شهرکرد - بسیاری از کشاورزان چهارمحالی با وجود تحویل گندم‌های خود به مراکز خرید گندم تضمینی دولت، هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زاگرس است که بیشتر مردم آن مشغل کشاورزی و باغداری هستند. گندم مهمترین محصولی است که در این استان زراعت می شود و سالانه حدود یکصد هزارتن گندم در این استان برداشت می شود.

به واسطه وجود آب و هوای مناسب و سردسیری بودن استان چهارمحال و بختیاری، گندم تولیدی این استان از کیفیت بسیاری بالایی برخوردار است.

امسال حدود ۶۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کاشت گندم اختصاص یافته است که از این میزان حدود ۲۵ هزار هکتار گندم آبی و ۳۸ هزار هکتار گندم دیم است.

خرید تضمینی گندم از نیمه خردادماه در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و تاکنون حدود ۴۱ هزارتن گندم مازاد نیاز کشاورزان خریداری شده است.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از کشاورزان در استان چهارمحال و بختیاری با تحویل گندم خود هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند و پرداخت نشدن مطالبات مشکلات بسیاری را برای کشاورزان در حال رقم زدن است.

پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان نقش مهمی در حل کمبود نقدینگی کشاورز برای کاشت دوباره دارد

یکی از کشاورزان چهارمحالی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: امسال بارندگی در ابتدای سال خوب بود و وضعیت آب نیز برای زراعت شرایط مطلوبی داشت که این امر موجب شد که کشاورزانی که به صورت دیم گندم کاشته بودند برداشت خوبی داشته باشند.

وی افزود:به نظر می رسد که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی خوب و بارش باران در فصل بهار، تولید گندم در این استان از افزایش تولید برخوردار باشد.

این کشاورز چهارمحالی افزود: هم اکنون بسیاری از کشاورزان گندم های برداشت شده کاشت پاییزه خود را به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده اند اما هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

وی عنوان کرد:وجود نقدینگی برای کشاورز بسیار با اهمیت است چرا که می تواند زمین کشاورزی را به موقع برای کاشت دوباره آماده کند و بذر خوب و کودبا قیمت مناسب خریداری کند و همین امر هزینه ها کشاورزی را کاهش می دهد هم اکنون بسیاری از کشاورزان با کمبود نقدینگی مواجه شده اند و دچار مشکلات بسیاری شده اند که ضرورت دارد مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

این گندمکار افزود: پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان نقش مهمی در حل کمبود نقدینگی کشاورز برای آماده سازی زمین زراعی و کاشت دوباره گندم دارد.

یکی از کشاورزان دیگر چهارمحالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هنوز مطالبات گندم تحویلی خود را به مراکز خرید تضمینی گندم، دریافت نکرده است، عنوان کرد: در حال حاضر من پولی برای آماده سازی دوباره زمین کشاورزی برای کاشت دوباره ندارم.

وی عنوان کرد: وجود نقدینگی برای کشاورز بسیار با اهمیت است چرا که می تواند زمین کشاورزی را به موقع برای کاشت دوباره آماده کند و بذر خوب و کودبا قیمت مناسب خریداری کند و همین امر هزینه ها کشاورزی را کاهش می دهد.

وی افزود: مسئولان باید تلاش کنند که مطالبات را به موقع به کشاورز تحویل دهند تا کشاورز دچار مشکل نشود.

مطالبات گندم کاران به زودی پرداخت می شود

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال پیگیری برای حل مشکل مطالبات گندم کاران چهارمحالی هستیم و به زودی مطالبات گندم کاران پرداخت می شود.

کیقباد قنبری با اشاره به اینکه در حال پیگیری برای حل مشکل مطالبات گندم کاران چهارمحالی هستیم و به زودی مطالبات گندم کاران پرداخت می شود، اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون حدود ۴۱ هزار تن گندم خریداری شده است.

وی افزود: خریداری گندم تاکنون نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: بسیاری از بانکها در خصوص تعهدات خود عمل نکرده اند و اعتبارات تخصیص یافته نیز برای خریداری گندم کافی نبوده است.

کیقباد قنبری با اشاره به پیگیری ها برای تامین اعتبارات برای پرداخت به گندمکاران، عنوان کرد: طی قول های داده شده اعتبارات از هفته آینده به استان اختصاص می یابد و مشکل پرداخت مطالبات گندمکاران حل می شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت نشدن مطالبات یک مشکل سراسری است، عنوان کرد: این مشکل از طریق استانداری چهارمحال و بختیاری، شرکت بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری با عذر خواهی از کشاورزان در خصوص به تعویق افتادن مطالبات، ادامه داد: تلاشمان این است که پرداخت بخشی از مطالبات از هفته آینده آغاز شود.

کیقباد قنبری عنوان کرد: هر هفته یک مبلغی برای پرداخت مطالبات به استان اختصاص پیدا می کند و مطالبات کشاورزان پرداخت می شود.

نبود نقدینگی و پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران موجب مشکلات بسیاری برای کشاورزان می شود، که می توان به عدم خرید بذر  وکود، سموم با قیمت خوب در زمان مناسب اشاره کرد.

خرید ملزومات کشاورزی همیشه باید در وقت مناسب انجام شود تا هزینه ها کمتر شود و کشاورز از سود بیشتری برخوردار شود و سود خوب عامل مهمی در گرایش کشاورز به کاشت دوباره محصول دارد.

با توجه به وجود هزینه های بالای زراعت از جمله بهره گیری از ماشین آلات مدرن کشاورزی برای آماده سازی و کاشت و برداشت و همچنین بالای بودن هزینه مراقبت و داشت، باید برای توسعه بخش کشاورزی همواره نقدینگی در اختیار کشاورز وجود داشته باشد تا به راحتی با خیال آسوده در مسیر انتخاب بذر مناسب و کاشت و داشت و برداشت گام بردارد.