کتاب «مسئله مردم» با رویکرد بررسی زمینه های جامعه گرایی در شعر امروز ایران، نوشته داریوش معمار به عنوان دومین کتاب مجموعه «اندیشه» انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مسئله مردم» نوشته داریوش معمار نتیجه یک سال و نیم تحقیق و نوشتن، است. شکل گیری این کتاب به دغدغه های قدیم نگارنده اش باز می گردد.  

نویسنده کتاب آن طور که در مقدمه اثر اشاره می کند، نه جامعه شناس حرفه ای است و نه سیاست گذار فرهنگی؛ به همین دلیل این کتاب نیز آمیخته ای از تحلیلی متکی بر پژوهش، تحلیل جامعه شناسی و درک شاعرانه از اوضاع است.  

عناوین اصلی این کتاب عبارت اند از: مسئله مردم (بررسی زمینه های جامعه گرایی در شعر امروز ایران)، اتاق تاریک (روشنفکران و روشنگران ادبی شعر امروز)، شعر عبور شعر گریز (بررسی و تحلیل انواع مهاجرت در شعر فارسی)، آخرین نبرد نیما، کاملا خصوصی برای آگاهی عموم (تحلیلی بر رابطه زیبایی شناسی و جامعه گرایی هنری)، در جستجوی آن لغت تنها (تحلیلی بر نسبت ناب گرایی و جامعه گرایی در زیبایی شناسی شعر رویایی)، غرق در شعر (تحلیلی بر زیبایی مادرانه، سیمین بهبهانی)، پایان جدال نوشتن و خوانده شدن در وضعیت سوم شعر فارسی، دیدن بیژن الهی.

این کتاب در انتها، پیوستی نیز دارد که «نگاهی به مشخصه های آرمان خواهانه و انقلابی شعر الکساندر پوشکین» نام دارد. افق جدید در ادبیات مدرن روسیه، آزادی خواهی و آرمان خواهی اجتماعی، گسستن قیود و محدودیت ها در بروز احساس و عاطفه، توجه به من ِ شخصی و تمایلات خویش، میل به عبور و سفر در خلق هنری، احیاکننده ادبیات و زبان روسی، کاشف سرزمین های ناشناخته و دوردست، توجه به مذهب و جمع بندی از جمله عناوین این پیوست هستند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

شاعرانی که در اواخر دوره پهلوی اول و اوج جریانات سوررئالیستی در ادبیات اروپا برای تحصیل به کشورهایی مانند فرانسه رفتند، با خود جنسی از شعر را به ارمغان آوردند که در عین فارغ بودن از قیدو بندهای وزنی و شکلی شعر کلاسیک، معانی و روایت خیال در آن دور از ذهن و انتزاعی بود، در عصر انقلاب نیز گروه شاعران موج نویی مهاجر با هر عنوان، به خصوص آنها که مقصد مهاجرتشان به غرب بود، مشی سوررئالیستی خود را حفظ کردند و با شعار «هنر برای هنر» به صورت مستمر به کار سرایش پرداختند، چهره های سرشناس این نوع ادبی به صورت متوسط یک تا دو دهه پس از مهاجرتشان، صاحب شهرت و موقعیتی ویژه در ادبیات کشور مقصد و بعدتر ادبیات ایران شدند تا آنجا که موج های تازه ای را در شعر جوان وطن رهبری کرده و در مسیر دیگر قرار دادند.  

این کتاب با ۱۸۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۵ هزار ریال به چاپ رسیده است.