کتاب «راهنمای آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن؛ ساخت و هنجاریابی» به کوشش حجت‌الله راغب و توسط مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) در تیر ۱۳۹۴ منتشر شد.

به گزارش خبرنگارمهر، کتاب «راهنمای آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن؛ ساخت و هنجاریابی» به کوشش حجت‌الله راغب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در ۱۲۰ صفحه تألیف و توسط مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) در تیر ۱۳۹۴ منتشر شد. این اثر، ویژه پایه اول ابتدایی و به بهاء ۱۲۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نوشتن یكی از مهم‌ترین وسایل ایجاد ارتباط در جوامع بشری و از مهم‌ترین ابزارها و اركان زبان است. با ورود دانش‌آموز به دوره آمادگی و دبستان به‌طور رسمی آموزش نوشتن شروع می‌شود. با این وجود، برای آغاز نوشتن پیش‌مهارت‌های متعددی تا قبل از این دوره باید كسب شده باشد. ناتوانی از نوشتن یا نارسانویسی یكی از زیرمجموعه‌های اختلالات موسوم به ناتوانی‌های یادگیری است که یادگیری‌های بعدی را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

مؤلف با اشاره به این موضوع که اولین گام در راه كمك به كودكانی كه مشكل نوشتن دارند، استفاده از ابزارهایی است كه هنجار نوشتن در جامعه را مشخص می‌كنند و مشكل كودكان نارسانویس در مقایسه با جامعه را نشان می‌دهند، عنوان می‌کند:«با ساخت ابزارها و آزمون‌های مناسب نوشتن و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از كاربرد این آزمون‌ها، می‌توان اطلاعات سودمندی در مورد ویژگی‌های نوشتن كودكان به دست آورد».

در بیان ضرورت پرداختن به ساخت و هنجاریابی ابزاری جهت شناسایی مشکلات کودکان نارسانویس، نویسنده کتاب مدعی است که هر چند برای شناسایی كودكانی كه در نوشتن مشكل اساسی دارند، ابزارهای متعددی در كشورهای دیگر ساخته شده‌است اما در كشور ما هنوز ابزار استانداردشده‌ای جهت ارزیابی نوشتن ساخته نشده است.

راغب آزمون حاضر را با توجه به اهمیت پایه اول ابتدایی (به دلیل شروع رسمی آموزش نوشتن) به عنوان یك ابزار غربال‌گری و ارزیابی توانایی نوشتن دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی معرفی می‌کند.

این کتاب که به منظور راهنمایی برای آزمون پیشرفت تحصیلی نوشتن پایه اول ابتدایی تدوین شده، مشتمل بر چهار فصل به شرح زیراست:

فصل اول که به «مبانی نظری آزمون پیشرفت تحصیلی» اشاره دارد با مروری بر پژوهش‌ها و نظریه‌های موجود در این حوزه، به بحث در باره انواع مهارت‌های نوشتن (دست خط، املاء یا هجی‌کردن، انشاء یا بیان نوشتاری)، مشکلات نوشتن، ارزیابی نوشتن و آموزش ترمیمی و جبرانی برای مشکلات نوشتن می‌پردازد.

مراحل «ساخت آزمون پیشرفت تحصیلی» در فصل دوم مورد بحث قرار گرفته است که شامل مباحثی پیرامون منبع انتخاب گویه‌های آزمون، اصلاح گویه‌ها و معرفی خرده آزمون‌ها می‌باشد.

در فصل سوم «اجرا، نمره‌گذاری و تفسیر نتایج آزمون» به تفصیل بیان شده است و در نهایت، فصل چهارم به «ویژگی‌های روان‌سنجی»   آزمون از جمله شیوه نمونه‌گیری، پایایی درونی، روایی آزمون و آماره‌های توصیفی خرده‌آزمون‌ها و نمره کلی پرداخته است.

در نهایت باید اشاره کرد با ساخت ابزارها و آزمون‌های مناسب نوشتن و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از كاربرد این آزمون‌ها، می‌توان اطلاعات سودمندی در مورد ویژگی‌های نوشتن كودكان به دست آورد. استفاده از ابزارهایی كه هنجار نوشتن در جامعه را مشخص می‌كنند و مشكل كودكان نارسانویس در مقایسه با جامعه را نشان می‌دهند، شاید اولین گام در راه كمك به كودكانی است كه مشكل نوشتن دارند.

علاقه مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی انتشارات مدرسه (http://www.en-madreseh.ir/) مراجعه یا با شماره تماس ۰۲۱۸۸۸۰۰۳۲۴۹ تماس بگیرند.