بجنورد- مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۷ میلیارد تومان درآمد مالیاتی شامل مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و کالا و خدمات در استان وصول شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد انوري بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته ماليات(شانزدهم تا بیست و سوم تیرماه) برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه مالیات در اداره کشور، اظهار کرد: درآمد مالياتي نقش مهمي در توسعه و آباداني كشور و استان داشته و ماليات به عنوان يكي از مهم ترين ابزارهای هدايت و كنترل ساير مولفه هاي اقتصادي به سوي تحقق محورهاي اقتصاد مقاومتي است.

وي با اشاره به فرارهای مالیاتی و برخی نواقص موجود در این زمینه، اجرای طرح جامع مالیاتی را رافع این مشکلات دانست و افزود: طرح جامع مالياتي سامانه نرم افزاري يك پارچه در سازمان امور مالياتي است كه در راستاي تحقق درآمد مالياتي، جلوگيري از فرار مالياتي، تكريم موديان مالياتي و ... اجرا مي شود.

انوري اضافه كرد: خراسان شمالي در اجراي طرح جامعه مالياتي جزو چهارمين استان كشور محسوب شده و تاکنون مؤفقیت ها در این زمینه چشمگیر بوده است.

وي همچنين با اشاره به اين كه يكي از برنامه های طرح جامع مالياتي، ارائه اظهارنامه الكترونيكي است، گفت: بر این اساس تا پايان تيرماه هر سال باید تمامی اشخاص حقيقي و حقوقي براي سال قبل اظهارنامه مالیاتی خود را تسليم كنند كه امسال اين اظهارنامه به صورت الكترونيكي تنظیم و دریافت می شود.

مديركل امور مالياتي خراسان شمالي افزود: سال گذشته در اجراي طرح خوداظهاري مودیان مالیاتی خراسان شمالی، سه هزار و ۱۹۸ اظهارنامه دريافت شد كه از اين تعداد ۱۴۳ مورد رسيدگي قرار گرفته و مابقي قطعي شدند.

وي يكي از مسائل مهم در اداره كل امور مالياتي را فرهنگ مالياتي عنوان كرد و گفت: در این زمینه نیازمند فعالیت و اطلاع رسانی بیشتری هستیم و انتظار می رود فعالیت رسانه ها در این بخش افزایش یابد.

انوري در ادامه اظهار داشت: ماليات بر ارزش افزوده امسال ۹ درصد تعیین شده که از این میزان پنج درصد ماليات، يك درصد ماليات سلامت و سه درصد عوارضي است كه به شهرداري ها و دهياري ها پرداخت مي شود.

به گفته وی از زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۸۷ تاکنون از محل این قانون در مجموع ۱۲۵ ميليارد تومان به شهرداري ها و دهياري های استان پرداخت شده است.

انوری با اشاره به میزان وصول درآمدهای مالیاتی در خراسان شمالی، اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۴ ميليارد تومان ماليات در استان وصول شد كه از اين ميزان ۱۳۴ ميليارد تومان مربوط به ماليات مستقيم و ۵۰ ميليارد تومان نيز مالیات كالا و خدمات و ارزش افزوده بود.

به گفته اين مسئول در سه ماهه نخست امسال نيز ۴۷ ميليارد تومان ماليات در استان وصول شده كه از این میزان ۳۵ ميليارد تومان مالیات مستقيم و ۱۲ ميليارد تومان نيز مربوط به مالیات كالا و خدمات و ارزش افزوده بوده است.

انوري افزود: از ميزان کل مالياتي كه در سه ماهه نخست سال جاري وصول شده، هشت ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان آن مربوط به حقوق کارکنان بخش اداری و دولتی است که بیش از ۲۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی را شامل می شود.

وي در ادامه با اشاره به این که میزان مالیات وصولی از خراسان شمالی به نسبت کل کشور و سایر استان ها اندک است، تصريح كرد: خراسان شمالي از لحاظ درآمد مالياتي سي امين استان كشور بوده و کل مالیات وصولی در این استان نیم درصد میزان مالیات جمع آوری شده در کشور است.

مديركل امور مالياتي خراسان شمالي در خاتمه با بیان این که اکنون در هفت شهرستان خراسان شمالی اداره امور مالیاتی دایر بوده و فعال است، اظهار کرد: هفته گذشته اداره امور مالیاتی شهرستان گرمه فعالیت خود را آغاز کرد و برای دایر کردن اداره امور مالیاتی شهرستان مرزی راز و جرگلان نیز مکاتبات و مراحل اداری آن در حال انجام است.