سمنان - مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ایجاد اتحادیه‌های مراتع آبخیزداری در استان‌ها و شکل‌گیری اتحادیه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، غلامرضا هادربادی در خلال برگزاری جلسه برنامه ریزی نشست تشکلهای مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست کشور که مهر ماه سالجاری در استان سمنان برگزار خواهد شد ضمن بیان اینکه سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرای برنامه‌ها با بهره‌گیری از مشارکت جوامع و تشکل‌هاست، گفت: این سازمان در زمینه‌های احیا و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی عزم خود را جزم کرده است تا از مشارکت بهره‌برداران استفاده کند.

وی همچنین با بیان اینکه بر این اساس در سالجاری سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مدیریت یکپارچه در حوزه‌های آبخیز در پایه مشارکت مردم است، افزود: یعنی تمرکز فعالیت‌ها با استفاده از مشارکت مردم در تمام مراحل اجراست.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: به همین منظور این سازمان درصدد است که از تمام کسانی که می‌توانند در بخش منابع طبیعی اثرگذار باشند، در فعالیت‌های خود استفاده کند.

هادربادی اضافه کرد: همچنین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تقویت و ایجاد تعاونی‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور، ایجاد اتحادیه‌های مراتع آبخیزداری در استان‌ها و شکل‌گیری اتحادیه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: از آذرماه سال ۹۲ دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی در سازمان جنگل‌ها شکل گرفته و در همه استان‌ها در حال تشکیل است و امیدواریم تا پایان نیمه امسال این دبیرخانه در استان‌ها نیز تشکیل شود.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: شبکه‌ تشکل‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست در استان‌ها نیز شکل گرفته است و در مهرماه سال جاری نشست تخصصی همه نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در استان سمنان برگزار می‌شود.

هادربادی ادامه داد: این نشست تخصصی با همکاری استانداری سمنان و با مسئولیت و پیگیری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه بزرگ حبله‌رود در دو استان سمنان و تهران گفت: این پروژه در حوزه معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، اما حبله‌رود پروژه‌ای بوده که با مشارکت جوامع محلی در این دو استان اجرا می‌شود که بنای این پروژه توانمندسازی جوامع محلی است و اقداماتی در زمینه‌های مختلف با استفاده از نظر و توانمندی‌های مردم صورت گرفته است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری سمنان نیز در این نشست گفت: تهدیدات منابع طبیعی ومحیط‌ زیست، خشکسالی و کم‌آبی و مسئله گردشگری از دیگر مسائلی است که نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد در رفع تهدیدات و تبدیل آن‌ها به فرصت‌ برای استان سمنان مهم است.

منوچهرصادقی گفت: در نشست سازمانهای مردم نهاد در سال گذشته برای نخستین سامانه بانک اطلاعاتی در استان سمنان ایجاد شد.

وی عنوان کرد پایه اساسی سرمایه اجتماعی، حقوق شهر وندی و مشارکت مردم است و راه توسعه جز با مشارکت مردم امکان پذیر نیست و باید بحث شعار سال و سرمایه اجماعی را با دو مولفه اعتماد و ارتباط بین دولت و مردم ارتقاء دهیم.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری سمنان تعدد سازمانهای مردم نهاد از نظر کمی و کیفی و همکاری دستگاه های اجرایی با سازمان های مردم نهاد را خواستار شد و عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این رابطه موفق عمل کرده است و فعالیت سمن ها در بخش منابع طبیعی و محیط زیست در استان بسیار خوب ارزیابی می شوند.