قزوین- معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: طرح های آبخیزداری در ۷۳ درصد از اراضی استان قابلیت اجرایی دارد و با تامین اعتبار لازم برای عملیاتی شدن آنها می توان از تخریب منابع طبیعی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر حبیبی در نوزدهمین جلسه اتاق فکر آب استان که روز یکشنبه در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد اظهارداشت: آبخیزداری از ظرفیت های مهمی است که کمتر به آن توجه کرده ایم و از مزایای آن بی بهره مانده ایم.

وی افزود: درحال حاضر ۷۳ درصد از کل مساحت استان قابلیت اجرای طرحهای آبخیزداری را دارد و اولویت ما این است که اراضی شیب دار را تحت پوشش گیاهی و طرح های جنگل داری با محوریت درختان میوه قرار دهیم.

حبیبی تصریح کرد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای باید با جدیت پیگیری شود و زمینه استقبال کشاورزان از این روش فراهم شود و در سیاست های خود باید به گونه ای حرکت کنیم تا اگر در این شرایط کسانی در اجرای آبیاری مدرن همکاری نکنند از برخی تسهیلات محروم شوند تا کارها با سرعت پیش برود.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری گفت: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی در سالهای اخیر در حال حاضر از نظر کمبود منابع آبی در شرایط خاصی هستیم که اجرای پروژه های آبی به اعتبارات و سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد در حالی که اجرای طرح های آبخیزداری می تواند از حجم سرمایه گذاری در حوزه حفاظت از منابع آبی بکاهد.

حبیبی تصریح کرد: متاسفانه حوزه آبخیزداری در سالهای گذشته مظلوم واقع شده و از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده ایم که این نقیصه باید جبران شود.

معاون امور عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: در حال حاضر آماده واگذاری اراضی شیبدار برای اجرای طرح های کشاورزی و باغداری هستیم که امیدواریم مورد استقبال قرار گیرد.

وی گفت: برای اجرای دو سد نهب و بالاخانلو در استان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است درحالی که طرح های آبخیزداری با اعتبارات و هزینه های بسیار کمی اجرایی می شود و می تواند از بروز مشکلات در عرصه منابع طبیعی و امور آب پیشگیری کند.

حبیبی درپایان براستفاده از ظرفیت بسیج سازندگی در اجرای طرح های آبخیز داری تاکید کرد و افزود: بسیج سازندگی در اجرای بسیاری از طرحها بسیار موفق عمل کرده و در طرح های آبخیزداری هم می تواند مشارکت جدی تری داشته باشد.

در ادامه علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: اطلاعات جمع آوری شده نشان می دهد در استان قزوین بیش از ۲۷۰۰ نقطه لغزشی وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد و با رفتار سنجی منطقه ای بر اساس آن برنامه ریزی شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: در ایجاد سازه و انتقال آب غرقابی باید کارشناسی شود زیرا بی نوجهی به این طرح ها می تواند به حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی آسیب جدی بزند.

اسداللهی گفت: برای جلوگیری از پیامدهای لغزش زمین باید الگوی کشت تغییر کند و انتقال آب توسط لوله حساب شده و کارشناسی باشد که در این راستا مناطق کوهپایه ای به ویژه در الموت و آوج در معرض این لغزش است که باید در این موردحساسیت بیشتری داشته باشیم.

در ادامه مهدی شاپورزاده معاون آبخیزداری استان گزارشی از وضعیت منابع طبیعی استان ارائه کرد و گفت: وضعیت فرسایش خاک در استان نگران کننده است و باید با اجرای طرح های آبخیزداری از پیامدهای زیست محیطی جلوگیری کرد.

وی افزود: کنترل سیلاب و آبخوان داری، اجرای سد های گابیونی، ملاتی، بند خاکی و تورکنیست مدیریت یکپارچه اراضی ازکارهای در دست اقدام برای مقابله با گسترش بیابان در استان است.

یدالله ملکی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین هم گفت: برای اجرای موفق طرح های مقابله با چاه های غیرمجاز لازم است یگان های حفاظت دستگاه های اجرایی هماهنگی و بیشتری داشته باشند و متمرکز شوند.