به گزارش خبرنگار مهر، رمضان به پایان رسید و اینک روزی است که باید نتیجه یک ماه روزه و عبادت را جشن گرفت و چه نتیجهای زیباتر از این که غنچههای فطرت انسان در سپیده عید فطر، شکوفا شود و جان انسان در فضای معطرش به پرواز درآید.
عید فطر، عید فطرت است. روزی است که انسان به فطرت پاک خود باز میگردد و به شکرانه این بازگشت، به ستایش باری تعالی به جشن و سرور میپردازد.
عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیدهاند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند میطلبند، اجر و پاداشی که خداوند به آنان وعده داده است.
روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خواندهاند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند؛ ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار مینامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع میشود انسان افطار میکند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده میشود.
انسان مؤمن در طول ماه پربرکت رمضان فرمان خداوند را اطاعت میکند، آنچه خداوند واجب کرده است مو به مو انجام میدهد، رنج گرسنگی و تشنگی و تربیت نفس و عبادت حق را تحمل میکند و لذت ترک گناه را درک میکند. هر کس که در این ماه در رسیدن به حق و کسب رضای معبود گوی سبقت را برده باشد، سهم بیشتری از برکات خوان گسترده عید سعید فطر خواهد داشت.
عید فطر؛ عید بازگشت به سوی خداوند است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گرامیداشت روز عید فطر، اظهار داشت: همانطور که در سخن بزرگان نیز آمده عید به معنای بازگشت به سوی خداوند و فطرت واقعی انسانها است.
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم ادامه داد: واژه توبه و انابه به هم شبیه هستند اما بزرگان میفرمایند که تفاوت توبه و انابه این است کسی که به گناه مبتلا شده توبه میکند و به فطرت الهی برمیگردد؛ انابه بازگشت از فطرت به سوی خداوند است.
وی عنوان کرد: با روزه داری در ماه مبارک رمضان توفیق توبه پیدا کردیم یعنی به سوی فطرت اولیه خود بازگشتیم و با پایان ماه و عید فطر بازگشتی از پایگاه فطرت به سوی حق تعالی داریم که این مهم مرتبهای بالاتر است که حاصل و نتیجه یک ماه عبادت مشخص میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در روایات آمده که عبادتهایی مانند عید ما را به مسئله معاد متذکر میکند، تصریح کرد: این مهم را در رفتار امام رضا(ع) در روز عید مشاهده میکنیم که در روایات آمده وقتی خواستند نماز عید را برگزار کند فرمودند طوری برگزار میکنم که پیامبر(ص) برگزار میکردند و ظاهر و رفتار امام رضا(ع) به گونهای شد که همه منقلب شدند.
برپایی نماز عید فطر نمونه کوچکی از معاد است
وی با اشاره به اینکه برپایی نماز عید فطر نمونه کوچکی از معاد است، گفت: به هنگام قیامت انسانها از قبر برمیخیزند و به طور گروهی در صحنه قیامت حاضر میشوند و همه به سوی خدا برمیگردیم. دسته جمعی و گروهی اقامه نماز برای این است که حقیقت معاد را فراموش نکنیم.
حجت الاسلام یزدانی مقدم با بیان اینکه برپایی نماز عید فطر به یک معنای دیگر توجه به مقام امامت و ولایت است، یادآور شد: نماز عید فرصتی است که متوجه شویم که باید اصل و حقیقت دین را از امام معصوم دریافت کرد و این نماز ما را متوجه امام زمان(عج) میکند. امام زمان(عج) نیز ما را به سوی خداوند متذکر میکند و توجه دادن به مقام امامت توجه دادن به دین است.
وی اظهار داشت: اگر ولایت امام معصوم نباشد و حقایق از امام معصوم گرفته نشود آنگاه انحرافاتی مانند اسلام داعشی و وهابی پیدا میشود.
اقامه نماز عید فطر نمایش شکوه و عظمت جامعه اسلامی است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به کارکردهای عید فطر بیان کرد: اجتماع مردم برای اقامه نماز عید فطر نمایش شکوه و عظمت اسلام و جامعه اسلامی است و نشان دهنده وحدت مردم و باعث تقویت روحیه انس و مهربانی و همدلی است.
نماز عید فطر نمایش شکوه و عظمت اسلام و نشان دهنده وحدت مردم و باعث تقویت روحیه انس و مهربانی و همدلی است
وی ابراز کرد: روزه ماه مبارک رمضان ما را هم به یاد گرسنگی و سختیهای آخرت میاندازد و هم ما را به یاد شکمهای گرسنه میاندازد.
حجت الاسلام یزدانی مقدم ادامه داد: در روز عید فطر هم در عین حال که به یاد خدا، قیامت و امام زمان(عج) هستیم، به مردم و هم نوعان خود نیز فکر میکنیم و به خاطر توجه به مردم زکات فطره به نیازمند هدیه میکنیم تا آنان نیز در این روز خوشحال باشند، زیرا انسانها در زندگی اجتماعی باید با همدیگر همدلی کنند.
با دوری از گناهان تمام روزهایمان را عید کنیم
مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از معانی عید فطر بازگشت انسان به فطرت الهی است، چون در اثر گذر زمان فراموشیها، غفلتها و گناهان بر روی فطرت انسان گرد و غبار ایجاد میکند و برگشت او را به سوی خداوند سخت میکند.
حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت الهی است که گرد و غبار غفلت زدوده شود، ادامه داد: ماه رمضان باعث میشود که موانع نورانی فطرت از جلوی پای انسان برداشته شود و در این ماه با روزه داری و ترک محرمات خود را به خدا نزدیک میکند و در این سرچشمه زلال الهی خودش را شست و شو میدهد.
وی افزود: یک ماه انسان ریاضت میکشد و صبوری را به معنای واقعی انجام میدهد تا اینکه به عید فطر میرسد و از این جهت عید فطر گفته میشود که فطر از فطرت میآید و عید همان به معنای بازگشت است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: خداوند انسان را طوری آفریده که هم راه خوبیها را میرود و هم راه بدیها و در طول زندگی انسان با عوامل بدی دست و پنجه نرم میکند و گاهی هم ممکن است گرفتار شود؛ بنابراین نیازمند ایامی است که به بندگی خدا بپردازد و این ریاضت او را به فطرت الهی نزدیک میکند.
باید از خداوند بخواهیم که عیدی ما در این روز تعجیل در فرج امام عصر(عج) باشد و با دوری از گناه تمامی روزهای خودمان را عید کنیم
وی با اشاره به اینکه باید بعد از پایان ماه رمضان نیز این بندگی خدا را به معنای واقعی حفظ کنیم، عنوان کرد: باید برای ارتباط همیشگی با خداوند در تمام ایام با قرآن مانوس باشیم و نیایش کردن، مطالبه از درگاه الهی و استغفار را همیشه حفظ کنیم.
حجت الاسلام یوسفی مقدم اظهار داشت: استغار سبب امان انسان از عذاب الهی است و انسان را به وادی امن میبرد و بعد از این ماه مبارک نیز باید این روحیه استغفار طلبی را محافظت کنیم.
مدير مركز فرهنگ و معارف قرآن كريم گفت: همه باید از خداوند بخواهیم که عیدی ما در این روز تعجیل در فرج امام عصر(عج) باشد و با دوری از گناه تمامی روزهای خودمان را عید کنیم .
عید فطر عید بازگشت به فطرت است
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در لغت عید به معنی بازگشت است و فطر هم همان فطرت است و عید فطر عید بازگشت به فطرت است و برای بازگشت به این فطرت شادمانی میکنیم.
حجت الاسلام کریم خانمحمدی ادامه داد: پیامبر(ص) میفرماید برای روزه گیرنده دو شادمانی وجود دارد یکی از زمانی که افطار میکند و یکی از زمانی که خدا را در روز قیامت ملاقات میکند.
وی گفت: یک فطر کوچک داریم و آن هنگامی است که در ماه مبارک رمضان هر روز هنگام اذان مغرب افطار میکنیم و شادمان میشویم و خدا را شکر میکنیم که یک روز دیگر توفیق روزه داری داشتیم و دیگر فطر بزرگ همان عید فطر است.
عید فطر عید احسان و رسیدگی به فقرا است
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: گاهی بر اثر گناهان در زندگی معمولی غوطه ور میشویم و خیلی چیزها را فراموش میکنیم و خداوند روزه را هر سال برای انسان فراهم میکند تا در یک وضعیتی زندگی میکند که به اصل خویش بازگردد.
وی تصریح کرد: انسان بر اثر زنگار گناهان و روزمرگی از فطرت خویش خارج میشود و با عید فطر و روزهداری یک ماهه انسان به فطرت طبیعی خود بازمیگردد.
حجت الاسلام خانمحمدی با بیان اینکه فلسفه عید فطر شادمانی برای بازگشت به اصل فطرت خویش است، عنوان کرد: بر اساس روایات در واقع عید فطر عید تقوا و ورع است، یعنی یک ماه روزه داری باعث میشود تقوای انسانها بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه آمارها هم نشان میدهد که در این ماه جرائم کاهش پیدا میکند که این مهم از برکات ماه رمضان است، ابراز کرد: ماه مبارک رمضان ماه نظم است؛ انسانها با ریتم خاصی خوردن و آشامیدن را انجام میدهند و معمولا در این ماه نمازهایمان را اول وقت میخوانیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: عید فطر عید احسان و رسیدگی به فقرا است؛ آمار احسان به دیگران در ماه رمضان و روز عید فطر بیشتر است و در واقع عید فطر عید همدلی است و روزه داران با پرداخت زکات فطره و روزه داری در طول این مدت گرسنگان و فقرا را درک میکنند.
عید فطر عید انسجام اجتماعی است
وی گفت: عید فطر عید انسجام اجتماعی است که مردم با حضور در مساجد و انجام مناسک جمعی این انسجام را به تصویر میکشند.
عید فطر عید انسجام اجتماعی است که مردم با حضور در مساجد و انجام مناسک جمعی این انسجام را به تصویر میکشند
حجت الاسلام خانمحمدی ادامه داد: در این روز مردم برای تبریک عید به دیدار هم میروند و در واقع عید فطر عید فرصتها است برکات زیادی در زندگی ما دارد.
وی با بیان اینه عید فطر، عید تشکر هم هست، اضافه کرد: در این روز از خداوند تشکر میکنیم که به ما قدرت و توان داد که یک ماه روزه بگیریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: عید فطر از اعیاد بزرگ اسلامی است که در این روز روزه گرفتن هم حرام است و خداوند میخواهد از وضعیت یک ماه روزه داری خارج شویم و تغییر را در روز عید احساس کنیم.
خبرنگار: مژگان فرهنگیان