اکونومیست در شماره این هفته خود به «جنگ مصلحتی اوباما و پوتین» پرداخته و «افول دلار در اقتصاد جهانی» به عنوان مطلب شاخص در این شماره را با ۱۵ صفحه گزارش ویژه مورد تحلیل و واکاوی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست در این شماره درباره موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی، علمی و نیز محورهایی در عرصه بین الملل مطالبی را به رشته تحریر درآورد است.

این هفته نامه بین المللی به زبان انگلیسی و در لندن مورد ویرایش قرار گرفته و به شرکت روزنامه اکونومیست با مسئولیت محدود تعلق دارد. بنیانگذار آن «جیمز ویلسون» بوده و از سال ۱۸۴۳ تا کنون منتشر شده است.

«جنگ مصلحتی اوباما با پوتین» مبحث تحلیلی است که این شماره از اکونومیست تلاش کرده است تا از زوایای مختلفی به آن پرداخته و خوانندگان را در جریان آن قرار دهد. از سویی آمریکا اهتمام زیادی را در راستای اعمال محدودیت های عدیده برای روسیه با مستمسک قرار دادن بحران در شرق اوکراین مصروف داشته، و از سوی دیگر، توان مقابله و رویارویی با این کشور را در عین رقابت های راهبردی با مسکو ندارد. لذا اختلافات اخیر مسکو-واشنگتن درباره حملات هوایی روسیه به سوریه را می توان در این راستا به جنگ مصلحتی اوباما با پوتین تعبیر نمود؛ به گونه ای که هر یک قصد دارد تا موقعیت راهبردی خود در منطقه حساس خاورمیانه را به نحوی تقویت کند.

«افول دلار در اقتصاد جهانی» به عنوان مطلب شاخص این شماره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در حالیکه آمریکا با تکیه بر تفوق دلار در اقتصاد جهانی به پیشبرد تمامی راهبردهای خود می پرداخت، اکنون در مواجهه با افول سیطره این ابزار، بر آن است تا سیاست خود در حوزه اقتصاد را به بازارهای داخلی معطوف کرده تا شاید از این رهگذر موفق شود برخی از تبعات این افول را پوشش دهد. گزارش ۱۴ صفحه ای آن در این شماره اهمیت این موضوع برای آمریکا را به وضوح نشان می دهد.

هفته نامه خبری و بین‌المللی مذکور در بخش اختصاص یافته به آمریکا موضوع تزریق های مرگبار را مورد اشاره قرار داده و از آن با موضوع «خشن و با فراوانی غیر معمول» نام برده است. آمریکا مجازات اعدام در این کشور را با استفاده از تزریق سموم مهلک به انجام رسانده و این امر به علاوه قتل افراد کم توان ذهنی به این روش اخیراً با انتقادهای زیادی به ویژه از سوی محافل حقوق بشری مواجه بوده است.

در ادامه مطالب مربوط به آمریکا، فعالیت های انتخاباتی «هیلاری کلینتون» و وعده های وی در زمینه های مختلف به ویژه عرصه سیاست خارجی و بین المللی وی مورد بررسی قرار گرفته است.

دو محور شاخص این شماره در حوزه خاورمیانه به تحرکات توسعه طلبانه و تهاجمی رژیم اشغالگر قدس در مسجدالاقصی و ادامه درگیری ها با فلسطینیان از سویی و مشکلات عدیده عربستان سعودی در سال جاری از آغاز جنگ خانمان سوز در یمن تا مداخله در بحرین و اکنون نیز فاجعه منا به عنوان شاخصه هایی از مشکلات فزاینده سعودی ها در سال جاری نام برده شده است.

مطالب حوزه آسیا به سفر «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به نیویورک، دیدار وی با «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخته است. این بخش مطالبی را نیز به افغانستان اختصاص داده و مشکلات امنیتی اخیر به ویژه حضور و تقویت طالبان در این کشور از قبیل تصرف برخی مناطق و یا ارتکاب اعمال تروریستی را از چالش های پیش رو در غرب آسیا بیان شده است.

بخش پایانی هفته نامه مذکور مطابق روال همیشه محورهای موضوعی تجارت، معرفی کتاب و مقوله هنر، علم و فن آوری و اقتصاد را از نگاه خود مورد تشریح و یا ارزیابی قرار می دهد.