رئیس سازمان سینمایی از تجهیز ۱۰۰ مجتمع فرهنگی در استان های مختلف کشور همزمان با اکران فیلم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی و با همکاری بنیاد مستضعفان، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر،حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به همراه مدیران سینمایی و مدیران کل ادارات ارشاد استان‌ها، صبح روز شنبه ۲ مردادماه در سالن کوچک سازمان سینمایی برگزار شد. رئیس سازمان سینمایی در این جلسه گفت: مدیران کل ارشاد را نمایندگان وزارت ارشاد می دانیم و همه امید ما برای انجام برنامه های فرهنگی و سینمایی شما هستید. سینما خیلی در دستور کار کشور نیست و مدیران کل هم گرفتار امور دیگری هستند. بخشی از فعالیت های ما استانی است و کارهای ما بیشتر در تهران تولید می شود و باید به سمت تمرکز زدایی برویم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: در کنار تولید فیلم های بلند سینمایی و مسائل پیرامون این مهم، در تلاش برای افزایش سالن های سینمایی هستیم. ایران با این تولیدات خوب سینمایی در خیلی شهرستان ها سینما ندارد و باید اراده ملی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: انجمن سینمای جوان مهمترین حلقه وصل ما با شماست و از روز نخست نیز سیاست وزارت ارشاد و شخص دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکز زدایی و تقویت شاخه های شهرستانی است. تلاش شد به انجمن های سینمای جوان در استان های مختلف اختیارات بیشتری داده شود و از این تمرکز گرایی جلوگیری شود.

ایوبی ادامه داد: جشنواره های شهرستانی و استانی که برگزار شد انگیزه ما برای بردن کارها به شهرستان ها را بیشتر کرد. استقبال هنرمندان و مردم انگیزه بود و دریافتیم در این راه اشتباه نکرده‌ایم. در دوران مدیریت آقای حبیب ایل بیگی و دوران کنونی مدیریت آقای فرید فرخنده کیش در انجمن سینمای جوانان ایران اصرار به تمرکز زدایی و برگزاری جشنواره های سینمایی در شهرستان های مختلف داریم.

وی اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ها شور و شوقی را ایجاد و اراده های استانی را بیدار می کند. با برگزاری جشنواره های ملی در استان ها، همه دیدند که یک اتفاق سینمایی می تواند در شهرهای مختلف، شور و شعف و شادمانی ایجاد کند. برگزاری جشنواره های بزرگ در استان ها را در دستور کار داریم. باید مزیت نسبی هر استان را پیدا کنیم و هر جشنواره ای که در تهران است و زاید است حذف و در استان ها برگزار کنیم.

ایوبی با اشاره به برپایی جشنواره «یاس» در مازنداران و دیگر جشنواره های سینمایی در آبادان و دیگر استان ها، عنوان کرد: از جهت زیرساخت ها، در تعامل با برخی استان ها وارد شدیم و ۱۵ تا ۲۰ سالن در استان ها ایجاد شده است. در شهر نیشابور سه سالن خوب ایجاد شده و همین اتفاق در شهرهای دیگر در حال رخ دادن است.فیلم «محمد (ص)» بهانه ای شد تا بودجه ای فراهم شود و ۱۰۰ مجتمع فرهنگی شناسایی و تجهیز شود. این مجتمع ها در شهرهای مهم و یا شهرهایی که جمعیت بیشتر و قابلیت تبدیل به سینما شدن را دارند تجهیز خواهند شد.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: ۱۰۰ مجتمع که قابلیت تبدیل به سینما را دارند با آغاز اکران فیلم «محمد (ص)» تجهیز می کنیم.

ایوبی تاکید کرد: نگرانی عمده ما این است که این مجتمع ها پس از فعالیت و تجهیز فعال نباشند و مهمترین دغدغه ما سینما ماندن این مجتمع ها است و این کوتاه ترین راه برای حل بحران سینما در شهرهای مختلف است. در کشورما که امروز تعداد سالن های آن ۳۵۰ عدد است افزوده شدن ۱۰۰ سالن می تواند کمک کند.

ایوبی همچنین متذکر شد: استان هایی که می توانند شورای پروانه ساخت داشته باشند شناسایی و آن ها را تایید و اختیارات را به آنها برای صدور پروانه ساخت فیلم های ویدیویی می دهیم. این امر به استان ها کمک می کند که فرصتی برای ساخت فیلم های ویدیویی برای جوانان شهرستانی ایجاد کنند.این اقدام بسیار خوب است و در سازمان سینمایی بنای ما واگذاری امور به اصناف و بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران کل ارشاد در شهر های مختلف، برای گرفتن و در اختیار گذاشتن امکانات استانی به سینما تلاش کنند. اگر قرار باشد به بودجه اندک وزارت ارشاد بسنده کنیم راهی پیش نمی بریم و اتفاقی رخ نمی دهد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه اگر فرهنگ و سینما به اولویت سوم و چهارم استان ها تبدیل شود اتفاق خوبی رخ می دهد یادآور شد: همکاران ما نگاه استانی و تمرکز زدایی دارند و واگذای اکثر اختیارات قابل تفویذ به استان ها در دستور کار قرار دارد.

حجت الله ایوبی در ادامه این مراسم پس از شنیدن صحبت های مدیران کل ارشاد با تقدیر از تلاش مدیران کل استان ها با توجه به مشکلات و مسائل موجود اظهار کرد: اگر مشکلی ایجاد شود اولین جایی را که حذف می کنند فرهنگ است. امیدواریم بتوانیم به شما برای انجام ماموریت ها کمک کنیم.

وی یادآور شد: بپذیریم وضعیت سینما نسبت به دیگر هنرهای دیگر متفاوت بوده و هست و بحرانی که در سینما ایجاد شده در هیچ هنر دیگری در سال های اخیر ایجاد نشده و در چهار سال اخیر، بخش بزرگی از انرژی ما به سمت حل بحران های ملی سینما رفت.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: وقتی به این ساختمان آمدم وضع مخاطب زیر خط بحران بود و ۷ میلیون مخاطب داشتیم و سالن ها در شهرستان ها تعطیلی سینما بود و سینماداران خواستار تعطیلی سینماها بودند.

ایوبی ادامه داد: قسمت فروش شهرستان ها غیر قابل مقایسه با تهران بود و ۱۰ درصد کل فروش سینماهای کل کشور مربوط به شهرستان ها می شد. موج تعطیلی سالن ها راه افتاده بود اما امروز با همت شما(مدیران کل ارشاد) وضعیت متفاوت شده است. غیر از آرامش موجود در سینما و ادبیاتی که در سینما تغییر کرده، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که ۱۰۰ درصد افزایش تعداد مخاطب در در سینما داشته ایم.امسال نیز پیش بینی می کنیم ۳۰ درصد افزایش مخاطب و فروش داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد:پیشتر نگاه بزرگان علما و نمایندگان مجلس درباره سینما منفی بود و این موج اجازه فعالیت در استان ها را نمی داد اما این موج امروز بازگشته است و نمایندگان خواستار ایجاد سالن های جدید در استان های مختلف هستند.

ایوبی عنوان کرد: اتفاقی که در سطح ملی سینما رخ داده به سود فرهنگ و هنر کشور است و سالن ها راه افتاده است. امروز با موج سالن سازی در سینما روبرو هستیم. گردش مالی استان ها با تهران در حال برابر شدن است.

وی ادامه داد: ما سالن هایی داریم که ۵۰۰ هزار تومان فروش در یک روز را تجربه نکرده بودند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: تفاوت ما با بقیه معاونت ها این است که تولیدات ما نمی تواند استانی باشد و اشتباه است که به استان ها برای ساخت فیلم سهمیه بدهیم چراکه باید در سینما فیلم های ملی ساخته شود که قابلیت نمایش در همه سالن های کشور را داشته باشد.

ایوبی یادآور شد: فیلم های تولیدی در سینمای کشور باید استانداردهای ملی داشته باشد؛ ارائه سهمیه استانی نابود کردن فیلمساز و فیلم است. فیلم ها با همه سختگیری ها ساخته می شود. این نشدنی است که سهمیه ای برای شهرستان ها بدهیم. همچنین معتقدیم هیچ تبعیضی بین تهران و شهرستان ها نیست.

وی ادامه داد: انجمن سینمای جوان رویکرد استانی دارد . انجمن باید در هماهنگی با مدیران کل استان ها باشند و دوران مدیریت های ما کوتاه است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مدیران فرهنگی کشور مورد قبول هنرمندان و مردم بوده و از دلسوزان فرهنگی هستند اظهار کرد: بیاد داشته باشید در استان های خود مدیرانی داشتید که ضد فرهنگ بودند و دلیلی ندارد یک نهاد اجتماعی مدنی فرهنگی فعال را وابسته به ارشاد کنیم.همچنین رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها تاکید بر دوری از دولتی شدن نهادهای مختلف داشته و دارند.  

وی درباره جشنواره های استانی و برپایی جشنواره فیلم فجر در استان ها اظهار کرد: آرزو دارم جشنواره فیلم فجر را در استان ها برگزار کنیم و سال اول حضور در مدیریت سینمایی کشور این اتفاق انجام شد اما در جشنواره فجر با فیلم هایی روبرو هستیم که مالک آن نیستیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: هر فیلمی که در جشنواره فیلم فجر حشور می یابد سرمایه گذار و تهیه کننده دارد و بخشی از تهیه کنندگان با نمایش همزمان آثارشان در ایام جشنواره فیلم فجر در استان های مختلف مخالف هستند و سال اول ما را شماتت کردند.

ایوبی افزود: مسئله دیگر در تحقق این مهم، مسائل مالی است؛ برپایی جشنواره در هر استان ۳۰۰ میلیون هزینه دارد و در این صورت باید حدود ۱۰ میلیارد تومان برای برگزاری استانی جشنواره هزینه شود. سال اول نیز با حمایت آقای رحمانی فضلی (وزیر کشور) جشنواره فیلم فجر سراسری برگزار شد.

وی تصریح کرد: منعی نداریم اگر یک استان بودجه فراهم کند و با هماهنگی تهیه کنندگان خواستار نمایش فیلم های فجر باشد اما این جشنواره یک داوری ملی دارد و نمی شود در تهران یک جایزه و در شهرستان ها جایزه دیگری به آثا بدهیم. البته نمایش فیلم ها و تجلیل بر اساس رویکرد استانی اشکال ندارد.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: معتقدم جشنواره فجر هم جشن و هم جشنواره و جشن ملی سینما است و هرچقدر باشکوه تر برگزار شود بهتر است اما در عین حال باید استانداردهای برپایی آن حفظ شود.

ایوبی درباره اهدای بودجه ۲۰ درصدی سازمان سینمایی به استان ها نیز عنوان کرد: با اهدای ۲۰ درصد بودجه به استان ها مخالفم؛ این کارها از کارهای احمدی نژاد است که بودجه را تقسیم کنید. پروژه ما ملی است و بخش عمده کارهای ما در استان ها است و ما بیش از ۲۰ درصد در استان ها هزینه می کنیم. ما حاضریم این ۲۰ درصد را به استان ها بدهیم اما نمی توانید همه هزینه ها را با این مبلغ تامین کنید. تقسیم فقر هنر نیست باید برای سینما بودجه بگیریم.

وی با اشاره به دیجیتالی شدن همه سالن های کشور و تجهیز ۱۹۰ سالن به سیستم صوتی توضیح داد: اگر بخواهیم ملی فکر کنیم باید سیستم دیجیتالی را در جایی ببریم که بهترین استفاده شود؛ با بودجه اندک نمی توانیم سالن بسازیم و به کار گیری مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن نمایش فیلم اقدام موثری است. این مجتمع را باید تبدیل به سالن کرده و در اختیار افراد فعال قرار دهیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به استفاده از فضاهای آزاد برای نمایش فیلم گفت: چین ۲۷ هزار سالن ثابت و ۵۰ هزار سالن سیار دارد. اگر دوستان دیدند که سالن های سیار قابل استفاده است این کار انجام شود.

ایوبی درباره تفاهم نامه هایی که مدیران کل ارشاد به آن اشاره کردند نیز یادآور شد: تفاهم نامه ها آماده است و باید امضا شود و باید چشم انداز کلی مشخص باشد .صاحبان و متولیان کار فرهنگی در استان ها مدیران کل هستند و باید از  امور باخبر شوند.

وی همچنین ادامه داد: واگذاری ماهواره را بررسی خواهم کرد. هیچ بخلی نداریم و حتما اگر مشکلی نباشد این مهم واگذار می شود. همچنین  استان هایی که امادگی دارند صدور مجوز فیلم های ویدیویی به آنها واگذار شود مشکلی برای این مهم وجود ندارد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: مشکلات ما را می دانید. در سال ۱۰۰ فیلم ساخته و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این آثار هزینه می شود. فیلمی که با هزینه زیر یک میلیارد تومان ساخته شود نداریم و فیلم های خوب با ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان ساخته می شود و آثار دفاع مقدسی با زیر ۱۰ تا ۱۵ میلیون به تولید نمی رسد.

ایوبی تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در مجموع ۲۵ میلیارد تومان دارد و در سال از ۷۰ فیلم حمایت می تواند کند؛ دست ما بسته است و برای بازسازی یک سالن ۲ میلیارد باید هزینه کنیم که چنین بودجه ای نداریم.

در ادامه این مراسم رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی با اشاره به تلاش برای اجرای مصوبات اجلاس اول مدیران کل ارشاد گفت: حدود اختیارات قابل واگذاری به استان ها را آماده کردیم و این مهم در ۱۴ سرفصل مشخص شده است. این امر به تعریف وظایف و شفاف سازی این امر کمک می کند.

وی درباره تفاهم نامه های استانی یادآور شد: در این زمینه پیش قدم شدیم یک نمونه تفاهم نامه را ارائه کردیم و مقرر شد دوستان نظرات خود را در این زمینه منعکس کنند.آقای بابک رضایی به عنوان مشاور استان ها انتخاب و ارتباط گسترده ای با استان ها برقرار کردند اما در استان ها از این ظرفیت استفاده نشد.

قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی تاکید کرد: جشنواره های پیشنهادی استان های البرز، قزوین، کردستان، مازندران، زاهدان، خوزستان نیز پیشنهاد و برخی از آنها برگزار شده است؛ همچنین برپایی جشنواره هنر و تجربه در استان گیلان پیشنهاد شده است.

حیدری خلیلی افزود: قرار شد طرح های کلی در استان مشخص شود و باید ظرفیت استان پشتوانه برپایی این جشنواره ها باشد.

وی گفت: ۱۳۶ سینما در استان های مختلف مکانیزه شد تا شفافیت فروش داشته باشیم؛ همچنین در سال ۹۳ و ۹۴، ۲۶ سینما بازسازی و تمام سینما دیجیتالی شد.

قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی تاکید کرد: دفترچه سیاست های سازمان سینمایی برای ادارات کل ارشاد ارسال و ساختار حمایتی سازمان مشخص شده است.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی ونظارت سازمان سینمایی اظهار کرد: در حوزه معاونت ارزشیابی  نظارت و در حوزه فیلم کوتاه و مستند، با توجه به بودجه کم این فیلم ها، حضورشان در جشنواره ها نظر مخاطبان را جلب می کند. اما وقتی این آثار بودجه زیادی را دربر بگیرد مشکل اصلی در عرضه آثار مشکل ساز می شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی، عرضه فیلم های بلند سینما است که تعدادش کم است. در سال ۱۰۰ فیلم تولید می شود که اکثر تولید بخش خصوصی و با هزینه های بسیاراست که از این تعداد ۶۰ فیلم اکران گسترده می شود و ۴۰ فیلم از این گردونه اکران خارج می شود.

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی یادآور شد: محل دیگر عرضه فیلم ها، شبکه نمایش خانگی است که ظرفیت عرضه ۸۰۰  فیلم در سال را دارد اما فیلمی که بتواند مخاطب را جذب و مشخصه های فروش و عرضه و خرید توسط مردم را داشته باشد باید راهی این شبکه شود.  

ایل بیگی ادامه داد: بسیار علاقه مندیم برای هنرمندان سراسر کشور شرایط تولید فیلم های بلند حاصل شود. تولید فیلم آسان ترین بخش حوزه سینما است و پس از تولید، مشکلات شروع می شود و بازگشت سرمایه دشوار است.

وی تصریح کرد: در طول سال، پرونده های مختلفی را داریم که فیلمساز با فروختن طلای همسر و فروش منزل و وجود شریک و سرمایه گذار به این تصور که فیلم با اکران و پخش در تلوزیون می فروشد اقدام به فیلمسازی کرده است. پرونده های بسیاری داریم که افراد در آستانه زندان رفتن هستند و به بانک بدهکارند.

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: تا زمانی که سیستم پخش و توزیع مناسب در سراسر کشور به وجود آید توصیه نمی کنیم در استان ها به تولید فیلم بلند ورود پیدا کنند.

ایل بیگی گفت: شبکه نمایش خانگی تنها در تهران شبکه مویرگی توزیع دارد و درخواست از اداره کل ارشاد ها این است که در خصوص کمک به عرضه نشدن غیر مجاز فیلم ها با همراهی نهادهای ذی ربط کمک کنند. در این صورت شبکه نمایش خانگی در آرامش آثار را عرضه می کند و فرصت برای فیلمسازی فیلمسازان در شهرستان ها بیش از پیش فراهم می شود.

وی تصریح کرد: به فعالیت فیلمسازان شهرستانی در عرصه سینمای حرفه ای کمک کردیم. از میان فیلمسازان فیلم اولی که نامشان اعلام شد تعدادی از فیلمسازان شهرستانی حضور داشتند و امیدوارم این افراد بتوانند مسائل بومی و ملی را مورد توجه قرار دهند.

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: ساخت فیلم های ویدیویی به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده  امیدواریم با همراهی انجمن سینمای جوانان ایران، استعدادهای خوب فیلمسازی در استان ها بتوانند فیلم ویدیویی بسازند. برای همه این سهمیه وجود ندارد و بهترین ها در این راه انتخاب می شوند.

سید مصطفی ابطحی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به وضعیت غیر منضبط در توسعه زیرساخت های سینمایی، ابتدایی ترین کار، تدوین آیین نامه های جدید را در دستور کار قرار دادیم. این روال در مطالعات سینمایی و تاسیس آموزشگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفت و سطح بندی آموزشگاه ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: از منظر کیفی، آموزشگاه های سینمایی استان ها را ارزیابی خواهیم کرد و تفویذ و تسریع ایجاد و فعالیت این آموزشگاه ها را نیز در دستور کار داریم.

رئیس ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری همچنین درباره این ستاد اظهار کرد: در آذر سال گذشته این ستاد فعال شد و اقدام به برخورد سلبی و رصد بازار اقدام به فعالیت های ایجابی و فرهنگی کرد. تدوین قوانین و آیین نامه هایی که بتواند بازدارنده باشد و افراد را به پرداختن به قاچاق بر حذر کنند از دیگر اقدامات این ستاد است.  

ابطحی توضیح داد: در تهران اقدامات سلبی را آغاز و بالغ بر ۳ میلیون لوح فشرده  را توقیف کردیم. با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی این تجربه موفق بود و ساختار سازی ستاد صیانت در استان ها را داریم. استان های خراسان رضوی، فارس و قم بیشترین مشکلات در عرصه قاچاق فیلم را دارند.

وی افزود: برآورد ما این است سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد قاچاق و توزیع زیر زمینی آثار است در حالی که درآمد تهیه کنندگان ۱۰ درصد این رقم است و مافیای بزرگی در این زمینه شکل گرفته است.

رییس ستاد صیانت تاکید کرد: در استان خراسان رضوی و البرز، بیشترین کارخانه های تولید لوح فشرده را داریم که در برخی از آنها در قاچاق نیز دست دارند.

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران نیز گفت: انجمن سینمای جوان فرصتی برای استان ها است. ما علاقه مند همکاری با استان ها هستیم؛ از مهدی احمدی مدیرکل استان قزوین درخواست کردیم در هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشته باشند و نگاه استانی در هیات مدیره مورد توجه قرار می گیرد.

وی یادآور شد: بیشترین تولید را در گیلان داریم و  بیش از ۳۵ فیلم در این استان تولید شده است.  مجتمع رودبار نیز به مجتمع فعال تبدیل خواهد شد و دفتر انجمن در رشت نیز یک سالن کوچک ۶۰ نفره ایجاد می کنیم که با حمایت مدیران کل ارشاد این امر اتفاق می افتد.

علاوه بر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مدیران کل ارشاد ۸ منطقه، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی سازمان سینمایی، رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام اجرایی سازمان سینمایی، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، سید مصطفی ابطحی قائم مقام اقتصاد سینما و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، بابک رضایی مشاور امور استان ها و آرش امینی مدیر بخش بین الملل سازمان سینمایی از مدیران حاضر در این جلسه بودند.

برچسب‌ها