به گزارش خبرنگار مهر، تهمورس پورناظری در نشست خبری کنسرت - پرفورمنس «تهمورس و ما» که دوشنبه ۲۶ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، توضیح داد: برنامه پیش رو نشات گرفته از یک فعالیت کاملاً شخصی و درونی است که در ابتدای ماجرا هیچ قصدی برای برگزاری کنسرت آن وجود نداشت اما طی سفرهایی که با دوستان هنرمندم در تور کنسرت های «چرا رفتی» داشتیم، فارغ از مسائل کاری، رابطه های دوستانه ای بین ما به وجود آمد که قرار شد طی این فضای دوستانه هرچند وقت یک بار بدون هیچ قصدی برای تولید آلبوم یا برگزاری کنسرت، در کنار هم به فعالیت های موسیقایی مشغول شویم.
وی افزود: از اواخر فروردین ماه امسال که به ایران برگشتم دیدم فضا به گونه ای است که در جامعه موسیقی روزنه ها و کورسوهای امیدی در حال دیده شدن است. بنابراین با خودم این قرار را گذاشتم تا بخش عمده ای از وقتم را وقف کارهای زیرساختی موسیقی کنم، اما بعد دیدم که از خود موسیقی دور افتادم در نتیجه تصمیم گرفتم در پی کاری که با دوستانم در تور کنسرت های «چرا رفتی» انجام دادم برای برگزاری یک کنسرت - پرفورمنس برنامه ریزی کنم. می توانم بگویم این کار نوعی بازیگوشی برای من است که فرم اجرای آن به لحاظ موسیقایی تا حدی ادامه کارهای قبلیام است اما عمده کار تجربیاتی است که می خواستم در قالب آن احساساتم را طور دیگری بیان کنم.
آهنگساز آلبوم پرطرفدار «نه فرشتهام نه شیطان» با بیان اینکه ترکیب سازبندی کنسرت پیش رو ترکیب عادی ای نیست، توضیح داد: ترکیبی که ما برای این کنسرت ایجاد کردیم به لحاظ رنگ آمیزی برای من دارای جذابیت های فراوانی است و موسیقی که در این اجرای زنده به مخاطب ارائه می شود، بیشتر فضای خیال انگیز و تصویری دارد و پیرو شعر نیست. به همین جهت نام «کنسرت پرفورمنس» را برای این اجرا در نظر گرفتیم و هیچ واژه دیگر را نمی توانستیم پیدا کنیم که بتواند مقصود ما از برگزاری این برنامه موسیقایی را به مخاطب ارائه کند.
پورناظری گفت: تمامی کارها با همکاری رضا موسوی و توماج دانش بهزادی در ۴ پرده کارگردانی شده است. ما در بخش اول حضوری از نوازنده ها را می بینیم که در زندگی روزمره آنها را دیده ایم. بخش دوم کنسرت نیز روی اشعاری از مولانا و سیاوش کسرایی چیده شده که دارای پیام ویژه ای است، ضمن اینکه در این بخش از کنسرت ما ضمن استفاده از فرم های کاملاً تکراری اجراهای قبلی ام، فرم های جدیدی را اضافه کرده ایم که می تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد.
این آهنگساز و نوازنده در بخش دوم این نشست خبری با انتقاد از شرایط این ماه های موسیقی ایران، توضیح داد: امروز بهانه برگزاری کنسرت باعث شد تا در کنار شما موضوعاتی را مطرح کنم که می تواند بیشتر از اینها مورد بررسی قرار گیرد. من در این بخش می خواهم این سوال را مطرح کنم که چرا جامعه موسیقی ما از استاد و شاگرد گرفته تا خبرنگار و عکاس، همیشه روبروی هم نشسته اند؟ چطور باید آموزش بدهیم که ما روبروی هم نیستیم بلکه در کنار هم قرار گرفته ایم به طوری که گویی در یک قایق نشسته ایم؟
وی ادامه داد: در این مدت بارها و بارها از لغت هایی چون هنرمند و مطرب استفاده می کنند که من می خواهم سوال دیگری را مطرح کنم، اینکه چطور می توان فرق بین مطرب و هنرمند را تفکیک کرد؟ و مورد دیگر اینکه جدیداً از واژه «موسیقی جدی» صحبت می کنند که این سوال مطرح می شود که آیا ما موسیقی شوخی هم داریم؟ آیا می توانیم به یک همفکری برسیم که به چه شکل موزیسین ها و مسئولان را در کنار هم قرار دهیم.
پور ناظری ادامه داد: در سرزمین ما یک چیز وجود ندارد و چون آن یک چیز که همان پاسخگویی است، وجود ندارد بنابراین بسیاری از مشکلات موسیقی نیز در همین پاسخ ندادن ها باقی می ماند، من امروز می خواهم در کنار شما به این همفکری برسم که چطور می توان پاسخگو بود. من هرآنچه شما اهالی مطبوعات در روزنامه ها و سایت های خود می نویسید می خوانم، اما در این مدت مطلبی در مورد اینکه میلیاردها تومان از صدها ساعت موسیقی در تلویزیون به صورت مجانی کار می شود، نوشته نشد. متاسفانه بسیاری همین موسیقی هایی که در سازمان صدا و سیما بدون اجازه حذف و اضافه می شود، هیچ واکنشی از سوی رسانه ها را به خود ندیده است. آیا هیچ وقت پرسیده اید که چرا سازمان صدا و سیما این کار را انجام می دهد؟
وی ادامه داد: آیا می دانید در دانشگاه ها و آموزشگاه های موسیقی چه خبر است؟ آیا می دانید شاگرد این اجازه را ندارد که نام استاد دیگری را به غیر از استاد خود ببرد؟ آیا می دانید همین دانشجویان و شاگردان به خاطر چنین مسائلی به یکباره از دانشگاه اخراج می شوند؟ آیا کسی تا به حال پرسیده در هر جایی که موسیقی را بدون اجازه کار می کنید چه اقدامی را باید انجام داد؟
این آهنگساز با انتقاد از انتشار برخی از قطعات آلبوم «قطره های باران» در مجموعه تلویزیونی «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که از شبکه سه سیما روی آنتن میرود، توضیح داد: آخر مگر می شود به لحاظ قانونی چنین اتفاقی بیفتد که اثر شما بدون اجازه در یک مجموعه تلویزیونی پخش شود؟ باور کنید در جنگل هم چنین اتفاقی نمی افتد و پرندگان و حیوانات هم می دانند که نباید به لانه های یکدیگر ورود پیدا کنند. اما اینجا در یک موقعیت کاملاً شیک می آیند و موسیقی تو را در یک سریال می گنجانند. من اگر حرف نمی زنم فقط به خاطر این است که دوست ندارم تنش ایجاد کنم.
وی افزود: آهنگسازی سریال «تنهایی لیلا» قرار بود در ابتدا به سهراب پورناظری سپرده شود، اما به دلیل اینکه ما فضای آن سریال را دوست نداشتیم به عوامل این سریال پاسخ منفی دادیم، اما به یکباره مشاهده کردیم که بخشی از موسیقی آلبوم ما در این سریال پخش می شود که من سربسته به این موضوع واکنش نشان دادم اما گویا به نظر می آید که باید در این مورد واکنش هایی را نشان دهم که البته این اتفاق افتاده و در این زمینه خیلی کارها را انجام دادیم تا به زودی تکلیف مشخص شود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا پیشنهادی به شما برای مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد شده است یا خیر، فقط به ذکر یک جمله گفت: همانطور که پسر آقای ظریف به عروسی پسر آقای جان کری رفت، بنده هم به عنوان مدیریت دفتر موسیقی فعالیت خواهم کرد.
کنسرت - پرفورمنس «تهمورس و ما» اول و دوم شهریور ماه با نوازندگی تهمورس پورناظری، تینا جامه گرمی، حسین رضایی نیا، آتنا اشتیاقی، نگار نوراد و آرین کشیشی در تالار وحدت برگزار می شود.