اصفهان – مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه گفت: ما هیچ اصراری برای عبور خط ۲ مترو اصفهان از میدان امام (ره) نداریم مگر در شرایطی که رئیس جمهور و میراث فرهنگی از این موضوع مطمئن باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد شعرباف پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با بیان اینکه میراث فرهنگی دغدغه عموم مردم و رسانه‌‌ها در خصوص بهره‌برداری از پروژه مترو اصفهان است، اظهار داشت: البته شما توجه داشته باشید که من خودم اصفهانی هستم و در محله تاریخی اصفهان به دنیا آمده‌ام و از این رو دغدغه‌های میراثی‌ام اگر بیشتر نباشد کمتر از دغدغه رسانه و مردم نیست.

نمی‌خواهیم مترو بسازیم تا میراث فرهنگی را تخریب کنیم

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم مترو بسازیم تا میراث فرهنگی را تخریب کنیم، افزود: تاکنون و طی ۲ سال گذشته سازمان قطار شهری اصفهان حدود نیم میلیارد تومان برای انجام مطالعات میراث فرهنگی هزینه کرده و این بیانگر میزان دغدغه و توجه مسئولان این پروژه به آثار تاریخی اصفهان است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص اجرای پروژه بزرگ حمل و نقلی در کشور توسط شورای حمل و نقل ترافیک انجام می‌شود، اضافه کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که اعضای شورای عالی ترافیک توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شوند و در بین این افراد نماینده‌ای از میراث فرهنگی حضور ندارد.

وی با با بیان اینکه برخی نسبت به اینکه چرا مصوبات شورای عالی ترافیک کشور به امضای میراث فرهنگی نمی رسد، اعتراض دارند، افزود: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که نبود این امضا به دلیل نبود حضور نماینده‌ای از این سازمان در این شورا است که جایگاهی برای آن تعریف نشده است.

شعرباف با اشاره به اینکه ما دو مصوبه از شورای عالی ترافیک کشور برای اجرا و بهره‌برداری از پروژه مترو اصفهان داریم، ادامه داد: ما به این مصوبات بسنده نمی‌کنیم و از این رو رسانه‌ها نباید از من به عنوان مجری بخواهند که کار را تعطیل کنم چراکه همین تعطیلی‌ها وضعیت مترو اصفهان را پس از ۱۵ سال به شرایط کنونی رسانده است.

تا زمانی که برای من تکلیف جدیدی تعیین نکنند، کار را تعطیل نمی‌کنم

وی با اشاره به اینکه برای دومین بار مسئولیت قطار شهری اصفهان را بر عهده گرفته‌ام، گفت: تا زمانی که برای من تکلیف جدیدی تعیین نکنند فعالیت خود را ادامه می‌دهم و کار را تعطیل نمی‌کنم.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص اینکه هزینه‌ و زمان کافی برای انجام طرح مطالعاتی خط ۲ مترو اصفهان صرف نشده است، افزود: باید متوجه باشیم که طرح مطالعاتی اجرای خط ۲ مترو اصفهان حدود ۵ سال زمان برده است و توسط مشاورانی از کشور ایران و فرانسه مورد بررسی قرار گرفته و اینگونه نیست که تصمیم در خصوص این خط یک شبه انجام گرفته باشد.

وی با تاکید بر احترام به نظر رئیس جمهور در خصوص جلوگیری از عبور خط ۲ مترو از میدان نقش جهان، با اعلام اینکه ما کارگزار حاکمیت هستیم، ابراز داشت: در این راستا فقط استاندار اصفهان به دغدغه رئیس جمهور در خصوص این پروژه قبل از سفر هیئت دولت به استان اصفهان اشاره داشت و این در حالی است که تاکنون ابلاغیه‌ای در این خصوص ارایه نشده است.

دو راهکار عبور مترو از میدان نقش جهان

شعرباف با بیان اینکه در حال حاضر دو راهکار برای عبور مترو از زیر میدان نقش جهان پیش‌بینی شده است، گفت: از این رو عبور مترو از زیر میدان نقش جهان و یا تعیین مسیری که میدان نقش جهان را دور بزند در دستور کار قرار دارد که با اعلام نظر نهایی بررسی در یونسکو و میراث فرهنگی نحوه اجرا تعیین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما برای حمل و نقل مترو می سازیم نه اینکه بر مشکلات شهر بیفزاییم، افزود: باید توجه داشته باشیم بر اساس مطالعات مستمر و مکرر در دانشگاه‌‌های ایرانی و خارجی و مراکز تخصصی به این نتیجه رسیده‌ایم که مترو بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر اصفهان است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با بیان اینکه تاکنون نظرات مشورتی در این مورد عنوان شده است، اضافه کرد: نظر حاکمیتی برای ما حجت است.

وی ادامه داد: چندی پیش طرحی در خصوص عبور مترو از خیابان عبدالرزاق ارایه شد که این طرح اصلا قابل اجرا نیست چون آثار تاریخی زیادی از جمله مسجد جامع اصفهان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

شعرباف با تاکید بر اینکه ما هیچ اصراری برای عبور خط ۲ مترو از میدان امام (ره) نداریم مگر اینکه خاطر رئیس جمهور و میراث فرهنگی در این موضوع جمع شود، اظهار داشت: بر این اساس از رئیس جمهور درخواست داریم به اصفهان بیاید و مطالعات و شرایط را بررسی کرده و نظر نهایی خود را اعلام کند.

وی با بیان اینکه ما از شرایط زیر زمین خبر نداریم، ابراز داشت: ممکن است در هر پروژه‌ای آن هم در شهر اصفهان زیر زمین اتفاق جدیدی بیفتد و اگر اثری تاریخی در مسیر پروژه باشد در عمق ۱۰ متری است و در عمق ۳۰ تا ۴۰ متری هیچ اثر تاریخی پیدا نمی‌شود.

بیشتر مشکل مترو در بحث ایستگاه‌ها است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه در مسیر تونل مترو بیشتر موضوع ارتعاشات مطرح است، افزود: بیشتر مشکل مترو در بحث ایستگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظریات ارایه شده از سوی دانشگاه علم و صنعت تونل ایجاد شده در چهارباغ عباسی به بهترین شکل ممکن اجرایی شده است، ادامه داد: تمام مشکل ما در این محدوده ایستگاه‌های میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب است.

شعرباف با بیان اینکه آثار تاریخی کشف شده در ایستگاه میدان امام حسین (ع) خارج از محدوده ایستگاه است، گفت: پایه‌های کاخ جهان نما خارج از حوزه ایستگاه مترو و کانال آب نیز در بخش شمال این ایستگاه کشف شده‌ است.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالعات بر روی کانال آب کشف شده در میدان امام حسین (ع) به مدت ۶ ماه به طول انجامید و در این بازه زمانی فعالیت ایستگاه مترو تعطیل بود، ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود افتتاح ایستگاه‌‌های میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب تا ۳ سال آینده به طول می‌انجامد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول قطار شهری اصفهان هزینه شده است، افزود: مترو اصفهان برای بهره‌برداری کامل به ۷۰۰ میلیارد اعتبار دیگر نیاز دارد.

مترو ۳۰ درصد از جابجایی مسافران را عهده دار می‌شود

وی با بیان اینکه در صورت تکمیل پروژه مترو اصفهان به طول ۸۰ کیلومتر در شهرستان اصفهان می‌توان ۳۰ درصد از بار حمل و نقل عمومی را به این پروژه تخصیص داد، ابراز داشت: البته این اتفاق طی سال‌های آینده و در بازه زمانی طولانی اتفاق خواهد افتاد.

شعرباف در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخورد دستگاه تی بی ام با پایه‌های سی و سه پل نیز بیان داشت: چنین خبری اصلا صحت ندارد و این اتفاق به صورت انحراف تی بی ام در ضلع جنوبی سی و سه پل و در فاصله ۱۱۰ متری پل اتفاق افتاد است.

وی با بیان اینکه پس از طی ۲۰ متر و پیشرفت متوجه انحراف تی بی ام شده‌ایم، ادامه داد: این مشکل به دلیل دستکاری‌های نرم افزاری اتفاق افتاد که حدود یک سال برنامه‌ریزی برای اصلاح این اشتباه صرف شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر مسیر ایستگاه مترو در ابتدای چهارباغ عباسی در نظر گرفته شده و به دلیل این انحراف ضمن اینکه نمی‌توان دستگاه تی بی ام را برگرداند ایستگاه سی و سه پل به ۲۰۰ متر بالاتر در سمت خیابان چهارباغ بالا منتقل شد.

نمی گذاریم بهره‌برداری از فاز اول خط یک مترو به سال ۹۵ موکول شود

وی در خصوص بهره‌برداری از فاز اول خط یک مترو اصفهان گفت: سال‌هاست که وعده‌های زیادی به مردم در این زمینه داده شده و این در حالی است که در حال حاضر ۳ رام واگن وارد اصفهان شده که در مرحله آزمایش هستند و دو رام دیگر نیز تا ۲۰ مرداد ماه وارد می‌شود.

شعرباف با اشاره به اینکه آزمایش واگن‌ها در حال حاضر در دستور کار است که در بازه زمانی دو ماهه به پایان می‌رسد، اضافه کرد: تا زمانی که موسسه چینی، نتایج آزمایش واگن‌ها را تایید نکند ما نیز تحت هیچ شرایط و فشاری حاضر به مسافرگیری از طریق مترو نخواهیم شد.

وی افزود: تمام تلاش خود را برای راه اندازی فاز اول خط یک مترو تا پایان شهریور به کار می‌بندیم و در صورت تاخیر اجازه نمی‌دهیم این پروژه تا سال ۹۵ طول بکشد.