ارومیه - مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تدارک و توزیع ۱۹ هزار تن بذور اصلاح شده گندم برای کشت پاییزه در سال زراعی ۹۵-۹۴ در سطح استان خبرداد.

جمشید دارا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تا کنون ۲۵۰۰ تن گندم اصلاح شده بین گندمکاران استان توزیع شده است افزود: در سال زراعی جاری ازمجموع ۱۹ هزار و ۹۰۰ تن گندم بذری خریداری شده از پنج شرکت فرآوری بذر در استان، حدود ۶۵۶ تن آن شامل طبقه پرورشی، دو هزار و ۷۵۷ تن طبقه مادری و ۱۶ هزار و ۴۸۵ نیز بذور گواهی شده بوده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حدود ۳۳۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی ۹۵-۹۴ اعم از آبی و دیم زیر کشت گندم پاییزه برود اضافه کرد: ارقام گندم آبی جدید از جمله پیشگام، اروم، زارع، میهن وارقام خارجی ازجمله ناتاشاوگاسکوژن و همچنین ارقام گندم دیم جدیدشاملاوحدی وباران از جمله ارقام جدید تولیدی هستند که قصد داریم با شروع آزمایشی کشت این ارقام و در صورت بازده مناسب این آن‌ها این ارقام را جایگزین ارقام قدیمی کنیم.

دارا ادامه داد: میزان مصرف بذری گندم در استان ۸۰ هزار تن در سال است که ۱۴ هزار تن آن توسط جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری تأمین و بقیه نیز به وسیله بذور خود مصرفی توسط کشاورزان تهیه شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: انواع بذور مورد نیاز برای کشت پاییزه جو نیز در استان به میزان ۷۶۱ تن تدارک دیده شده است که تا کنون ۵۰ تن از انواع ارقام بهمن، ماکویی، آبیدر و سهند پس از فرآوری در بین جوکاران استان توزیع شده است و این روند ادامه دارد.

دارا خاطر نشان کرد: انواع بذور مورد نیاز برای کشت پاییزه کلزا نیز در حدود ۵ هزار تن در استان تدارک دیده شده است که تا کنون در حدود ۳۴۷۰ کیلوگرم از انواع ارقام اکاپی و هیبرید و ۱۳۲۰ کیلوگرم از انواع ارقام فرانسوی هیبرید بین زارعین شهرستانی توزیع شده است و پیش بینی می‌شود در سطح ۲۰ هزار هکتار ازاراضی آبی و ۳۸ هزار هکتار ازاراضی دیم استان زیر کشت پاییزه جو برود.

وی ادامه داد: در خصوص تأمین بذور، سم و کود و ادوات و ماشین آلات مورد نیاز برای کشت پاییزه کلزا که از ۵ شهریور آغاز و تا ۱۵ مهر ماه ادامه می‌باید، هیچ گونه مشکلی در سطح استان وجود ندارد و پیش بینی می‌شود حدود ۳ هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی ۹۵-۹۴ زیر کشت کلزای آبی پاییزه قرار گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: برنامه تولید انواع بذور اصلاح شده شامل ۲۰ درصد از برنامه سطح زیر کشت گندم و جو را شامل می‌شود و سایر سطوح بذور مورد نیاز با استفاده از بذور خود مصرفی بوجاری و ضد عفونی شده کشاورزان تأمین می‌شود که در مجموع سازمان جهاد کشاورزی حدود ۲۳ هزار و ۷۶۱ تن انواع بذور گندم، جو و کلزا را برای توزیع بین زارعین جهت کشت پاییزه در سال زراعی جدید تدارک و تأمین نموده است.

وی خاطر نشان کرد: کشت پاییزه گندم و جو در آذربایجان غربی به علت سردسیر بودن همه ساله از ۲۰ شهریورماه به بعد آغاز و تا ۳۰ مهر ماه و در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی تا ۵ آبان ماه تداوم دارد و رعایت دقیق زمان کشت نقش مهمی در افزایش راندمان تولید خواهد داشت.