سنندج- رئیس کل دادگستری کردستان گفت: پیشرفت روند پیگیری پرونده ها و افزایش میزان رفع تصرفات از اراضی ملی نشان دهنده برخورد قاطع مسئولین در حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کردستان، علی اکبر گروسی در سومین جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کردستان که امروز در سالن اجتماعات دادگستری کل استان تشکیل شد، اظهار داشت: پیشرفت پیگیری پرونده ها و افزایش میزان رفع تصرفات از اراضی ملی نشان دهنده برخورد قاطع مسئولین در حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان است.

وی عنوان کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی، حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و تشکیل مستمر و منظم این جلسات از جمله کارهای ارزشمندی است که در جهت صیانت از اراضی ملی صورت گرفته است که در راستای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان انجام شده است.

وی بیان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی لطمات جبران ناپذیری به کشاورزی و منابع طبیعی وارد می کند که دستگاه های متولی باید مجدانه در رفع این تصرفات اقدام و تا حصول نتیجه و اعاده وضع به حالت سابق تلاش کنند.

 رئیس کل دادگستری کردستان ادامه داد: در تابستان اخیر آتش سوزی های وسیعی در سطح استان از جمله در کوه آبیدر سنندج و شهرستان مریوان به وقوع پیوست که عاملین این آتش سوزی ها چه به صورت سهوی یا عمدی که به فضای سبز، منابع ملی، جنگلها و مراتع خسارات وارد کرده اند؛ باید شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته و به صورت جدی و بدون اغماض مطابق قانون با آنها برخورد شود.

وی با اشاره به حفر چاه های غیرمجاز در سطح استان گفت: چاه های غیرمجاز باید تماماَ مسدود گردد و با عاملین حفر این چاه ها که خسارات زیادی به سفره های زیرزمینی وارد می کنند، برخورد قانونی شود و با تدبیر و برنامه ریزی نهادهای ذیربط و نظارت بر پروانه های حفر چاه از موارد غیرمجاز جلوگیری و در دادسراها احکام صادره در این رابطه با سرعت اجراء شود.

گروسی افزود: کارشناسان رسمی دادگستری باید همواره در چهارچوب قانون اظهارنظر تخصصی نموده و از گزارش بر خلاف واقع اجتناب نمایند و دستگاه قضایی را در اجرای عدالت یاری نمایند؛ عملکرد کارشناسان باید اعتماد آمیز و منطبق با واقع و با بی طرفی همراه باشد. هرنوع اظهار نظرمغرضانه و غیرعملی به پایه های کارشناسی لطمه می زنند ومراجع نظارتی این رابطه باید به وظیفه خود بدون اغماض عمل کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی باید در اولویت باشند و از تصرفات دوباره اراضی ملی خلع ید شده، جلوگیری شود که مراقبت مستمر و مداوم از اراضی ملی استان وظیفه همگانی مردم و دستگاه های متولی است.

گروسی بر ضرورت حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و برخورد قاطع دستگاه قضایی با متصرفین اراضی ملی تأکید کرد و افزود: دستگاه قضایی استان ضمن حمایت کامل از کلیه سازمان های زحمتکش در این عرصه، در پیشگیری از تصرفات اراضی ملی و منابع طبیعی گام برداشته و با کسانی که به اراضی ملی و منابع طبیعی دست درازی کنند شدیدا برخورد خواهد کرد.

در ادامه اين جلسه تعدادی از حاضرين به ارائه گزارش از اقدامات انجام شده و طرح نظرات در خصوص راهكارهای جلوگيری از تصرف و تخريب اراضی ملی و منابع طبيعی پرداختند.