شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در زمينه موضوعات اولويت دار تخصصي سيستم حمل و نقل ريلي (مترو) با دانشجويان در انجام پايان نامه های دوره های تحصيلات تكميلی همكاری مي كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نظر به اهميت تحقيقات و پژوهش هاي علمي و كاربردي و در راستاي توسعه همكاري ميان صنعت و دانشگاه، شركت متروي تهران در نظر دارد در زمينه موضوعات تخصصي سيستم حمل و نقل ريلي (مترو) با دانشجويان در انجام پايان نامه هاي دوره هاي تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي مرتبط با موضوعات اولويت دار همكاري كند.

سر فصل‌هاي پژوهش اوليه براي طرح هاي تحقيقاتي در صنعت مترو شامل "توسعه پايدار و استراتژيك"، "زيرساخت‌هاي سيويل و سازه" و "تجهيزات مكانيكي و برقي" با محورهاي ۲۳ گانه و به شرح زير است.

محورهاي نه گانه در موضوع تخصصي "توسعه پايدار و استراتژيك مترو" شامل حمل و نقل تركيبي مترو با ساير شيوه هاي حمل و نقل، بهينه سازي بهره برداري و زمان بندي و كاهش زمان انتظار، سرمايه گذاري و مباحث اقتصادي (مجتمع هاي ايستگاهي، اماكن تجاري، تبليغات و ...)، فناوري هاي نوين بهره برداري و كنترل ITS، ATP، ATO، ايمني مسافران (تلفن درون تونل، جهت يابي درون تونل و ...)، پيشگيري از سوانح و روش هاي مقابله با آن ها (مديريت ريسك) و شناسايي نقاط پرحادثه، بومي سازي در انتقال دانش فني تجهيزات و انتقال توانمندي هاي داخلي در حوزه سيويل و تجهيزات به ساير كشورها، كاربرد فناوري هاي اطلاعات در افزايش رضايتمندي مسافران، تبادل اطلاعات بين راننده و مسافران و ... ، برنامه ريزي و توسعه خطوط و ايستگاه ها و مكان يابي و طراحي شبكه  مي باشد.

موضوع تخصصي "زيرساخت هاي مترو؛ سيويل و سازه" نيز شامل محورهاي هشتگانه شيوه هاي نوين در طرح ايستگاه ها و خطوط، شيوه هاي نوين احداث ايستگاه ها و خطوط در حفاري مكانيزه، ارزيابي روش هاي طراحي و ساخت موجود و بهينه سازي آن ها، بهينه سازي پارامترهاي هندسي ساخت و طراحي مسير، استفاده از موارد و مصالح جديد در ساخت تونل و ايستگاه هاي مترو، استانداردسازي ساخت ايستگاه ها و تونل، تست ايستگاه هاي مترو و تدوين ضوابط و راهكارهاي مقابله با ورود سيلاب به ايستگاه ها و خطوط مترو است.

در زمينه "تجهيزات مكانيكي و برقي در مترو" نيز محورهايي چون نحوه تأمين قطعات و پشتيباني لجستيك، مباحث نت (نگهداري و تعميرات) نوين در حوزه هاي بهره برداري، مهندسي معكوس براي تأمين و ساخت تجهيزات، يكپارچه سازي استانداردها، امكان سنجي ساخت داخل تجهيزات برقي (پست برق، RS، LPS، ...) و تجهيزات مكانيكي، امكان سنجي ساخت داخل تجهيزات علائم، كنترل و مخابرات در زمره همكاري هاي مترو با دانشگاه ها قرار دارد.
علاقه مندان براي ارائه پايان نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا در هر يك از زمينه‌هاي موضوعي مي توانند به مديريت تحقيقات فني ايـن شـركت به نشاني تهران، بزرگراه رسالت، نبش بزرگراه شهيد باقري، ساختمان مركزي (برج)، طبقه ششم مراجعه و يا با شماره تلفن ۷۷۱۸۱۱۳۳ تماس برقرار كنند