بجنورد- معاون توانبخشی اداره كل بهزيستی خراسان شمالی گفت: اين استان نياز مبرمی به راه اندازی مركز غيردولتی خانواده و كودك نابينا و كم بينا دارد.

محمد قزی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در حال حاضر تاسیس مراكز غیردولتی خانواده و كودك نابینا و كم بینا از هفت به ۱۱ استان کشور ارتقا یافته است.

وی اظهار كرد: با وجود شمار زیاد معلولان بینایی در خراسان شمالی، متاسفانه این استان فاقد مركز توانبخشی غیردولتی خانواده و كودك نابینا و كم بینا بوده و این مرکز از نیازهای اساسی بهزیستی خراسان شمالی محسوب می شود.

قزی گفت: هم اكنون هزار  ۵۹۰ معلول بینایی تحت پوشش اداره كل بهزیستی خراسان شمالی قرار دارند و از خدمات آن بهره مند می شوند.

وی افزود: یكی از خدمات بهزیستی استان پرداخت مستمری به افراد نابینا مطلق بالای ۲۵ سال سن است.

قزی پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه های آموزشی و دانشگاهی در صورت تامین اعتبار، ارائه لوازم توانبخشی و ... را از دیگر خدمات بهزیستی به معلولان بینایی عنوان كرد.

وی افزود: باتوجه به كمبود اعتبار در سازمان بهزیستی خرید لوازم توانبخشی برای معلولان بینایی استان كاهش یافته و نیازمند ورود و توجه خیرین به این عرصه هستیم.

معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اینكه معلولان بینایی با مشكلاتی مواجه هستند، گفت: به طور مثال راهنمایی و رانندگی با اقدام به نصب چراغ های گویا در چهارراه می تواند در رفع بخشی از مشكلات این قشر كمك كند.

قزی اظهار كرد: براساس اعلام سازمان بهزیستی از یك میلیون ۱۷۹ هزار معلول تحت پوشش این سازمان، ۱۲۲ هزار و ۸۳۵ نفر معلولان بینایی هستند.

وی گفت: همچنین براساس اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی ۹۰ درصد افراد معلول بینایی در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند.