وزیر انرژی آمریکا تاکید کرد اگر کنگره این کشور توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ را رد کند، این امر به اعتبار واشنگتن و اتحاد قدرت های جهانی ضربه می زند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارنست مونیز که در کنفرانس ویدئویی فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی سخن می گفت، با اشاره به تلاش های در حال انجام برای رد توافق هسته ای با ایران در کنگره، هشدار داد که این اقدام منجر به ضربه دیدن اتحاد بین گروه ۱+۵ و همچنین اعتبار آمریکا در عرصه دیپلماسی جهانی خواهد شد.

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه در وین اتریش به توافقی جامع را برای حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند ولی رژیم صهیونیستی و جمهوریخواهان آمریکا مخالف این توافق هستند.

مونیز در ادامه مدعی شد دستیابی ایران به تولید بمب های هسته ای از سه طریق غنی سازی اورانیوم، تولید پلوتونیوم و همچنین روش های مخفی و سری با توجه به نظارت های گسترده بین المللی و محدودیت های پذیرفته شده از سوی تهران غیرممکن است.

وی برای اثبات سخنان خود یادآور شد که براساس برجام ایران باید میزان اورانیوم غنی سازی شده و تعداد سانتریفیوژهای فعالش را کاهش داده و رآکتور آب سنگین اراک را نیز بازطراحی کند؛ از سوی دیگر نظارت گسترده ای بر تمام ابعاد برنامه هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعمال خواهد شد.

سخنرانی مونیز که در مذاکرات هسته ای با ایران نقشی کلیدی ایفا کرد، در حالی در فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی انجام شده که هفته گذشته این فدراسیون میزبان کنفرانس ویدئویی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی رژیم صهیونیستی بود و وی بار دیگر اظهارات تکراری خود مبنی بر «بد» بودن توافق وین را تکرار کرد.