اردبیل – پرونده استخدام نیرو در دستگاه‌های دولتی اردبیل از سه سال قبل به دلیل ناتوانی در جذب نیروهای گزینش شده همچنان در دست بررسی است. پرونده‌ای که این روزها یکی از اشتباهات مدیریتی تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر پنج شنبه جلسه شورای برنامه ریزی استان اردبیل دستور کار اصلی خود را بررسی تخصیص اعتبار به کار گیری قبول شدگان آزمون استخدامی اخیر قرار داد.

موضوعی که سه سال تلاش رسانه ها و پیگیری مداوم  اصحاب قلم را در پی دارد و بعد از گذشت سه سال بالاخره در این جلسه سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل از ابلاغ اعتباری که در تمام این سال ها تنها بهانه مدیران در خودداری از به کار گیری نیروهای استخدامی بود، خبر داد.

داوود شایقی گفت: اعتبار استخدام ۷۱۸ نفر سهمیه استان اردبیل به مبلغ ۱۱۴ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال ابلاغ شده است و باید برای توزیع آن اعضای شورای برنامه ریزی استان رای دهند.

وی با اذعان به اینکه هر اعتبار ابلاغی باید در شورای برنامه ریزی مصوب شود، اضافه کرد: بعد از تصویب اعتبار اختصاصی هزینه خواهد شد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین به ماده ۱۸۰ قانون برنامه اشاره کرد و گفت: سهم استان اردبیل از ماده ۱۸۰ در بخش استانی ۶۹۰ میلیارد ریال و در بخش ملی ۳۶۰ میلیارد ریال است و بخش استانی بین شهرستان ها تفکیک شده است.

شایقی با تاکید به اینکه این اعتبار برای بهبود شاخصه های توسعه که از میانگین کشوری پایین تر باشند اختصاص می یابد، اضافه کرد: ما شاخص ها را از دستگاه ها درخواست کردیم و قرار است به زودی جمع بندی شود.

در ادامه استاندار اردبیل در خصوص اظهارات ابتدایی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه در آزمون استخدامی هزار نفر جذب شدند و قرار بود در سال ۹۲ مشغول به کار شوند، اضافه کرد: متاسفانه این مشکل بر جای خود باقی ماند و حالا که اعتبار تامین شده برخی دستگاه ها می گویند ردیف خالی نداریم.

مجید خدابخش با تاکید به اینکه اغلب نیروهای جذب شده در رشته های مرتبط با همان دستگاه اجرایی هستند، اظهار داشت: ما حتی نمی توانیم نیرو را در جای دیگر استخدام کنیم و به عنوان مثال محیط زیست ۹۶ نفر نیرو داشته و در آزمون اخیر ۷۰ نیرو برای این دستگاه اجرایی تعریف شده و امروز با مشکل جانمایی اینها مواجه است.

وی افزود: نمونه دیگر در ارشاد اسلامی استان است که پست خالی ندارد و متاسفانه تعدادی نیرو برای این دستگاه اجرایی تعریف شده است.

رئیس شورای برنامه ریزی استان چنین نابه سامانی را نتیجه ضعف مدیریت وقت دانست و افزود: این وضعیت زیر سوال است و با وجود اینکه انتظار ایجاد شده اما در پاسخگویی مشکلاتی به وجود آمده است.

خدابخش با تاکید به اینکه مدیران دستگاه های اجرایی و نه فرد دیگر مرتکب این اشتباه شده اند، اضافه کرد: نهادهای نظارتی باید این وضعیت را رصد کنند و با این اقدام مدیریت مدیران ضرب در صفر شده است.

وی افزود: افرادی که پذیرفته شده اند باید مشکلشان حل شود و برای آن تعداد که ردیف نداریم ردیف ایجاد شود و بعد تجهیزات تامین شود تا به کار گرفته شوند که این پروسه باید بررسی شود.

استاندار اردبیل در خصوص نحوه هزینه کرد ماه ۱۸۰ نیر خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی استان گفت: ماده ۱۸۰ با هدف توازن بخشی تعریف شده است تا هر شهرستان شاخص کمتر از متوسط کشوری دارد دولت به قدری اعتبار بدهد که خود را به شاخص برساند.

به گفته رئیس شورای برنامه ریزی استان برای شاخص هایی که بیشتر از متوسط کشوری باشند از این اعتبارات نمی توان اختصاص داد اما از اعتبارات دیگر می توان هزینه کرد.

خدابخش همچنین به گشایش وضعیت مالی در دوره پسا تحریم اشاره کرد و افزود: دستگاه هایی که بتوانند پروژه به زبان انگلیسی و با تامین مالی تعریف کنند می توانند از ظرفیت هایی مانند BOT استفاده کنند.

این مسئول تاکید دارد که در استان هر آرمان و رویایی در ادارات وجود داشته در دوره پسا تحریم امکان تحقق آن هست و به عنوان مثال این فرصت برای جذب سرمایه گذاران خارجی مطلوب است تا در فضایی که تحریم منتفی می شود بتوان زمینه حضور سرمایه گذار را فراهم ساخت.

استاندار اردبیل به ضرورت آماده سازی طرح هایی مشارکتی ادارات تاکید کرد و در تشریح ظرفیت های گردشگری استان به ضرورت راه اندازی پیست اسکی روی برف در آلوارس و چمن در فندقلو اشاره کرد.

وی از اداره ورزش و جوانان خواست نسبت به راه اندازی زمین های گلف و دو ورزش ذکر شده اقدام کند و افزود: در حوزه های مختلف مدیران باید به اجرای پروژه های مناسب مشارکتی توجه داشته باشند.