بجنورد- ادبیات کودک در خراسان شمالی به عنوان یکی از بخش‌های مؤثر فرهنگی با کاستی‌ها و ضعف‌های متعددی روبرو است به گونه ای که این بخش از قالب گرفته تا مضمون و محتوا نیازمند توجه جدی و اساسی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: این روزها کودکان کتابخوان می توانند حلقه اتصال خود به ادبیات را در نوشته هایی جستجو کنند که توسط ناشران دغدغه‌مند و نویسندگان جویای نام به بازار فروش سوق داده شده اند.

نبود کتاب های غنی از روح کودکی و همچنین کم تعداد بودن نویسندگان خوش ذوق و آگاه به فضای مورد نیاز کودک از خلاء هایی است که در حوزه ادبیات کودک خراسان شمالی دیده می شود.

به گفته برخی از کارشناسان و نویسندگان، ادبیات کودک در خراسان شمالی دارای کمبودهایی است که باید برای رفع آن گام های مهمی برداشته شود، گام هایی که باید از قالب تا مضمون و محتوای کتاب ها و محصولات حوزه ادبیات کودک را بپیماید.

نوشین شعبانی، شاعر حوزه کودکان در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: آنچه استان ما کم دارد کتاب خوب در حوزه کودک و خواننده کتاب خوب است که در این راستا می بایست به سمت خرید کتاب های خوب برای کودکان و افزایش آمار این کتاب ها در کتابخانه ها رفت.

وی اظهار می کند: در حوزه ادبیات کودک باید نویسندگانی پای کار بیایند که دوست دارند برای کودکان بنویسند و همچنین ذوق ادبی و تخیل سرشار داشته باشند چرا که در این وادی تنها دغدغه نان و جویای نام بودن نتیجه نامناسبی در پی خواهد داشت.

شعبانی می افزاید: باید موسسات فرهنگی نظیر خانه فرهنگ، فضایی در اختیار کودکان قرار دهند تا کتابخوانی به صورت جمعی برای کودکان انجام شده و آنها به مرور به اهمیت کتاب و کتابخوانی پی برند.

تاثیر سوء کتاب های بازاری بر ادبیات کودک

یکی دیگر از نویسندگان فعال حوزه کودک در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: از جمله خلاء های موجود در حوزه ادبیات کودک نبود تشکل صنفی و یا پاتوقی در بخش ادبیات کودک است که البته در حال حاضر حوزه هنری برای رفع این کاستی پیش قدم شده و توانسته مقداری از این خلاء را جبران کند.

زهرا داوری با گلایه از وجود کتاب های بازاری در حوزه ادبیات کودک، اظهار می کند: کتاب های بازاری آن نوع کتاب هایی هستند که ناشران توجهی به محتوای کتاب نداشته و تنها به منفعت مالی آن می اندیشند.

وی ادامه می دهد: کتاب های بازاری موجب شده سطح سلیقه ادبی کودکان پایین بیاید و کار در حوزه ادبیات کودک، در حد کتاب های بازاری دیده شود در حالی که نویسندگی در حوزه ادبیات کودک بسیار سخت و مهم است.

داوری می افزاید: کتاب های بازاری توسط نویسندگانی نوشته شده که دوره و آموزش لازم را ندیده اند و فرق ادبیات در حوزه کودک با بزرگسال را نمی دانند.

خراسان شمالی از نظر کتاب کودک هم از لحاظ ناشر و هم تعداد نویسنده ضعف دارد و یکی از استان هایی است که در این حیطه در رده های پایین کشوری قرار دارد

 وی با اشاره به اینکه قلم فرسایی در حوزه ادبیات کودک نیازمند شرکت در کلاس های نقد ادبی و خواندن کتاب های مطرح در این حوزه است، بیان می کند: نبود منابع و کتاب های ادبی خوب حوزه کودک در خراسان شمالی، موجب شده که افراد نتوانند ادبیات کودک را به درستی بشناسند.

کمبود یار مهربان در حوزه ادبیات کودک خراسان شمالی

سمیرا سعادتمند، یکی از فعالان حوزه ادبیات کودک خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: ادبیات کودک نیازمند یک انجمن مجزا و خاص است که در تمام شهرستان ها فعالیت داشته باشد.

وی با بیان این که لازم است حوزه ادبیات کودک را به درستی به خانواده ها بشناسانیم تا کتاب های خوب را برای مطالعه کودکان خود تهیه کنند، ادامه می دهد: همچنین خوب است که برای حفظ گویش و زبان های محلی در حوزه ادبیات کودک کار شود.

یحیی علوی فرد، یکی دیگر از فعالان حوزه ادبیات کودک خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: خراسان شمالی از نظر کتاب کودک هم از لحاظ ناشر و هم تعداد نویسنده ضعف دارد و یکی از استان هایی است که در این حیطه در رده های پایین کشوری قرار دارد.

وی می افزاید: یکی از مزیت هایی که در حوزه ادبیات کودک وجود دارد این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان انجمن ادبی تشکیل داده است.

علوی فرد با اشاره به اینکه کتاب های ادبی با فرهنگ های مختلف در استان وجود دارد، اضافه می کند: با وجود این متاسفانه کتاب هایی با فرهنگ بومی و گویش ها و زبان های محلی خراسان شمالی در این استان بسیار اندک بوده و وجود آنها کمرنگ است.

وی ادامه می دهد: شاید کمرنگ بودن کتاب هایی با گویش های محلی در حوزه ادبیات کودک به دلیل شناخته نشدن وزن ها و زبان های معیار است که به صورت عامه به ما رسیده و مکتوب وجود ندارد.

کتاب های بازاری موجب شده سطح سلیقه ادبی کودکان پایین بیاید و کار در حوزه ادبیات کودک، در حد کتاب های بازاری دیده شود در حالی که نویسندگی در حوزه ادبیات کودک بسیار سخت و مهم است

علوی فرد بیان می کند: گویش ها و زبان های محلی بخشی از فرهنگ ما بوده و اگر هر کدام از آنها ضعیف شود بخشی از فرهنگ به سوی نابودی می رود.

صدور مجوز انتشار کتاب های خراسان شمالی از سوی اداره ارشاد خراسان رضوی

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه می گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دنبال راه اندازی کتابخانه های تخصصی برای نویسندگان استان است تا به منابع مورد نیاز دسترسی راحت تری داشته باشند.

حجت الاسلام ناصر هدایتی می افزاید: اکنون در حال تفکیک کتب بر اساس محتوا هستیم و پس از آن این کتابخانه های تخصصی، در ۱۰ مکان استان راه اندازی خواهند شد.

هدایتی با اشاره به نیاز استان در خصوص راه اندازی موسسه های تخصصی در حوزه کودک اضافه می کند: لازم است افرادی مانند نویسندگان برای راه اندازی موسسه تخصصی تک منظوره در بحث تحقیق، پژوهش و ...در حوزه کودک اقدام کنند و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نیز آمادگی آن را دارد که مجوز مورد نیاز در این زمینه را صادر کند.

وی با اشاره به اینکه با ورود کتاب های مختلف به استان فرهنگ های مختلفی نیز وارد استان می شوند، می افزاید: راه اندازی موسسات تک منظوره ادبیات کودک و نوجوان می تواند در حفظ فرهنگ استان بسیار موثر باشد.

هدایتی اضافه می کند: اشکالی که در نشر کتاب های استان وجود دارد این است که صدور مجوز این کتاب ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی انجام شده و اداره کل استان در آن دخیل نیست.

وی ادامه می دهد: صدور مجوز نشر کتب های مختلف استان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی سبب شده تا کتاب ها با محتویات مختلف و دارای اشکالات زیادی باشند و این موضوع از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز مورد قبول نیست.

هدایتی با اشاره به اینکه سال گذشته نامه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد نوشتیم تا صدور مجوز کتاب های استان به خود استان داده شود، می افزاید: در صورت قبول این پیشنهاد کارگروه های مختلف تشکیل شده و کتاب ها با دقت بیشتری در استان منتشر می شوند.

وی در خصوص نگارش و انتشار کتاب ادبیات کودک با گویش ها و زبان های مختلف خراسان شمالی نیز اظهار می کند: این موضوع به خود نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان مربوط می شود که در این حوزه ورود پیدا کنند البته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این زمینه از آنها حمایت خواهد کرد.