حبیب ایلبیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره اعلام اسامی ۳۸ کارگردان فیلم اولی که عصر دیروز ۲۰ مهرماه توسط سازمان سینمایی انجام گرفت به خبرنگار مهر گفت: یکی از تغییراتی که در شیوه تایید صلاحیت متقاضیان ساخت فیلم اول ایجاد شده، دو مرحله ای شدن بررسیها است. در مرحله اول کارگردان های متقاضی، مدارک و سوابق خود را به شورای پروانه ساخت ارائه می کنند و در صورت تایید صلاحیت کارگردانی آنها، در مرحله دوم فیلمنامههایی که برای ساخت ارائه کردهاند بررسی میشود تا در صورت داشتن کیفیت لازم پروانه ساخت بگیرند. در این مسیر افراد باید تهیهکننده مناسب هم برای فیلمنامهشان معرفی کنند.
وی با اشاره به معیارهای تایید متقاضیان برای تولید فیلم اول در مرحله نخست بیان کرد: ارائه سه فیلم که یکی از آنها حتما باید داستانی باشد، ارائه مدارک تحصیلی، سوابق دستیاری در سینما، جوایزی که در جشنواره های مختلف کسب کرده و مجموع فعالیت های فرهنگی و هنری که افراد انجام داده اند معیار ارزشیابی کارگردان های متقاضی برای ساخت فیلم است و بر این اساس مجموع امتیازهای افراد مورد بررسی قرار میگیرد.
ایل بیگی درباره دیگر مراحلی که افراد برای ساخت فیلم اول بلند داستانی باید طی کنند، عنوان کرد: پس از تایید صلاحیت افراد متقاضی برای کارگردانی فیلم اول، فرصت سه ماهه به آنها داده میشود تا علاوه بر جذب سرمایه، نظر مساعد تهیه کنندگان را نیز برای تولید جلب کنند. پس از طی این مرحله است که تقاضای ساخت فیلمنامه با امضای تهیه کننده به شورای پروانه ساخت میرود و در ادامه صلاحیت ساخت اثر از جهت محتوا و ترکیب عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: دو مرحله ای کردن تایید صلاحیت ساخت فیلم اول توسط کارگردان های متقاضی باعث می شود دست شورای پروانه ساخت برای انتخاب بازتر باشد. البته جذب سرمایه و همچنین متقاعد کردن تهیه کننده برای تولید فیلم کار آسانی نیست بنابراین تجربه نشان داده که همه فیلمسازان فیلم اول موفق به تولید آثار خود نمی شوند. سال گذشته ۴۵ کارگردان فیلم اول متقاضی تولید بودند که کمتر از ۲۵ نفر از این تعداد موفق به ساخت آثار خود شدند.
این مدیر سینمایی یادآور شد: شورای پروانه ساخت در سازمان سینمایی برای رسیدن به بهترین شیوه در تایید صلاحیت متقاضیان فیلم اول و صدور مجوز ساخت برای فیملنامههایشان، جلسات متعددی گذاشته و با اتخاذ این تصمیم کار شورا سخت تر شده است اما به نظر می آید چنین روشی به انتخاب بهتر فیلمسازان کمک می کند.
معاون ارزشیابی و نظارت در پایان صحبت های خود با اشاره به این مطلب که تعدادی از متقاضیان از شهرستان ها بودند، گفت: تعدادی از متقاضیان که در مرحله اول داوطلب فیلمسازی بودند از شهرستان ها بودند که افزایش تعداد تایید صلاحیتشدگان از بین متقاضیان شهرستانی موضوع قابل توجهی است و انتظار می رود در آینده در تولید آثار با تنوع فرهنگی، گویش و داستان مواجه شویم.