قزوین- معاون اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: جابجایی فرآورده های خام دامی به ویژه شیر پس از دریافت مجوز بهداشتی دامپزشکی و نظارت کارشناسان بر مراکز جمع آوری و خودروهای حمل شیر خام انجام می شود.

مهدی مهرزاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: قزوین یکی از استان‌های دارای پتانسیل بالا در زمینه کشاورزی و صنعتی است که در  بخش تولید شیر صنعتی نیز با وجود داشتن بیش از ۱۰۰ هزار دام اصیل از استان‌های مهم کشور محسوب می شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تولیدات شیر استان صنعتی بوده و مابقی نیز در دامداری‌های سنتی تولید و به استان‌های همجوار و سایر استانهای کشور مانند همدان، زنجان، آذربایجان‌غربی و شرقی، گیلان، مازندران و اصفهان صادر می‌شود.

مهرزاد تصریح کرد: شیر تولیدی استان دارای کیفیت بالایی بوده و بیشتر در محصولات ویژه که کارخانجات فرآوری تولید می‌کنند استفاده می‌شود و به لحاظ کیفی بودن شیر استان رعایت بهداشت شیر در واحدهای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون دامپزشکی شهرستان قزوین بیان کرد: یکی از وظایف سازمان دامپزشکی کشور و نیز استانها ساماندهی نحوه تولید و توزیع شیر است.

وی افزود: بازدیدهای مستمر کارشناسان  دامپزشکی، ارائه خدمات رایگان در خصوص پایش و مراقبت از بیماری های مشترک بین انسان و دام بخصوص بیماریهای سل و بروسلوز(تب مالت) و واکسیناسیون رایگان گوساله های دامداری ها علیه بیماری بروسلوز، بخشی از خدماتی است که توسط دامپزشکی به دامداران ارائه می شود.

مهرزاد گفت: در راستای تکمیل فرایند نظارت بر تولید و توزیع بهداشتی فرآورده های خام دامی بر اساس مصوبات و قوانین موجود، دامداران علاوه بر اخذ مجوز در خصوص حمل دام زنده، موظفند نسبت به تهیه مجوز حمل شیر خام نیز اقدام کنند.

وی یادآورشد: مراکز جمع آوری شیر نیز موظفند علاوه بردریافت مجوز حمل از دامداران، نسبت به اخذ مجوز دامپزشکی برای انتقال نهایی  محصول به مقاصد مورد نظر اقدام کنند و درصورت همکاری نکردن این مراکز، مراتب از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.