خبرگزاری مهر- گروه استانها: چند قدم مانده به میدان سرچشمه اردبیل مرکز فرهنگی هنری دایر است که زمانی برای تهیه بلیط ورودی آن به طول چند کیلومتر در اردبیل صف کشیده می شد. امروز نه تنها از آن روزهای باشکوه اثری باقی نمانده بلکه سینما قدس اردبیل برای مرگ تدریجی خود لحظه ها را پشت هم می چیند، بی آنکه احوال پرسی داشته باشد.
بوی نمناکی که لذت آن را می توان از ساختمان های قدیمی چشید در سالن انتظار پرشده است. روی صندلی چرمی که اهالی لابد فرهنگ و هنر با چاقو آن را شکافته اند منتظر می مانم تا مالک سینما قدس در آستانه پله ها با تعارف گرم هنرمندانه من را به اتاق مدیریت سینما دعوت کرده و صحبت های خود را از تلخی هایی که به جان سینما ها افتاده بازگو کند.
بعد از انبار غله ای که به نام سینما انقلاب در اردبیل به عنوان باسابقه ترین سینمای اردبیل احداث شد، سینما قدس به عنوان دومین سینمای اردبیل به لحاظ قدمت در سال ۴۸ احداث و در سال ۵۰ توسط مسیح محمدی به بهره برداری رسید. ظرفیت این سینما با هزار و ۲۱۷ مترمربع ۵۹۱ نفر بوده و امروز در تاریخ گذشته آن که فضای سینما را به موزه ای از تاریخ ۵۰ ساله هنر این شهر تبدیل کرده تنها ضمیمه ای که دارد تجهیز به سیستم دیجیتالی است که دو سال قبل به دلیل محدودیت های ناشی از اکران فیلم های ۳۵ میلی متری به این مجموعه اضافه شد.
تمام اشیا اطراف ساسان ابی زاده فضایی شبیه یک موزه تاریخ معاصر را در ذهن تداعی می کند. آن بوی آشنا در این اشیا موج می خورد و همراه با نسیم پنجره نیمه باز من را به ۵۰ سال قبل می برد. زمانی که مسیح محمدی جد ابی زاده سینما را به اردبیل آورد تا مردم این شهر از یکی از مهمترین فضاهایی که هنر و فرهنگ را در دنیا رقم می زند بی نصیب نمانند.
هر چند مدیران و مسئولان سینما را عاملی بازدارنده در مقابل تهاجم فرهنگی می دانند اما سال ها است خبرگزاری مهر به وضعیت نامناسب امکانات سخت افزاری این سینما و سایر سینماهای شهر اردبیل می پردازد و متاسفانه تاکنون نتوانسته گوش هیچ متولی را بدهکار کند.
مشکلات سینما قدس به تعبیر مالک آن نه تنها محدود به کشور نیست بلکه در کنار مشکلات استانی تشدید می شود و فرجام آن صندلی های شکسته است که به گفته ابی زاده مالک و مدیر این سینما از سال ۷۵ که وارد حرفه سینما داری شده است برای تعویض آن هیچ تلاشی مفید فایده نبوده و متولیان سنگ اندازی را به حمایت ترجیح داده اند.
عوارض نامه بی پاسخ سال ۸۹
ابی زاده مالک سینما قدس در گفتگو با خبرنگارمهر یادآور شد که زمانی این سینما به حدی رونق داشت که برای تهیه بلیط آن تا خود چهارراه امام صف می کشیدند و به عنوان مثال ما در فیلم «آپاردی سللر سارانی» که در سال های ۷۷ و ۷۸ اکران شد در یک ماه ۱۱۰ هزار بلیط به فروش رساندیم.
روزگار خوش سینما قدس امروز به فروش بلیط به تعداد انگشتان دست خاتمه یافته و مالک این سینما نبود امکانات سخت افزاری مناسب را از موانع رغبت حضور در سینما می داند.
ابی زاده تصریح کرد: دی ماه سال ۱۳۸۹ موافقت تجهیز سخت افزاری سینما با مشارکت ۶۰ درصدی موسسه سینما شهر و حمایت ۴۰ درصدی استان جلب شد و در این نامه ما جهت تعویض ۵۰۰ صندلی، کف سازی مجدد، تعویض پرده اکران، نصب سیستم صوتی آنالوگ، تعمیر سالن انتظار، بازسازی اساسی سرویس بهداشتی، ساخت نمازخانه، طراحی و ساخت پرده مخمل جدید و بازسازی پله ورودی در خواستی طرح کردیم تا در استان بررسی شود.
وی افزود: این نامه هر چند از سوی ارشاد اسلامی استان به استانداری ارجاع شد اما دو ماه بعد با همکاری نکردن سهم استانی وزارت ارشاد جوابیه کارشناسی صادر کرد و بازسازی از دستور کار خارج شد و هزینه بازسازی که قرار بود به این سینما اختصاص یابد به یک استان دیگر پرداخت شد.
نامه بی جواب ابی زاده که بعد از دوندگی های چند ماهه با جواب رد مواجه شده است، در حالی است که وضعیت نامناسب صندلی های این سینما به یکی از موانع لذت فیلم دیدن توسط سینما دوستان تبدیل شده است.
اینها را که توضیح می دهد برافروخته است. به عبارتی ناامید از پیگیری هایی است که با هزاران خواهش و تمنا نظر مسئولان کشوری را جلب کرده و اینجا در خود استان دست رد را به سینه اش گذاشته اند و او را مجددا به میانه صندلی های ۵۰ ساله هدایت کرده اند.
همکاری نامطلوب متولیان در آن ایام را باید به این واقعیت اضافه کرد که هستند سینماهایی در استان های دیگر که طی سه سال اخیر چندین بار توانسته است صندلی خود را با جلب حمایت های مشابه دریافت کنند.
بررسی نامه هایی که رد شده است
گلایه های مستند این مالک سینما از بی مهری متولیان در حالی در آرشیو سینما قدس خاک می خورد که مسئول مسئول سمعی بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پاسخ به این گلایه ها تصریح کرد: تقاضای تجهیز و توسعه سینماهای این استان در دست بررسی است.
غریب منوچهری در گفتگو با خبرنگار مهر متذکر شد: در حال حاضر از کل سینماهای این استان فقط دو سینما انقلاب و قدس در اردبیل و یک سینما در پارس آباد فعال است.
مسئول سمعی بصری ارشاد اسلامی استان برنامه تجهیز و توسعه سینماها را تعویض صندلی های فرسوده عنوان کرد و متذکر شد: هر سه سینمای فعال در این خصوص تقاضا داده اند که با مشارکت موسسه سینما شهر به نوبت تجهیز خواهند شد.
منوچهری در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری نکردن دستگاه های اجرایی استان با تجهیز سینما قدس که دو سال قبل در قالب یک نامه درخواستی بی پاسخ مانده است، تصریح کرد: بنده قبول دارم و این درخواست طرح شده بود.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه موسسه سینما شهر با سهم ۵۰-۵۰ و مشارکت با مالک نسبت به تجهیز سینماها اقدام می کند، مشکل اصلی در تحقق نیافتن این درخواست به تامین آورده اولیه مالک بر می گردد.
منوچهری با بیان اینکه مالک تامین آورده خود را از ارشاد استان یا استانداری تقاضا کرده بود، ادامه داد: باید اراده تامین آورده از سوی مالک جدی تر باشد و وزارت ارشاد خود در تامین سهم ۵۰ درصد سینما شهر مشارکت دارد.
فروش یک بلیط در روز پاسخگوی نیازها نیست
هر چند این سینما در مالکیت بخش خصوصی است و اراده بخش خصوصی به عنوان یکی از راهکارهای بازسازی آن مورد تاکید است اما ابی زاده تاکید دارد که ما آنقدر پول نداریم که سینما را سرپا نگه داریم و این لطف خداست که سینماهای اردبیل با وضعیتی که متولیان به وجود آورده اند هنوز تعطیل نشده است.
وی تاکید کرد: با فروش حداقلی بلیط نمی توان هزینه های بازسازی را تامین کرد و ما روزهایی داریم که فقط یک بلیط فروخته ایم و با فروش یک یا دو بلیط در روز نمی توان یک سینما را زنده نگه داشت.
از نزدیک به ۶۵۰ سینمایی که بعد از انقلاب فعال بوده امروز نزدیک به ۳۰۰ مورد دایراند و اغلب نیز در شرایط نیمه تعطیل مشتریان خود را پذیرا می شوند.
به گفته ابی زاده گاها این سوال مطرح می شود که این همه فروش بلیط که در حالت کلی به ثبت می رسد به کجا رفته و چرا اغلب شهرستان ها گله مندند.
مالک سینما قدس در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: نزدیک به ۹۰ درصد از فروش سینماهای کشور متعلق به پنج سینمای شاخص شهر تهران است و با این حساب سهم سایر شهرها را می توانید با یک حساب سر انگشتی محاسبه کنید.
فروش سی دی در مقابل سینمای بی رمق
مدیر سینما قدس معتقد است مسئولان همدردی ندارند؛ چه اگر داشتند بنده در یک و نیم سال گذشته حداقل یکبار مدیر کل ارشاد اسلامی استان را زیارت می کردم و نه اینکه حتی نمی دانم ایشان کی مدیر شده اند و چه دلیلی دارد که به سینما بی مهر اند.
خبرگزاری مهر در خصوص سیاست ها و برنامه های حمایت از سینماها با دفتر مدیر کل ارشاد اسلامی استان تماس گرفت و گفته شد ناصر اسحاقی در جلسه ای در تهران حضور دارد. در پی تماس با شماره همراه وی که خاموش بود، این رسانه نتوانست نظرات مدیر این نهاد فرهنگی را دریافت کند.
داغ دل سینما قدس محدود به امکانات سخت افزاری نیست. ابی زاده این اظهارات که ماهواره مردم را از سینما ها رانده قبول ندارد و معتقد است این سی دی داخل و شبکه خانگی است که موجب شده فیلم در کوتاه ترین زمان ممکن با هزینه اندک در اختیار مخاطب قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر یک خانواده چهار نفره به سینما بروند متوسط هزینه ای که برای بلیط، تنقلات و حمل و نقل می پردازند نزدیک به ۴۰ هزار تومان است؛ این در حالی است که همان خانواده با یک سی دی هزار تومانی می تواند فیلم مذکور را خریداری کند.
ساخت با سوژه تکراری و نامطلوب، محدود شدن اکران فیلم های خارجی، لغو درجه بندی فیل ها و لغو برنامه زمانی اکران سالانه سینماها در کنار فروش سی دی بدون رعایت قانون کپی رایت تیشه بر ریشه سینماها زده. تاجایی که امروز فیلم ها برای یک یا دو مشتری پخش می شود که اگر میانه فیلم سالن را ترک کند مشتری فیلم ها همان دوستان همیشگی چندین ساله یعنی صندلی های خالی هستند.
از ابتدای سال جاری سینما قدس در اردبیل چیزی حدود هزار و ۸۷۰ بلیط را فروخته است که با احتساب بلیط پنج هزار تومانی درآمد این سینما حدود ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است. با کسر هزینه ها قضاوت با خود مسئولان است که یکی از مراکز فرهنگی که در مرکز شهر واقع شده تا چه حد می تواند در ایفای رسالت خود موفق عمل کند و در این میان طی سال های اخیر به غیر از دیجیتالی کردن اکران فیلم چه حمایتی از این نهاد صورت گرفته است.
سینما قدس را در حالی که بوی آشنایش در پل های ورودی و لابه لای هیاهوی شهر گم می شود ترک می کنم. کمی پایین تر چند صد قدم به سمت میدان شریعتی سینما انقلاب در وضعیتی مشابه سینما قدس با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می کند و در ادامه سینما ایران را می بینم که دیوارهایش فروریخته و به کل ساختمان قدیمی ترین سینمای شهر ویران شده است.
سینما لاله و حافظ تعطیل شده اند و در مشگین شهر و پارس آباد نیز نمی توان رونقی محسوس را مشاهده کرد. آیا این تدبیر ما برای سینماها به عنوان قطب های بازدارنده تهاجم فرهنگی بود؟
خبرنگار: ونوس بهنود