کرمانشاه- مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ۱۶روستا در استان درمعرض تهدیدسیلاب بودند گفت:با تدابیراندیشیده شده خسارت چندانی به این روستاها وارد نشد ودر مجموع دراستان خسارت جانی نداشتیم.

حسین باباجانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت استان کرمانشاه و خسارات وارده ناشی از بارندگی های سیل آسای اخیر گفت: پیرو گزارشات سازمان هواشناسی مبنی بر ورود یک توده بارش زا مدیریت بحران استان دو تا سه روز قبل از آغاز بارندگی ها اقدام به صدور اخطاریه های لازم در این زمینه کرد و ستاد بحران استانداری نیز در این زمینه فعال شد.

وی افزود: بنابر این اعلام و اخطار تمام فرمانداری‌ها بخشداری‌ها و دهیاری های سطح استان به حالت آماده باش در آمدند.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: در حالی که این بارش ها نوید خوبی برای مردم و مسئولین استان کرمانشاه بود می توانست تهدیداتی را نیز ناشی از بروز سیلاب ها و آبگرفتگی به همراه داشته باشد که برای این موضوعات نیز مدیریت بحران استان پیش بینی های لازم را انجام داده تا حوادث احتمالی به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد: فرمانداران نیز شورای هماهنگی شهرستان خود را تشکیل داده بودند  و مدیران  بحران استان هماهنگی های لازم را در سطح شهرستان ها انجام داده بودند و دستگاه ها نیز تا رده دهیاری در جریان قرار گرفته و در حالت آماده باش قرار دارند.

باباجانی گفت: خوشبختانه میزان بارش ها تا ۴۸ ساعت گذشته به حدود ۱۰۰ میلیمتر رسیده که میانگین خوبی برای استان است و نوید سال آبی خوبی را می دهد.

تا این لحظه خسارت جانی گزارش نشده است

وی در خصوص خسارات وارده ناشی از بارش های مذکور نیز گفت: از ان نظر در اکثر شهرستان ها با آبگرفتگی معابر مواجه بودیم  و شهرستان های گیلانغرب، سنقر، کرمانشاه، جوانرود و روانسر بخشی از آب وارد منازل مسکونی مردم شده بود که عمدتا ناشی از پس از دادن فاضلاب هایی بوده که در اثر فشار آب های سطحی و ورود به این شبکه ها رخ داده است.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: خوشبختانه تا این لحظه خسارت جانی گزارش نشده است و خسارت مالی در حوزه روستاها هم با توجه تدابیر اندیشیده شده در حداقل ممکن است.

وی از وقوع خساراتی در روستاهای نقاط جنوبی و شمال غربی خبرداد و گفت: در نقاط ذکر شده عمدتا شاهد مشکلاتی در جاده ها، پل های روستایی و زمین های کشاورزی بودیم که عمدتا خساراتی دیده اند که کارشناسان ما میزان خسارات آنها را نیز در اسرع وقت برآورد و اعلام می کنند.

خسارات از عصر فردا به بعد برآورد خواهد شد

باباجانی از آغاز برآوردهای کارشناسان از میزان خسارت پس از پایان بارش ها و از عصر فردا خبرداد و تصریح کرد: باید شرایط مقداری به حالت ثبات درآید تا بتوان میزان خسارات وارده را برآورد کرد.

وی افزود: در این مدت ۱۲ روستا در شهرستان کرمانشاه و ۶ روستا در شهرستان گیلانغرب در معرض تهدید آب بودند که خوشبختانه خسارتی در این زمینه نداشتیم و عمدتا خسارت ها در حوزه جاده ها، حدود روستاها و... بوده که آب در حدود روستاها گسترش یافته بود و با حفرکانال، زدن خاکریز و مسیرهای امن تا حدی زیادی از خسارات احتمالی به آنها کاسته شد.

حجم خسارات کمتر از پیش بینی ها بود

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: با توجه به بارش های صورت گرفته باید قاعدتا حجم خسارات بیش از این می بود اما خوشبختانه با پیش بینی ها و تدابیر صورت گرفته حجم خسارات خیلی خیلی کمتر  بود.

وی در پایان به مردم تاکید و توصیه کرد: در زمان اعلام بارش ها و اخطارهای هواشناسی مبنی بر بارش های شدید حتی المقدور از تردد غیرضروری پرهیز کنند  و در زمانی که مجبور به تردد در مسیرهای بین شهری هستند حتما از تردد در مسیر رودخانه ها و مسیل ها و هم چنین توقف در این اماکن پرهیز کنند و احتیاط لازم را نیز در این زمینه داشته باشند.