یک روزنامه غربی با اشاره به عملکرد سردمداران عربستان سعودی در طول سال های گذشته می نویسد: امپراطوری فاسد عربستان سعودی دشمن واقعی غرب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایندیپندنت در گزارش خود می نویسد: بی اعتمادی آمریکا و اسرائیل به ایران بسیار زیاد است، کره شمالی اطلاعات هسته ای خود را مخفی نگه می دارد، بلندپروزای های ولادیمیر پوتین کشورهای دموکراتیک را به هراس انداخته، و جدیدترین خطر موجود یعنی داعش که می توان آن را فرزند وحشی گروه های افراطی خواند کل جهان را شوکه کرده است. اما در صدر این موارد عربستان سعودی است که به اندازه تمامی این موارد خطرناک است. کشوری قدرتمند، خطرناک، منحط، و سرکش که بیش از هر موردی خطرناک است. 

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان کشوری است که بطور سیستماتیک برداشت غلط خود از اسلام را در کل جهان منتشر می کند، در حالیکه آزادی های مدنی را محدود می کند گروه های افراطی را ایجاد و حمایت می کند. اما با وجود این موارد غرب در برابر سران عربستان سعودی سجده می کند. در هفته گذشته عربستان به عنوان رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد و آمریکا از این انتخاب استقبال کرد. 

نکته ای که غرب باید نگران آن باشد در مورد گسترش تفکرات وهابی است. ملک سلمان، پادشاه عربستان هیچ اقدم خاصی برای اسکان و یا حل مشکلات پناه جویانی که عازم اروپا هستند نکرده اما اعلام کرده که عربستان هزینه ساخت ۲۰۰ مسجد را در آلمان تامین می کند. در حقیقت این مساجد برای برگزاری مراسم های مدهبی ساخته نمی شوند بلکه امکانی هستند برای گسترش تفکرات وهابی مورد نظر عربستانبه نوشته این روزنامه انگلیسی، این انتخاب در حالی انجام شد که عربستان هر دو روز یکبار یک نفر را اعدام می کند و شیخ «نمر نمر» از رهبران شیعیان عربستان، به اتهام شرکت در اعتراضات ضد حکومتی در نوبت اعدام قرار دارد. علاوه بر این موارد در مراسم حج امسال و در همین دو هفته اخیر دو حادثه مرگبار یکی در مسجدالحرام و دیگری در منا رخ داده که بیش از هزار کشته برجا گذاشته اند. 

در ادامه این مطلب ایندیپندنت به موضوع ساخت و سازها در مکه اشاره کرده و می نویسد: بجای آنکه سران عربستان به فکر تامین امنیت باشند در حال تبدیل این مکان باستانی به «لاس و گاس» اسلامی هستند آنها با ساخت هتل ها، آسمانخراش ها و فروشگاه های متعدد فقط پول خرج می کنند. وضعیت این مناطق به گونه ای که فقرا امکان حضور در آن را ندارند و «ضیاءالدین سردار» در کتابی که با عنوان مکه منتشر کرده در توضیح این شهر می نویسد: مکه یک شهر مقدس، مقدس ترین مکان اسلامی که تخریب می شود. 

به نوشته ایندیپندنت، نکته ای که غرب باید نگران آن باشد در مورد گسترش تفکرات وهابی است. ملک سلمان، پادشاه عربستان هیچ اقدم خاصی برای اسکان و یا حل مشکلات پناه جویانی که عازم اروپا هستند نکرده اما اعلام کرده که عربستان هزینه ساخت ۲۰۰ مسجد را در آلمان تامین می کند. در حقیقت این مساجد برای برگزاری مراسم های مذهبی ساخته نمی شوند بلکه امکانی هستند برای گسترش تفکرات وهابی مورد نظر عربستان. 

در همین رابطه می توان به کتاب نویسنده فرانسوی «لورانت ماروویک» اشاره کرد که در سال ۲۰۰۲ نوشته شده است. وی در یاداشت های خود می نویسد: سعودی ها در همه موارد چرخه ترور و وحشت فعال هستند، از برنامه ریزی گرفته تا تامین کننده مالی، از کادری ها گرفته تا سربازان پیاده رو، از ایدئولوژیست ها گرفته تا مدح و ثناگویان. 

ماروویک در ادامه به حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و اینکه اغلب هواپیماربایان این حادثه از کشور عربستان بوده اند اشاره کرده و این سوال را مطرح می کند که: بنابراین سرسلسه القاعده کجاست؟ 

ایندیپندنت در ادامه می نویسد: در ۱۴ سالی که از واقعه ۱۱ سپتامبر می گذرد سعودی ها پرخاشگرتر شده و بسیار علاقه مند شده اند تا در جنگ های فرهنگی پیروز میدان باشند. آنها پول های خود را به سازمان های افراطی سرازیر کرده و دکترین تنبیهی خود را گسترش می دهند. دکترین تنبیهی استراتژی است که کودکان و زنان و همچنین ارزش های آزادی و دموکراسی قربانیان اصلی آن هستند. علاوه بر همه این موارد عربستان رهبری حمله به یمن را بر عهده گرفته، حملاتی که صدها کشته برجا گذاشته است. 

در بخش پایانی این گزارش آمده است: خوب بر اساس این موارد سیستم های حکومتی ما چه اقدامی برای کوتاه کردن دستان این شیطان آشکار انجام داده اند؟ خاندان سلنتی [انگلیس]، دولت های پشت سرهم، پارلمان ها، تعداد زیادی از موسسات و افراد از مدح گویان حکومت عربستان هستند. تا کنون دیده نشده که یک برنامه تلویزیونی بطور جامع به تحقیق درباره اقدامات عربستان بپردازد. 

در همین رابطه «کرایج آنگر» در سال ۲۰۰۴ کتابی با عنوان « آل بوش، آل سعود» منتشر کرده و در آن بر اساس مدارک و شواهد معتبر عنوان داشته که عربستان مغز متفکر تروریسم بین الملل است.