بجنورد - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در راستای رونق صنایع دستی خراسان شمالی، ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان حوزه مشاغل خانگی پرداخت می شود.

محمد سویدانلویی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برخورداری خراسان شمالی از صنایع دستی مختلف یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های استان برای رشد و رونق اقتصادی است.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در راستای معرفی صنایع دستی استان در ایام مختلف، اقدامات مناسبی از جمله برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را در دستور کار قرار داده است.

سویدانلویی اظهار کرد: خراسان شمالی کلکسیونی از قومیت های مختلف بوده و به تبع آن صنایع دستی این استان نیز بسیار متنوع و متفاوت است.

وی همچنین از پرداخت ۳۲ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی استان در راستای رونق صنایع دستی خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات از محل اعتبارات صندوق کارآفرین مهر و توسعه منابع روستاهای محروم به طرح های مشاغل خانگی اختصاص یافته است.

سویدانلویی دوره بازپرداخت این تسهیلات برای متقاضیان واجد شرایط را حداقل ۲۴ و حداکثر ۶۰ ماه عنوان کرد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۵ هزار هنرمند در خراسان شمالی در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد برای ۱۲ هزار نفرآنان کارت شناسایی صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان افزود: هم اکنون ۵۱ رشته و ۴۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۹۱۷ هزار نفر، در مسیر جاده آسیایی قرار دارد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر در ایام تعطیلات نوروزی و سفرهای تابستانی از این مسیر تردد می کنند.

براین اساس همه ساله در ایام نوروز و تابستان، در مسیر حرکت مسافران و زائران آستان حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، در مسیر ورودی و خروجی شهرستانها، نمایشگاههای صنایع دستی برپا و انواع تولیدات صنایع دستی این استان در معرض نمایش و فروش گذاشته می شود.