قزوین- نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند راه را برای انسان ها روشن کرده است از این رو زور و اجبار نسبت به سرنوشت انسان ها جایگاهی در دین اسلام ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی ظهر سه شنبه در جلسه تفسیر قرآن با ذکر آیاتی پیرامون مفهوم حمد و ستایش الهی بیان کرد: به جای آوردن حمد خداوند دارای ثمرات سازنده متعددی در حیات دنیوی و اخروی انسان است که از جمله آن می توان به فراهم آوردن نشاط، امید در زندگی، دور شدن یأس، نا امیدی و غم از زندگی انسان ها اشاره کرد.

استاد تفسیر حوزه علمیه قزوین اظهار داشت: ثواب اخروی بی بدیل فریضه حمد در نزد خداوند سبب آن شده تا این ذکر نسبت به نعمت‌های دنیایی همواره در نزد ائمه اطهار علیهم الاسلام از  ارزش و قداست بالایی برخوردار باشد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: هر زمان ائمه اطهارعلیهم الاسلام به نعمتی می‌رسیدند با بیان «الحمدلله علی ما انعم»، حمد الهی را به جای می‌آوردند، چرا که حمد و ستایش خداوند اهمیت و لذت بسیار زیادی در نزد آنها داشت، تا جایی که اهمیت و لذت نعمت، کمتر از حمد و ثنای خداوندی جلوه می کرد.

حجت الاسلام عابدینی گفت: هیچ دلیلی برای شکرگذاری نکردن انسان ها وجود ندارد چرا که خداوند شب و روز را می‌گرداند و انواع نعمت‌ها را به ما انسان ها عنایت می کند بنابراین در قبال این بخشش خدای رحمان، حمد الهی یکی از رسالت‌های اصلی انسان در این عالم است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در تشریح دیگر فواید و ابعاد حمد الهی بیان کرد: در این بین باید توجه داشت که فایده عمل به حمد و ستایش خداوند، متوجه حمد کننده است و نه خداوند بنابراین هرگز نباید تصور کرد که در قبال حمد، خداوند را در معرض لطفی قرار داده ایم.

وی ادامه داد: به ویژه آنکه خداوند نعمت حمد خود را به هر بنده ای اعطا نمی کند و اگر کسی در تمام عمر خود شاکر و حمد کننده بود یقینا خداوند او را مورد رحمت خود قرار داده است.

امام جمعه قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم زیبایی در دین و فطرت الهی گفت: خداوند زیبایی آفرینش را در دو نوع از سطح و بیان ظاهری و باطنی برای انسان تبیین می کند که در این بین در سطح معنوی، خداوند به جمیع توانمندی‌های انسان اشاره می‌ کند و بر همین اساس نیز اختیار مؤمن و کافر بودن وی را یکی از مهم‌ ترین توانمندی های انسان برمی شمارد.

حجت الاسلام عابدینی افزود: انسان در مسیر خود  می‌تواند کافر و یا مؤمن باشد اما خداوند هرگز کافر بودن انسان ها را نمی خواهد بلکه این انسان ها هستند که راه خود را انتخاب می کنند که می تواند راه درست ایمان و عقلانیت باشد یا راه گمراهی و ضلالت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند راه را برای انسان ها روشن کرده است از این رو  زور و اجبار نسبت به سرنوشت انسان ها جایگاهی در دین اسلام ندارد اما عواقب آن اعم از رستگاری و ضلالت بر عهده خود انسان است.

استاد تفسیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به اهمیت مقوله اختیار در دین مبین اسلام بیان کرد: اگر خداوند همه انسان‌ها را مؤمن خلق می‌کرد در آن صورت دیگر ایمان ارزش چندانی نداشت اما خداوند متعال برای انسان این  کرامت را قائل شد که به دور از توبیخ و سرزنش و با اختیار خود مسیر کفر و ایمان را انتخاب کند.

امام جمعه قزوین اظهار داشت: در این بین انسان ها با وجود مختار بودن برخوردار از ویژگی هستند که براساس آن فطرت و ندای درونی همه آنها، ایمان را جذاب و زیبا می‌ بیند.

وی ادامه داد: بر همین اساس نیز خداوند پیغمبران الهی را مبعوث کرد تا اگر انسانی با وجود همه زمینه‌هایی که مشخص کننده مسیر کفر و ایمان است، به سوی مسیر کفر و جهالت منحرف شد، راه سعادت و هدایت را به او نشان دهند.