در فيلم "به نام پدر" رابطه بين پدر و دختر به عنوان يكي از دغدغه‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا به شكلي قابل باور و ملموس از سوي فيلمساز روايت شده است.

محمد پيرهادي مجري طرح "به نام پدر" ضمن بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار سينمايي "مهر" در مورد اين فيلم گفت: "در ابتدا همراه ابراهيم حاتمي‌كيا به ساخت يك مستند داستاني فكر مي‌كرديم و حاتمي‌كيا با محمد رضايي راد مشغول نوشتن فيلمنامه شد. بعد از چند ماه از ساختار مستندگونه دور شديم و در اين ميان رضايي راد به دليل مشغله‌هاي تئاتري‌اش از كار كنار رفت و بعد از چند ماه فيلمنامه اصلي "به نام پدر" كامل و آماده ساخت شد و فيلمبرداري در آبادان آغاز گرديد."

محمد پيرهادي در كنار فرهاد ويلكيجي، طراح صحنه و لباس "به نام پدر"

وي درباره تم جدايي و شكاف بين نسل‌ها كه از فيلم "موج مرده" حاتمي‌كيا به بعد در آثارش وجود دارد و در فيلم "به نام پدر" هم پررنگتر شده گفت: "قصه و داستان "به نام پدر" ماحصل يكي ديگر از دغدغه‌هاي حاتمي‌كيا است و هميشه اين اتفاقات برآيند مسائل پيش‌آمده در سطح كشور است و به تأثيرات و تبعات مختلف پس از جنگ و اختلاف بين نسل‌ها مي‌پردازد. در اين فيلم هم رابطه يك دختر و پدر به شكلي كاملا ملموس و فابل باور مورد نقد و بررسي قرار گرفته است."

اين تهيه‌كننده تاكيد كرد: "ضمن قدراني از زحمات دوستان داور جشنواره، مهمترين اتفاقي كه براي ما خوشايند و دلنشين بود مسئله استقبال گسترده مردم بود كه هم باعث دلگرمي بيشتر و هم باعث رفع خستگي عوامل سازنده اين فيلم شد. ارتباط خوب مخاطيان با فيلم از اولويت‌هاي اصلي و رويكرد ما در هنگام ساخت "به نام پدر" بود كه خوشبختانه به اين خواسته دست پيدا كرديم. در ضمن هيات داوران هميشه بر اساس معيارهاي رايج عمل كردند و ما هم هميشه به اين انتخاب‌ها احترام مي‌‌گذاريم."