قزوین- استاندار قزوین گفت: با شرایط کم آبی کنونی باید دستگاه‌های اجرایی الگوی مصرف را کاملا رعایت کنند لذا مصرف آب در ادارات دولتی باید کنترل و نظارت شود تا الگویی مناسب به دیگران ارائه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه صبح یکشنبه در جلسه هفتگی اتاق فکر آب که در شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد اظهارداشت: در شرایطی که با کم آبی و بحران جدی در این زمینه مواجهیم باید همه احساس نگرانی کنند و مصرف را کاهش دهند.

وی افزود: ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم لذا میزان مصرف آب در دستگاه های اجرایی و ادارات باید مورد توجه و کنترل قرار گیرد تا بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم.

استاندار بیان کرد: ریزگردها در نزدیکی شهر قزوین است و اگر به مسائل زیست محیطی توجه نکنیم مشکلات آینده بیش از توان ما برای حل آنها خواهد بود لذا هم مصرف آب و هم رعایت محیط زیست در همه کارها به ویژه در ادار ات باید دستور کار مدیران باشد.

روزبه گفت: ضرب العجل یک ماهه برای مدیریت مصرف بهینه آب رو به پایان است لذا باید در خصوص میزان مصرف آبیاری فضای سبز نهادها وارگان های دولتی برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا این کار با حداکثر صرفه جویی صورت گیرد.

وی بر ضرورت فعالیت تشکل های مردمی آب بران در استان تاکید کرد واظهارداشت: بازنگری وظایف اجرایی این نوع تشکل های مردمی در استان ضروری است و بایستی به مسایل فرهنگی، اجتماعی و آموزشی آنها نیز توجه شود تا شاهد خروجی مناسب این فعالیت ها در استان باشیم.

روزبه یادآورشد: با رفع موانع قانونی در مسیر فعالیت این تشکل ها باید یک بانک اطلاعاتی از تشکل های موجود در استان تشکیل شود تا در صورت لزوم تعداد آنها در سطح استان افزایش یابد زیرا فعالیت این تشکل های مردمی برای حل مشکلات آب و مدیریت بهینه در استان ضروری است.

استاندار قزوین بیان کرد: در حوزه صنعت ساختمان در مکانهای دولتی، عمومی و مسکونی نیز توسط نظام مهندسی باید طرح هایی تدوین شود تا در راستای مصرف بهینه آب اجرایی شود.

روزبه تدوین یک برنامه ریزی بلند مدت را در خصوص مدیریت مصرف بهینه آب ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در برنامه ریزی ها ورود به مساله محیط زیست نیز در استان ضرورت دارد و سهم فضای سبز در آپارتمان ها نیز با توجه به مدیریت مصرف آب در آبیاری این فضاها نیز باید مدیریت شود.

در پایان جلسه استاندار قزوین به همراه معاون امور عمرانی و مدیران ادارات از کنتور هوشمند آب و برق که قرار است در بیش از چهار هزار چاه مجاز با ۱۶ میلیارد تومان اعتبار در استان نصب شود بازدید کرد و در جریان نحوه کار این دستگاه قرار گرفت.

این دستگاه هوشمند از طریق کارت اعتباری شارژ می شود و مقدار حق آب و تاریخ پایان اعتبار نیز به کارت کنتور منتقل و پس از اتمام اعتبار نیز در صورت امکان شارژ خواهد شد و اطلاعات میزان آب مصرف شده، حق آبه و هشدارها در ال سی دی کنتور قابل مشاهده است.