به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از مستند «رمز و راز ملکه» با حضور عباس سلیمی یمین پژوشگر، سید ضیاالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون و مهدی نقویان کارگردان مستند، روز چهارشنبه ۲۸ مردادماه برگزار شد. ضیا الدین دری درباره ساختار «رمز و راز ملکه» گفت: كارگردان سعی كرده است با جمعآوری اطلاعاتی مفید و پر جزئیات تصویری از چهارچوب نظام سیاسی بریتانیا به مخاطب ارائه دهد. مردم تا حدی درباره سیاستهای كلی این كشور كه به استعمارگر پیر معروف است آشنایی دارند. این كشور در طول تاریخ در سیاستهای ما نیز مداخلههایی داشته و طبیعی است كه مردم كشورمان چندان از سیاستهای این كشور خوششان نمیآید و سردمداران آن را دوست ندارند و نسبت به آنها بدبین هستند.
وی یادآور شد: با این میزان از منابع محدودی كه آقای نقویان در اختیار داشته ما الان صاحب یک فیلم مستند خوب درباره سیاستهای كلی بریتانیا هستیم که یک اتفاق بسیار خوب است. اگر مخاطب با دقت این فیلم را تماشا كند و به تمام نكات عنوان شده در آن توجه كند میتواند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد نوع حكومت در بریتانیا و تاریخ این نوع حكومت به دست آورد. این فیلم با توجه به تحقیقات شخصی من اطلاعات كامل و درستی در اختیار مخاطبش قرار میدهد و آنچه درباره حكومت بریتانیا عنوان میكند مطابق شواهد مستند تاریخی است. ما باید از خشم تاریخی كه نسبت به كشورهای استعماری و سلطه طلب داریم عبور كرده و به شناخت درستی از این كشورها و حكومتها و پیشینهشان برسیم و بدانیم آنها در طول تاریخ چه كردهاند و در حال حاضر چه سیاستهایی را دنبال میكنند. دانستن این موارد واقعا لازم است و اینكه ما نشناخته و با اطلاعات اندک بخواهیم ضد آمریكایی یا ضد انگلیسی فكر كنیم، چندان جالب نیست.
پادشاهان پنهان بریتانیا
دری با اشاره به اقامت چند ساله اش در بریتانیا و آشنایی نزدیک با شرایط این کشور، افزود: در اوایل قرن بیستم سیاستمداران انگلیسی كه بسیار باهوش و عملگرا هستند به این نتیجه رسیدند كه شاهان و یا ملكههای بریتانیا باید نمادین و همواره در پس پرده باشند. اینها آدمهایی بسیار زیرک هستند كه توانستند زیر عنوان دموكراسی و سپس جهت دادن به مفهوم دموكراسی درواقع كاری انجام دهند كه هم خود را در حریمی امن قرار دهند و هم سرمایههایشان را مخفی كنند و هم زیر لوای دموكراسی به خودشان و اعمالشان مشروعیت سیاسی ببخشند. این جماعت به دنبال آلترناتیو برای تغییر حكومتشان نیستند و شدیدا از هر گونه تغییر هم جلوگیری میكنند. یعنی همانطور كه در فیلم اشاره شد طبق نظرسنجیهای حكومتی، خاندان سلطنتی در برههای از زمان حدود ۸۵ درصد و حالا ۶۵ درصد محبوبیت دارد و داستان سلطنت در بریتانیا حتی با وجود جمهوری خواهان فعلا ادامه خواهد داشت. بیشک این حكومت اشرافی به این سادگیها از بین نمیرود اما با پخش چنین فیلمهایی حداقل مردم خواهند فهمید در پشت چهره ملكه الیزابت كه از سال ۱۹۵۲ ملكه انگلستان است و مدام تبلیغ میشود كه دستان پاكی دارد و تابع مذهب است، چه میزان قدرت و اختیارات نهفته شده است و این خانم تابحال چه اقداماتی انجام داده و در زمینه سیاستهای حكومت بریتانیا تا چه حد اثرگذار بوده است.
وی ادامه داد: افرادی كه در بریتانیا وارد حوزه سیاست میشوند و در بخشهای استراتژیک و تعیین كننده قرار میگیرند، تبدیل به انسانهای عجیبی میشوند و حتی كسانی كه با آنها و سیاستهای این كشور نیز قرابت و نزدیكی داشته باشد وارد عوالم عجیب آنها میشوند همانطور كه افرادی مانند قوام، رزم آرا یا حسن فروغی در رژیم گذشته چنین شدند و اگر كسی با این افراد هم صحبت میشد فكر میكرد با بیگانگان در حال گفتگوست. رجال سیاسی بریتانیا واقعا افراد عجیبی هستند و سیاستهای این كشور هم پر رمز و راز و عجیب است. از طرفی مردم انگلستان نیز مانند مردم هر كشور دیگری مطالبات و خواستههایی دارند كه باید آنها را از طریق احزاب مطلوبشان دنبال كنند ولی در این كشور احزاب به مانند مهرههایی در میان صفحه شطرنج توسط سرمایه داران بازی داده میشوند.
ولایت فقیه پاسدار دموکراسی در ایران
کارگردان کیف انگلیسی در ادامه گفت: حوزه اختیارات ملكه بریتانیا را با ولایت فقیه مقایسه كنید متوجه خواهید شد حوزه اختیارات این خانم چقدر زیاد است. توجه داشته باشد اگر در حیطه اختیارات ولایت فقیه، اختیار جنگ گذاشته شده بخاطر حفظ بنیان دموكراسی است چون اگر نیروهای مسلح كشور در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد معلوم نیست بشود این فرد را پس از اتمام دوره ریاست جمهوری از سمتاش طبق قانون كنار گذاشت. ضمن اینكه ما دارای حاكمیتی هستیم كه فردی روحانی در راس آن است پس هرگز به سمت جنگطلبی نخواهیم رفت، كمااینكه همه میدانند حضرت آقا فتوا دادهاند ما با سلاح هستهای مخالفیم و چنین چیزی را نمیخواهیم. در بریتانیا، ملكه قادر است عالیترین مقام كلیسا را انتخاب كند، خب این خانم با كدام شأنیت این كار را انجام میدهد اما در كشور ما نهاد مرجعیت آزاد است و هر كس میتواند از مرجع تقلید مورد نظر خود پیروی كند. همین موضوع اثبات كننده دموكراسی برتر در كشور ماست.
این کارگردان سینما اظهار کرد: به نظرم در این فیلم با همه ویژگیهای مثبتی كه دارد جای خالی نكاتی از عناصر اولیه تشكیل دهنده دولت و حكومت بریتانیا حس میشود و «راز و رمز ملكه» میتواند بخشی مقدماتی از سری فیلمهایی با این موضوع و محوریت باشد. آقای نقویان میتوانند با دقت نظری كه دارند باز هم در این زمینه تحقیق كرده و بخشهای بعدی این اثر مستند را نیز بسازند و در آن تشریح كنند كه اصلا چرا ملكه میتواند اینقدر در سیاستهای كلی كشور دخالت كند و دارای این میزان از اختیارات باشد.
کنترل افکار عمومی با ارعاب
عباس سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ معاصر نیز در جلسه رونمایی از مستند «رمز و راز ملکه» با بیان اینکه هم اکنون تلاش می کنند تا با ایجاد ارعاب در افکار عمومی جهان را کنترل کنند، نقش تبلیغات را در این زمینه بسیار موثر دانست و گفت: با وجود اینکه در تاریخ معاصر کشورمان ما بیشترین درگیری را با بریتانیا داشته ایم و بیشترین آسیب را نیز از بریتانیا خورده ایم، تا به حال کار محتوایی برای شناخت آن کشور انجام نشده و به تبع آن نیز هنر وادر این عرصه نشده است.
سلیمی یمین افزود: واقعیت های بریتانیا با آنچه در اذهان عمومی فرو کرده اند بسیار متفاوت است.
وی با بیان اینکه ای کاش کارگردان مستند «رمز و راز ملکه» به ساختارهای حکومتی در بریتانیا نیز می پرداخت، گفت: آرای عمومی در انگلستان هیچ تاثیری بر نظام سرمایهداری حاکم بر این کشور ندارد. در نظام پارلمانی این کشور، محدودیتهای جدی برای انتخاب ملت وجود دارد و این تاثیرگذاری را بر ساختار حکومت به شدت کاهش میدهد. همچنین ساختار قدرت در این کشور به نوعی پایه ریزی شده است که وزرا حتی نمیتوانند در ساختار وزارتخانه خود تغییرات اساسی دهند و این در همه وزارتخانهها صادق است. وسعت بخش ثابت در نظام انگلیس به نوعی است که بخش حزبی سیاست این کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
سلیمینمین یادآور شد: ما باید در مورد این کشورها روشنسازی کنیم تا مردم فکر نکنند که این کشورها قله دموکراسی هستند. در ایران هر رییس جمهوری که توسط مردم انتخاب میشود، میتواند صدر تا ذیل وزارتخانه ها را تغییر دهد و این حتی در وزارتخانه های استراتژیک هم صادق است. این نشان دهنده مهم بودن اراده ملت در کشور ماست. با این حال به ما میگویند شما دموکراسی ندارید و این کشورهایی که اینگونه انتخاب و نقش ملت را در قدرت محدود کردهاند، به نمادهای دموکراسی تبدیل شده اند.
وی با اظهار تأسف از تفکرات نادرست برخی افراد در داخل کشور گفت: برخی از هنرمندان، محققان و روشنفکران کشور ما در فضایی محصور شدهاند که اصلاً این جرأت را به خود نمیدهند که ابهت کاذب شکل گرفته پیرامون وجود دموکراسی در غرب را بشکنند.
وی با گلایه از نبود حمایتهای مادی و معنوی در حوزه فرهنگی کشور، گفت: خوب است که با توجه به مناسبت این روزها که مصادف با کودتای آمریکایی ـ انگلیسی ۲۸ مردادماه است، نگاهی به خاطرات بعضی همچون «ویلبر» بیندازیم و ببینیم دشمنان ما تا چه میزان برای رسیدن به اهداف خود حاضر به انجام هر عملی هستند.
سلیمینمین درمورد فرآیند شبکهسازی فرهنگی انگلیسیها در کشورهایی همچون ایران توسط اشخاصی چون فرانک لین، اظهار کرد: آنها به شبکهسازی مشغول بوده و هستند تا آنجا که حتی در دورهای در تألیف کتابهای درسی مدارس ما هم مؤثر بودند و اگر نتوانستند به کار خود ادامه دهند، تنها بهدلیل هوشمندی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بود.
روشنفکران چه توقعی از انقلاب داشتند؟
در ادامه این نشست درّی در ارتباط با اینکه چرا برخی از روشنفکران داخلی تحمل دیدن آثاری را که در آن از نظام جمهوری اسلامی حمایت میشود، ندارند بیان کرد: من نمیدانم که این روشنفکران تصور میکردند که قرار است با پیروزی انقلاب چه اتفاقی برای حکومت جدید بیفتد و یا انتظار داشتند که حکومت بهدست آنها باشد و یا بهدست شعرا و آرتیستها؟ غافل از آنکه حکومت اقتضائات خاص خود را دارد. روشنفکران داخلی زمانی که به تماشای آثار سینمایی غرب مینشینند و حمایت آنها را از سیاستهای دولتهای غربی میبینند، هیچ اعتراضی نمیکنند ولی به محض اینکه یک فیلمساز ایرانی میخواهد در اثر خود از دولت و ملتاش حمایت کند، متهم به خودفروشی و دولتی میشود.
وی افزود: نتیجه این هجمه رسانهای و تبلیغاتی این است که کارگردانان ما دیگر رغبتی برای پرداختن به موضوعات مهم نظام را ندارند و همه به سراغ ساخت فیلمهای خیانتمحور، مبتذل و پسر و دختری میروند. هر وقت من درباره این موضوعات حرف می زنم سیل پیامک به فرزندانم می رسد و ما را متهم می کنند.
درپایاین این مراسم مهدی نقویان از حمایت های مرکز مستند سازی حوزه هنری در ساخت «رمز و راز ملکه» و به خصوص نقش محسن یزدی رئیس این مرکز را ستود و عملکرد این مرکز را با بسیاری از مراکز دیگر که در زمینه مستند سازی فعالیت دارند، متفاوت دانست.