رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه سیزده سال است که جنگ اعلام نشده ای از سوی پاکستان در افغانستان جریان دارد گفت: اسلام آباد نمی تواند حمایت جامعه جهانی را از افغانستان نادیده بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر در کابل، رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با تلوزیون طلوع گفت: سیزده سال است که جنگ اعلام نشده ای از سوی پاکستان در افغانستان جریان دارد. پاکستان نباید میان تروریسم خوب و بد فرقی قایل شود و آنها قابل تفکیک نیستند.

وی افزود: اسلام آباد نمی تواند حمایت جامعه جهانی از افغانستان را نادیده بگیرد؛ پاکستان دو گزینه بیشتر ندارد، یا به یک شریک مثبت منطقه ای تبدیل شود و یا اینکه در انزوای بین المللی قرار بگیرد.

اشرف غنی اظهار داشت: ما دو مساله را به طور جدی پیگیری می کنیم. یکی صلح با پاکستان و دیگری صلح با گروه های مسلح مخالف دولت که هر دو اینها احتیاج به کار دائمی دارد و زمان بر است.

وی به ضعف ساختار درونی طالبان بعد از تایید خبر مرگ ملاعمر اشاره کرد و گفت: طالبان دیگر نمی توانند مثل سابق باشند و ساختار این گروه در حال تغییرات اساسی است.

محمد اشرف غنی خطاب به اعضای گروه طالبان گفت: باید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا مرگ رهبر این گروه از شما مخفی شد و در این مدت به دستور چه کسی مشغول جنگ با دولت بودید.

وی همچنین به مساله شناسنامه های الکترونیک که جنجال های زیادی را میان جامعه افغانستان برانگیخته است اشاره کرد و گفت: توزیع شناسنامه های الکترونیک هم مشکل فنی دارد و هم مشکل سیاسی؛ مشکلات سیاسی را باید با اجماعی ملی به صورت اصولی حل کرد.

درج و عدم درج واژه «افغان» اختلاف اصلی مساله شناسنامه ها است. عده ای معتقدند هر قومی باید با هویت قومی خود شناسنامه بگیرند و در مقابل برخی می گویند در همه شناسنامه ها باید واژه افغان درج شود.