قم - یکی از مراجع تقلید گفت: مستکبران و طاغیان، انبیاء و اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) را شهید کردند و بعد قبور مطهر آن‌ها را تخریب کردند تا آثاری از نبوت و رسالت و امامت و ولایت باقی نماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری خود به ششمین یادواره ۱۲۸ شهید محله دروازه ری قم، با گرامیداشت خانواده‌های معظم شهدا و آرزوی اجر صابران برای آنان، ابراز کرد: کسانی که در راه دین شربت شهادت می‌نوشند و فداکار و مجاهد در راه دین هستند، همانطور که در دنیا نام آن‌ها در کنار نام انبیاء الهی قرار دارد، در آخرت هم بعد از مقام انبیاء و اولیاء، در تلو بزرگان دین منزلت دارند.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه آل عمران بیان داشت: قرآن کریم وقتی از مجاهدان یاد می‌کند چنانچه از عالمان دین تأویل دارد، از آن‌ها به عنوان ربّیون یاد می‌کند یعنی کسانی که از یک سو ارتباطشان با "رب" قوی و از سوی دیگر ارتباط آن‌ها برای تربیت جامعه قوی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این نکته که مجاهدان در تعبیر قرآن کریم هم شدیدالربط به "رب" هستند و هم شدیدالربط به "ناس" و از چنین مردان بزرگ الهی به "ربانی" یاد می‌شود، ادامه داد: قرآن کریم در صدد پرورش "ربانی" هاست یعنی کسانی که موحدانه به سر می‌برند؛ پیوند ناگسستنی با "رب" و "جامعه" داشته و برای رفاه و تعلیم و تزکیه و تربیت جامعه تلاش می‌کنند و هدف انبیاء الهی گذشته از آن نفع عمومی، پرورش شاگردان خاص یعنی "ربّانیون" یا "ربّیون" است.

وی افزود: در سوره آل عمران آمده است که هیچ پیامبری نیامد که رژیم ارباب و رعیتی را امضا کند و منظور از این نوع ارباب و رعیتی، نوع فرهنگی آن است وگرنه نوع مادی آن که فسادش روشن است، رخت بر بسته است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه "ما کان لبشر..." عنوان کرد: هیچ پیامبری نیامد و شاگردانی را تربیت نکرد که آن‌ها مردم را به "خود" شان دعوت کنند و بگویند برابر فکر ما قیام کنید تا مردم رعیت فکری او باشند و رژیم ارباب و رعیتی فکری و فرهنگی ایجاد کنند.

وی با یادآوری مفهوم "ربانی" تصریح کرد: انبیاء الهی به جای آنکه مقلد بپرورانند، محقق پروراندند و به دیگران گفتند از راه تألیف، تدریس، تصنیف، تحقیق و پژوهش، عالم ربانی و مربی خوبی برای جامعه باشند.

آیت الله جوادی آملی در توصیف دیگر ویژگی‌های عالمان ربانی گفت: آن‌ها کسانی هستند که در مکتب انبیاء الهی خوب تربیت شده‌اند، جزو مجاهدان نستوه‌اند که پای رکاب انبیاء الهی تلاش و کوشش می‌کنند و در جهاد فرهنگی و نظامی در خدمت آنان هستند.

وی با بیان اینکه این‌ها کسانی هستند که در هر مکتبی که تربیت شدند، حافظ و مروج آن مکتب‌اند، افزود: عالمان ربانی اگر به مکتب قضا رفتند، کرسی قضا را عالمانه و عادلانه اداره می‌کنند، اگر در مکتب تحقیق و تدریس و تألیف در آمدند محققانه سخن می گویند و اگر در میدان رزم حضور پیدا کردند، در کنار انبیاء الهی مجاهدانه و نستوهانه شمشیر می‌زنند.

این مرجع تقلید شیعه افزود: علمای ربانی کسانی هستندکه هم در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها آن میزان و ترازوی عقلی و علمی را بر عهده دارند و هم در میدان مبارزه و جهاد آن ترازوی نظامی را در اختیار می‌گیرند لذا ذات اقدس اله از این‌ها به عنوان اینکه جزء مبارزان نستوه‌اند نام می‌برد.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و این موضوع که اگر چنانچه عالمان ربانی در میدان رزم شربت شهادت نوشیدند، خداوند نامشان را در کنار نام انبیا ذکر می‌کند، اظهار کرد: مستکبران و طاغیان و ظالمان، انبیاء و عالمان ربانی و پرورش یافتگان صحیح مکتب انبیاء و مبارزان نستوه را شهید می‌کنند و خداوند نام شهدا را در کنار نام انبیاء می‌برد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بنابراین آن عزیزانی که پیوندشان با پروردگار محکم بود و شدیدالربط به رب بودند و پیوندشان با نظام و امت اسلامی و امام راحل(ره) نیز ناگسستنی بود، می‌توانند مشمول تربیت ربانی شوند و خداوند از آن‌ها با جلال و جمال و شکوه یاد می‌کند.

وی افزود: کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و همچنین کسانی که جهاد (قسمی از امر به معروف و نهی از منکر) می‌کنند، اگر این‌ها شربت شهادت نوشیدند، کسانی هستند که در دنیا در دامنه نبوت انبیاء تربیت می‌شوند و در آخرت هر کدام با درجه خاص خودشان با آن ذوات قدسی محشور می‌گردند.

این مرجع تقلید شیعه در پایان یادآور شد: اینکه می‌بینید مستکبران و طاغیان، انبیاء و اولیاء الهی و ائمه معصومین(ع) را شهید می‌کنند و بعد از شهادت، قبور مطهر آن‌ها را تخریب می‌کنند برای اینست که آثاری از نبوت و رسالت و امامت و ولایت باقی نماند.

وی ادامه داد: مجاهدان نستوه برای آنکه اثر نبوت، رسالت، امامت ولایت را احیا کنند، تلاش می‌کنند و در این راه موفق شدند اما دشمنان در تلاش خود ناکام ماندند.