یک محقق نسخ خطی از عرضه مجموعه ۱۵ جلدی «فهرست دستنویس‌های علوم قرآنی در کتابخانه های ایران و برخی کتابخانه‌های جهان» خبر داد.

یوسف بیک باباپور محقق و پژوهشگر نسخه‌های خطی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فعالیت‌های جدید خود گفت: تازه ترین اثری که در حوزه نسخه‌های خطی داریم، مربوط به نسخه های قرآن و علوم قرآنی است. این کتاب، یک مجموعه ۱۵ جلدی است و نام کامل آن «فهرست دستنویس‌های علوم قرآنی در کتابخانه های ایران و برخی کتابخانه های جهان» است.

وی افزود: در این اثر، ۳۶ هزار نسخه خطی، فهرست شده اند که ۳۰ هزار نسخه از آن ها مربوط به علوم قرآنی اعم از تفسیر و دیگر علومی مانند تفسیر، تجوید، قرائت، فقه القرآن و قِصَص القرآن هستند. ۶ هزار نسخه دیگر نیز قرآن های دستنویس در کتابخانه های ایران و جهان هستند. پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان، ترکیه، عراق، سوریه، یمن، مصر، ایرلند، انگلستان، آلمان و آمریکا دیگر کشورهایی هستند که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته اند. 

این محقق در ادامه گفت: این کار، حاصل یک کار گروهی در مدت زمانی بیش از ۲ سال است که زیر نظر سید حسین مرعشی و من انجام شد و ما دو تن، وظیفه تدوین مطالب را به عهده داشتیم. 

بیک باباپور گفت: این مجموعه ۱۵ جلدی توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم منتشر شده و از فردا وارد بازار می شود.