يك كارگردان و مدرس تئاتر گفت: درهيچ كشوري به اين مضمون تعزيه وجود نداشته، ولي در بسياري از كشورها از جمله هندوستان، نمايشهاي سنتي از جهاتي شباهتهايي با تعزيه دارد و نيز در برخي كشورهاي اسلامي كه شيعه نيز در آن جايگاهي دارد، نمونه هايي ديده مي شود.

 دكتر محمد علي لطفي مقدم، كارگردان و مدرس تئاتر، در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگ وهنر "مهر" درمشهد، گفت : تعزيه هاي ايراني شباهتهاي زيادي با مستروميراكلهاي دوره قرون وسطاي اروپا دارد كه مضمون آن مطايب و مسايل حضرت مسيح بود بويژه از نظر اجراي تعزيه هاي ثابت و سيار .

 اين مدرس تئاتر، هدف اصلي تعزيه خواني در كشورمان را بيان مظلوميت امام حسين و يارانش دانست و افزود : اين نوع نمايش مذهبي موثرترين و پر جذبه ترين تراژدي در مقايسه با آثار تراژدي جهاني است .

 لطفي مقدم در ادامه بيان داشت : به دليل عدم ثبت وقايع زندگاني مردم كوچه و بازار در شكل گرفتن تعزيه در ايران نيز بصورت مدون در جايي نيامده است و تنها تحقيقاتي از جانب مايل بكتاش ،فرخ غفاري ،دكتر ممنون و بهرام بيضايي به روشن شدن زواياي تاريك اين هنر اسلامي انجاميد .

 اين كارگردان تاتر ياد آور شد: بعد از اسلام علي رغم اينكه مسلمانان مهاجم  به ايران  توافقي با مقوله  نمايشي نداشتند ، نمودهاي نمايش مانند  مير نوروزي  و شاه سوزي ( مغ كشي )  در ايران پا گرفت ، اما شروع اصلي  كار با مراسمي  بود كه در بغداد  به دستور عضدالدوله  ديلمي  در دهه اول محرم  بر پا مي شد  و مردم كسب و كار خود را تعطيل مي كردند و بر مصائب  حضرت سيد الشهدا (ع) و خاندانش ميه مي كردند و در ادامه آن  نيز اشعار كتاب  روضه الشهداء ملا حسيني واعظ هاشمي سبزواري قرائت مي شد .

 وي تعزيه خواني را از هنرهاي اسلام داسنت و گفت : اين شيوه يعني اجراي رودرروي مراسم زيارت عاشورا  در باز آفريني ذهني مردن نسبت به وقايع كربلا  و تقويت قدرت  تصوير گري تماشاچيان از اين واقعه موثر است .

 اين كارشناس تئاتر در پايان گفت : البته ديگر لازم نيست فقط همان متون تعزيه  را به تنهايي و با آدمهاي تئاتري  به صحنه ببريم ، بلكه مي توانيم از شيوه اجرايي دلچسب تعزيه استفاده كرده و مطالب و مسائل اجتماعي را به مخاطبان خود انتقال دهيم .