عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه تحول رشته های علوم انسانی راه پژوهش در این حوزه را باز می کند، گفت: به دلیل قدیمی بودن سرفصل های دانشگاهی تعداد پروژه های پژوهشی علوم انسانی بسیار کم است.

حجت الاسلام صدرالدین شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: واحدهای درسی رشته های علوم انسانی راه حرکت مطالعه تطبیقی و تحقیق را در این حوزه باز می کنند، بنابراین شورای تحول علوم انسانی باید موضوع بازنگری رشته های علوم انسانی را با جدیت دنبال کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مباحث مربوط به بازنگری رشته های علوم انسانی در شورای تحول به درستی دنبال شود می توان به توسعه و اثر بخشی پژوهش در این زمینه امیدوار بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تعداد پروژه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی بسیار کم است، گفت: پژوهش نیازمند زیرساخت های مختلف از جمله به روز رسانی واحدها و رشته های تحصیلی است، بنابراین باید بازنگری رشته های علوم انسانی در شورای تحول با حرکت و شتاب بیشتری دنبال شود.

شریعتی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول باید با جدیت وظایف و مسئولیت های محوله را در حوزه علوم انسانی پیگیری کنند زیرا این نهادها جایگاهی فرا ستادی دارند و می توانند نقش موثری را برای حوزه علوم انسانی ایفا کند.

وی تاکید کرد: اگر موضوع بازنگری و تحول در رشته های علوم انسانی به درستی شکل گیرد، بخشی از مشکلات پژوهش این حوزه نیز رفع می شود چراکه با تعریف عمومی و کلی رشته ها مسیر و راه برای مطالعه و تحقیق نیز فراهم می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: درحال حاضر اساتید حوزه علوم انسانی براساس علایق شخصی نسبت به پژوهش و تحقیق در این حوزه اقدام می کنند و این درحالی است که با بازنگری و تحول رشته ها اساتید می توانند متناسب با نیازهای جامعه اقدام به تعیین موضوعات پژوهش و تحقیق کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: در حوزه علم انسانی باید به مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح کردند باز گردیم تا به سرعت موضوع تحول در علوم انسانی شکل بگیرد و بعد از آن مسئله پژوهش و تحقیق در این حوزه نیز در مراکز علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها