریات تولید شده در این بخش نتوانند به خوبی در دسترس مخاطب قرار گیرد.

برخی مسئولان برای کار فرهنگی ارزشی قائل نیستند

این فعال عرصه ادبیات کودک و نوجوان با این عنوان که برخی مسئولان برای کار فرهنگی ارزشی قائل نیستند به گفته‌های خود ادامه می‌دهد و می‌گوید: ارگان‌هایی که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند باید محصولات فرهنگی که مرتبط با کوکان و نوجوانان است را به بهترین شکل در اختیار آنان قرار دهند و به عنوان مثال آموزش و پرورش باید در مدرسه‌ها دکه‌هایی را برای فروش کتاب و محصولات فرهنگی جانمایی کنند تا نوجوانان بتوانند کتاب‌های تولید شده در رده سنی خود را در دسترس داشته و آزادانه انتخاب کنند.

باباجانی به دغدغه خانواده‌ها برای دریافت کتاب‌های ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان اشاره دارد و از سویی دیگر بر دغدغه نویسندگان و تلاش آن‌ها را برای تولید محصول تأکید دارد و حلقه مفقوده در این بین را عدم همکاری نهادها و ارگان‌ها در زمینه افزایش شمارگان و در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های تهیه شده ذکر می‌کند که این امر موجب شده تا برخی از خانواده و نسل کودک و نوجوان این‌گونه تصور کنند که کتاب خوب در این گروه سنی وجود ندارد.

وی بر همکاری ارگان‌ها و همچنین تبلیغ در زمینه معرفی آثار بخش کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار داد.

نویسندگان و فعالان عرصه کودک و نوجوان به حضور توانمند و انگیزه فراوان فعالان این عرصه تأکید دارند اما در هر حال این افراد نیز دغدغه‌هایی دارند که باید برای رفع آن‌ها تلاش کرد زیرا در هر حال نسل کودک و نوجوان ما در راه آینده کشور هستند و توجه به خوراک فکری و فرهنگی این گروه سنی می‌تواند از مشکلاتی که آینده ممکن است به وجود آورد جلوگیری کرده یا بخشی از آن را کاهش دهد.

خبرنگار: سیده مرضیه میرقادری