کرمانشاه - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از برش بهداشتی ۱۰ هزار هکتار از جنگلهای بلوط زاگرس خبر داد و گفت: با این روش بیش از ۵۰ درصد درختان احیا شدند.

مراد شیخ ویسی، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت جنگل های بلوط استان کرمانشاه اظهار داشت: جنگل‌های بلوط زاگرس مدتی است به دو بیماری ذغالی و سوسک چوپ خوار مبتلا شده اند و هم اکنون از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل بلوط در استان ۱۵۰ هزار هکتار آن به آفات آلوده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: براین اساس ۵ تا ۴۰ درصد جنگل های آلوده زاگرس دچار خشگیدگی شده اند اما از سال گذشته تاکنون هیچ تغییری در سطح جنگل های خشکیده مشاهده نشده است.

شیخ ویسی از مقابله با عوامل زمینه ساز خشکیدگی بلوط در سطح ۳۷ هزار هکتار از جنگل‌های خشکیده استان کرمانشاه طی سال گذشته با مشارکت مردم خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته در سطح ۳۰ هزار هکتار از منابع طبیعی و جنگل‌های این استان مبارزه با آفت لورانتوس انجام شده است.

وی علت خشکیدگی جنگل های بلوط را سه بیماری آفت سوسک چوب خوار، بیماری قارچی و آفت لورانتوس دانست و افزود: بهترین راه مقابله با آفت لورانتوس قطع کردن غده‌ها است و کارشناسان درختان خشکیده را منبع آلودگی می‌دانند و به همین دلیل هم مبارزه با درختان آلوده در برنامه قرار گرفته است.

شیخ ویسی از قطع تنه درخت برای مبارزه با آفت سوسک چوبخوار خبر داد و گفت: در بیماری ذغالی و آفت لورانتوس درخت دیگر احیا نمی شود اما در آفت سوسک چوبخوار که با نوک خود تنه درخت را سوراخ سوراخ می‌کند امکان احیا وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: سوسک چوبخوار از طریق سوراخ کردن درخت، آن را از داخل خالی کرده و از بین می‌برد.

وی برش بهداشتی به صورت قطع تنه درخت از زمین را راه مقابله با این آفت و احیای مجدد درختان بلوط دانست و گفت: با این کار درختان آلوده را از زمین قطع می‌کنند تا ریشه آن‌ها جست بزند.

شیخ ویسی تنها راهکار مبارزه با بیماری آفت ذغالی را قطع کامل درخت، بیرون کشیدن و سوزاندن آن افزود: پس از قطع و از بین بردن عوامل مشکل ساز در جنگل‌های زاگرس برنامه درختکاری جایگزین اجرایی خواهد شد.

وی از برش بهداشتی ۱۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط استان برای احیا آنها خبرداد و گفت: از این میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد احیا شده و  درختان قطع شده جست جدید زده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه مهمترین نیاز ما برای مبارزه با بیماری خشکیدگی بلوط در استان کرمانشاه، تامین اعتبار مالی است گفت:  تنها ۳۰ درصد از اعتبارات تعیین شده برای مقابله با خشگیدگی جنگل های بلوط از محل درآمدهای سازمان منابع طبیعی کشور تخصیص داده شد.