نمین – مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمین از دستگیری چهار حفار غیرمجاز میراث فرهنگی و غارتگر آثار تاریخی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی اردبیل، منوچهر نورزاده در جمع خبرنگاران افزود: با تلاش فرمانده مرزبانی نمین و همکاری میراث فرهنگی این شهرستان چهار نفر از حفاران غیر مجاز که موجب تخریب و نابودی میراث فرهنگی تاریخی منطقه می شدند، دستگیر و تحویل دستگاه قضایی داده شدند.

وی با بیان اینکه حفاری غیرمجاز در گورستان تاریخی «گوول» واقع در منطقه خانقاه اولیاء این شهرستان صورت گرفته بود، بیان داشت: ابزار آلات حفاری و دستگاه گنج یاب از این حفاران غیر مجاز توسط مأموران نیروی انتظامی ضبط و توقیف شده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمین تاکید کرد: از آنجایی که آثار باستانی هر شهر پیشینه تاریخی آن منطقه را بیان می کند بنابراین حفاظت و نگهداری از این آثار مستلزم همکاری و همیاری تمام نهادها و دستگاه های اجرایی مرتبط و عموم مردم است.

وی به افزایش تعامل بین نیروی انتظامی و میراث فرهنگی در مورد حفظ آثار و اموال تاریخی تاکید کرد و خواستار همکاری مستقیم و بیش از پیش نیروی انتظامی با این سازمان برای حفاظت از عرصه و حریم آثار تاریخی، مبارزه با قاچاق اشیاء و اموال تاریخی فرهنگی و پیشگیری از حفاری های غیر مجاز شد.

نورزاده همچنین از جمله آثار تاریخی برجسته این شهرستان را تپه گئور قلعه، قیز قلعه سی دهستان حور و تپه اجاق داغی روستای کله سر عنوان کرد.