ناتو در ادامه مخالفت با حضور نظامی روسیه در سوریه هشدار داد که آماده دفاع از همه متحدین خود از جمله ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از آغاز نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این پیمان از تصمیم آنها برای ارزیابی اقدامات نظامی روسیه در سوریه سخن گفت.

وی با «دردسرساز» خواندن این اقدامات ضمن اعلام نگرانی خود از حملات هوایی روسیه و همچنین کاربرد موشک های کروز تهدید کرد که ناتو آماده دفاع از همه متحدین خود است.

روسیه در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال جاری اعلام کرد که در راستای قوانین بین المللی و بنا به درخواست دولت مشروع سوریه حملات هوایی خود به تروریست های تکفیری داعش در این کشور را آغاز می کند. دیروز چهارشنبه نیز مسکو از حمله به مواضع داعش در سوریه با ارسال ۲۶ موشک از فراز دریای خزر خبر داد.

البته، این اظهار نظر استولتنبرگ اشاره مستقیم به نقض غیرعمدی حریم هوایی ترکیه از سوی جنگنده های روسی نیز دارد که در اوایل هفته جاری به دلیل شرایط  نامساعد جوی اتفاق افتاد.  

از سوی دیگر، استولتنبرگ بار دیگر از مسکو خواست تا دست از حمایت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بردارد حال آنکه مقامات روسی به دفعات اعلام کرده اند که هرگونه تلاش غرب برای براندازی دولت دمشق، نامشروع و مخالف با قوانین بین الملل است.

مقامات روسیه با استناد به قطعنامه تعریف تجاوز مصوب سال ۱۹۷۴ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرده بودند که حملات هوایی آن ها به تروریست ها در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی این کشور بوده و لذا موضوع حمایت ها از سوریه در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش در این کشور بر اساس منشور ملل متحد و در چارچوب قوانین بین المللی صورت می گیرد

سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون در جبهه های متعددی با گروه های تروریستی مانند جبهه النصره و داعش مشغول مبارزه است. در این میان، محور عربی- غربی- صهیونیستی از هیچ تلاشی در راستای حمایت از تروریست های داعش و جبهه النصره در سوریه دریغ نکرده و تصاویر کمک های آن ها از طرق مختلف مانند ارسال هوایی تجهیزات به تروریست ها گواهی بر صدق این مدعا است.