سمنان- رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از ارائه لایحه ارزیابی زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در کنار این لایحه توجه به حفاظت از تالاب ها، خاک و هوای پاک هم در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار پیش از ظهر پنج شنبه در شورای اداری استان سمنان که در سالن شهید مطهری سمنان برگزار شد ضمن یادآوری این مطلب که لایحه ارزیابی زیست محیطی به مجلس ارائه شده است، افزود: استفاده از انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی و بادی در استان سمنان که شرایط مساعدی برای بهره برداری از آن ها وجود دارد با جذب سرمایه گذار می تواند اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.

وی بهینه سازی مصرف انرژی، حفاظت از منابع و ذخایر سوخت های فسیلی، کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای را جزء مهمترین برنامه های دولت خواند و تصریح کرد: پدیده تغییر آب و هوا و اقلیم باعث اتفاقات ناگواری در دنیا و ایران شده از جمله کاهش بارندگی و افزایش دما در ایران، بخشی از هند، چین و ... نیاز به پیگیری جدی و همت بالا دارد.

اصلاح الگوی آبیاری از اقدامات موثر در مصرف بهینه آب

معاون رئیس جمهور حوادث غیر مترقبه مثل سیل و آتش سوزی در سال گذشته را کنترل شده اعلام کرد و گفت: خدا را شکر مساحت مناطق از دست رفته از طریق آتش سوزی در سال های گذشته کاهش یافته و این پدیده مختص کشور ما نیست حتی کشورهایی که سرمای شدید دارد هم دچار آتش سوزی جنگل می شود.

ابتکار، افزایش گازهای گلخانه ای در کشور را موجب آسیب بالا به محیط زیست دانست و عنوان کرد: اصلاح الگوی آبیاری از دیگر اقداماتی بود که برای حفاظت از آب و خاکی که زندگی بشر وابسته به آن هاست در حال انجام است.

به گفته وی افت سطح آب و آلودگی سفره های زیر زمینی مشکلات عدیده ای را برای دولت و مردم به وجود آورده و باید برای حل این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود و مردم به عنوان حامیان اصلی محیط زیست قدم های شایسته برداشته و از برنامه های اجرایی دولت در این زمینه حمایت کنند.

وضعیت ۳۰۰ دشت کشور بحرانی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طرح مدیریت مرتع اجرا شده در ذخیرگاه خارتوران شاهرود را نیز موفق دانست و از استاندار سمنان خواست با تشکیل یک ستاد مدیریت این طرح را در استان به صورت کامل به اجرا در آورد.

ابتکار با یادآوری این مطلب که دولت در شرایط زیست محیطی بدی اداره کشور را در دست گرفت و شاخص شرایط آبی کشور در بحران بود و هنوز هم این بحران ادامه دارد، اظهار داشت: سفره های آب یک کشور ذخیره گاه استراتژیک آن است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده شود.

وی ضمن اشاره به این که ۳۰۰ دشت کشور دچار وضعیت بحرانی هستند و اجازه استفاده بیشتر از ۲۰ درصد و در صورت تنش و داشتن برنامه تا ۴۰ درصد برداشت از سفره های زیرزمینی وجود ندارد، بیان داشت: این در حالی است که دوره قبل تا ۸۵ درصد آب سفره های زیرزمینی تخلیه شده که ناشی از بی توجهی به برنامه ها و قوانین است.

ایران فصل جدیدی برای حل مناقشات بین الملل ایجاد کرد

معاون رئیس جمهور همچنین با یادآوری این مطلب که استفاده از توانمندی های منطقه در صورتی امکان پذیر است که مردم حضور داشته باشند، گفت: مردم هم زمانی حضور دارند که قانون وجود داشته باشد و دولت بر اساس برنامه مدون و کارا حرکت کند.

ابتکار در پایان با بیان این که دولت در تحقق شعار اعتدال گام های ارزنده ای برداشته اما هنوز کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است، افزود: مذاکرات نشان داد ایران توانمندی های بالایی در عرصه بین الملل دارد که شش قدرت بزرگ جهان را به زانو در آورده و توانسته برای حل مناقشات جهانی فصل جدیدی ایجاد کند.