بجنورد- مدیرعامل انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی با اشاره به کاهش سن مبتلایان به ام اس گفت: اکثر مبتلایان به این بیماری در این استان زیر ۲۰ سال سن دارند.

سهیلا پیدا در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بیماری ام اس نوعی اختلال در سیستم عصبی فرد ایجاد می کند، افزود: بیماری ام اس غلاف پوششی سلول های عصبی را تخریب و موجب اختلال در سرعت هدایت سلول ها می شود.

وی اظهار کرد: بیشتر اعضای انجمن ام اس در خراسان شمالی را افراد تحصیل کرده و جوان تشکیل می دهند.

پیدا همچنین با اشاره به کاهش سن ابتلا به ام اس در خراسان شمالی تصریح کرد: هم اکنون بیشتر بیماران مبتلا به ام اس در استان زیر ۲۰ سال سن دارند این در حالی است که سال های گذشته ابتلا فرد زیر ۲۰ سال به این بیماری در استان بسیار کم بوده است.

وی افزود: بیشتر مبتلایان به ام اس در استان در رده سنی ۱۹ تا ۲۱ سال هستند و ابتلا فرد به این بیماری در سن ۱۲ سالگی هم در خراسان شمالی وجود داشته است.

پیدا با اشاره به راهکارهای بهبود مبتلایان به این بیماری تاکید کرد: دوری از استرس، آرامش، کیفیت زندگی، پذیرش بیماری و ... در بهبود فرد مبتلا بسیار تاثیر دارد.

مدیرعامل انجمن ام اس خراسان شمالی با اشاره به برخی مشکلات بیماران اظهار کرد: تامین دارو یکی از مشکلات اساسی این افراد است و ۹۰ درصد تامین هزینه های داروهای ایرانی به عهده بیمه و ۱۰ درصد دیگر به عهده بیمار است.

وی تصریح کرد: به سبب بالا بودن هزینه های دارو، پرداخت ۱۰ درصدی هزینه دارو از سوی بیماران نیز مشکل است.

پیدا اظهار کرد: برخی بیماران به داروهای خارجی نیاز دارند اما به دلیل هزینه های بالا و عدم تقبل بیمه برای داروهای خارجی بعضا بیماران از تهیه دارو و درمان صرف نظر می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون در استان ۹۱۷ هزار نفری خراسان شمالی بیش از ۲۷۰ بیمار مبتلا به این بیماری که عضو انجمن بیماران ام اس هستند، وجود دارد.