مدیر شبکه مستند در فیلمی که در مراسم «میم مثل مستند» پخش شد بیان کرد آرمان این شبکه این است که خانه ای برای مستندسازان اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم «میم مثل مستند» که ویژه تجلیل از مستندسازان توسط شبکه مستند سیما تدارک دیده شده است با حضور محمد سرافراز رئیس صدا و سیما، علی اصغر پورمحمدی معاون سیما، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما، محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، طباطبایی نژاد مدیر مرکز سینمای مستند و تجربی، داوود نعمتی انارکی مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما و جمعی از مستندسازان امروز دوشنبه ۱۶ شهریور در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند از خانواده شهید مستندساز هادی باغبانی که برای ساخت یک مستند به سوریه سفر کرده بود و توسط تروریست های تکفیری به شهادت رسید، تجلیل به عمل آمد. این اتفاق در دوران حضور سرافراز به عنوان معاون برون مرزی و مدیر شبکه پرس تی وی رخ داد و از آنجایی که فیلم باغبانی توسط تکفیری ها به بی بی سی داده شد به دستور سرافراز از بی بی سی شکایت شد.

این مراسم  بدون مجری و با اجرای ناصر طهماسب در یک فیلم آغاز شد. ناصر طهماسب در این فیلم که برای مخاطبان پخش شد بیان کرد از من خواسته شده که برنامه امشب را اجرا کنم و همچنین قرار شده است از برنامه امشب یک فیلم مستند تهیه کنیم.

در بخش هایی از این فیلم تصاویری از ایران قدیم نمایش داده شد.

همچنین در قسمتی از این فیلم با علی اصغر پورمحمدی معاون سیما مصاحبه شد و او توضیحاتی را درباره سینمای مستند ارائه کرد. وی همچنین به اقداماتی که در شبکه مستند صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: انشاالله مستندهای خوبی در این شبکه آماده شود تا مردم ببینند.

وی همچنین در این گفتگو بیان کرد: نسل جدید باید کم کار کند اما کارهای خوب انجام دهد و باید بتوانیم با جامعه مستندسازان ارتباط بهتری برقرار کنیم.

در بخش دیگری از این فیلم با امیر تاجیک مدیر شبکه مستند صحبت شد. تاجیک در این فیلم با خوش آمدگویی به مهمانان درباره مراسم «میم مثل مستند» بیان کرد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم این مراسم را برگزار کنیم دغدغه ما بود که خواستیم تعامل بیشتری با فیلمسازان و مخاطبان برقرار شود.

وی گفت: ما در شبکه مستند تصمیم گرفتیم ارتباط بهتری با مستندسازان داشته باشیم و حالا بسیاری از مستندسازان برای اولین بار است که با این شبکه تعامل دارند.

مدیر شبکه مستند با اشاره به هدف این شبکه عنوان کرد: آرمان ما این است که شبکه مستند خانه مستندسازان اسلامی شود و ما به مثابه پلی بین پیشکسوتان و مستندسازان جوان باشیم و برای این منظور تلاش کردیم مجموعه ای را با عنوان «گنجینه ها» که در دهه های مختلف جمع آوری شده است آماده سازی کنیم.

تاجیک همچنین با تشکر از همکاران شبکه مستند از سارا صفالو مسئول روابط عمومی این شبکه که به تازگی درگذشته است، یاد کرد.

سپس تاجیک در سخنانی بیان کرد که شرایط به گونه ای نبوده است که بتوانند از همه کسانی که از آنها پیش از این نام برده شد تجلیل کنند و توضیح داد: در فرصتی دیگر از افرادی چون پرویز کیمیاوی، کامران شیردل، ناصر تقوایی، منوچهر طیاب، مرتضی شعبانی و وحید چاووش تجلیل خواهد شد.

در ادامه این فیلم اولین کسی که مورد تجلیل قرار گرفت خسرو سینایی بود.

وی در سخنانی درباره سینمای مستند عنوان کرد: سینمای مستند به من آموخت که چگونه صحنه را به گونه ای بسازیم که قبل از هر چیز برای ما باور کردنی باشد.

سینایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک طرف سینما با ادبیات دراماتیک و طرف دیگر آن با هنرهای تجسمی ارتباط دارد. سینما جز یک ابزار نیست و این فیلمساز است که باید فکر کند چگونه از این ابزار استفاده کند و مهمترین چیزی هم که فیلمساز باید بداند کشف خودش است.

در تجلیلی که از خسرو سینایی انجام شد، فرید فرخنده کیش مدیر شبکه مستند را همراهی کرد و خطاب به سینایی گفت: من نتوانستم افتخار شاگردی او را داشته باشم اما او در حق شخص من کمک بسیاری کرد و سینایی از گنجینه های اطلاعات و هنرهای مختلف کشور است.

سینایی نیز بعد از دریافت تندیس و لوح خود عنوان کرد: سینما برای من با همه رنج ها، پستی و بلندی ها و پیچیدگی هایی که داشت و حسرت هایی که به دلم مانده و فیلم هایی که خواستم بسازم و نشد بسیار عالی بوده است. سینما هرگز به من فرصت نداد که خالی زندگی کنم. الان که ۷۵ سال دارم که ۵۰ سال آن با فیلمسازی سر شد و همه آن سال ها پر و غنی بود و حالا فکر می کنم تا لحظه آخر باید سعی کنم فیلمی را که می خواهم بسازم.

حسین ترابی کارگردان فیلم مستند «برای آزادی» نفر بعدی بود که امیر تاجیک به منزل وی رفت.

ترابی در سخنانی بیان کرد: بسیاری فکر می کنند من تنها فیلم «برای آزادی» را ساخته ام اما من فیلم های دیگری هم داشته ام. به طور مثال دو فیلم درباره امام رضا(ع) ساخته ام که یکی از آنها در سال ۴۳ به صورت رنگی فیلمبرداری شد.

وی درباره فیلم «برای آزادی» توضیح داد: این فیلم در زمانی ساخته شده که ما بیشتر سینمای فارسی یا روشنفکرانه داشتیم که بسیاری از مردم این سینما را قبول نداشتند و من خواستم فیلم «برای آزادی» آشتی میان مردم و سینما باشد اما مدیران آن زمان ۲۵ سال این فیلم را توقیف کردند.

در ادامه این گفتگو تاجیک بیان کرد که این فیلم که تصاویری از انقلاب را دارد در ایام دهه فجر از شبکه مستند به پخش رسیده است و استقبال زیادی از آن صورت گرفته است.

محمدعلی فارسی دیگر مستندسازی بود که در این فیلم مورد تجلیل قرار گرفت. تجلیل از وی با حضور مدیر شبکه مستند و مجتبی راعی کارگردان سینما انجام شد و فارسی در سخنانی بیان کرد: فکر می کنم ۳۵ سال است که با سازمان صدا و سیما کار می کنم و این اولین بار است که یک مدیر به منزل ما آمده است. چنین اقداماتی باعث می شود که خستگی ما رفع شود.

راعی نیز عنوان کرد: فارسی کسی است که هیچگاه برای جایزه کار نکرده است اگر چه در جشنواره های مختلف جایزه برده است اما او کارش را خوب می شناسد و خوب هم پیش می برد.

آخرین مستندسازی که در این فیلم از او تجلیل شد محمد رضا اصلانی بود که بعد از دریافت تندیس و لوح از مشکلات مستندسازان سخن گفت و بیان کرد: تنگناهای مالی که برای مستندسازان پیش می آید باعث بوجود آمدن تنگناهای ذهنی هم می شود و باید فضایی را ایجاد کرد تا مستندسازان بتوانند کار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان عنوان کرد: مشکل اصلی ما در حوزه ساخت فیلم مستند این است که جهت نداریم. به طور مثال انگلیس شخصی مثل شکسپیر را دارد و ما در همه فیلم های تجار و غیر تجاری رد پایی را از او می بینیم اما ردی از اندیشه ایرانی و فرهنگ خود در فیلم هایمان نشان نمی دهیم.

این فیلم مستند با خداحافظی ناصر طهماسب و دعوت او برای شنیدن سخنرانی محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما به پایان رسید.

در این مراسم قرار بود از مستندسازان پیشکسوت از جمله ناصر تقوایی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، حسین ترابی، محمدعلی فارسی و تعدادی دیگر از هنرمندان تجلیل شود. ضمن اینکه از خانواده شهید آوینی، زنده یاد محمدرضا مقدسیان و زنده یاد مرتضی ندایی تجلیل شود.