یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تا زمانی که ما هستیم و نظام سلطه به اقدامات خود ادامه می‌دهد، دشمنی ما با آنها ادامه خواهد داشت و نباید به عنوان یک کدخدا با آن برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزرای مهر منوچهر محمدی، استاد دانشگاه با اشاره به فرموده امام(ره) مبنی بر لزوم درک انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دیگر انقلاب‌ها اظهار کرد: در روش اول می توان یک کمال مطلوب را در ذهن ساخت و در روش دیگر می توان رخدادها را در چارچوب های کمال مطلوب با یکدیگر مقایسه کرد.

وی با اشاره به تلقی برخی استراتژیست ها از انقلاب مطلوب گفت: برای آنان انقلاب فرانسه یک الگو شد ولی نتوانستند ویژگی ها و شرایط خاص یک انقلاب را بیان کنند؛ چون هر نوع تحولی را بعنوان انقلاب دانستند.

محمدی در این راستا به مقایسه موضوعات غیر همگن از سوی این تحلیل گران اشاره کرد و افزود: در قرن بیستم بسیاری از تحولات متاثر از کودتای نظامی را انقلاب دانستند. همچنین نهضت مشروطه را نیز بعنوان انقلاب مطرح کردند و کمتر کسی جرأت می کرد بگوید این قبیل رخدادها انقلاب نیست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ما ابتدا باید انواع دگرگونی ها را بشناسیم و انقلاب را بعنوان یکی از نادرترین دگرگونی ها بدانیم.

محمدی کودتا، نهضت استقلال طلبانه جدایی خواهان و شورش را از جمله برخی از این دگرگونی ها خواند و تصریح کرد که این ها انقلاب نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد که حتی بیداری اسلامی نوعی خلاص شدن برای خروج از نظام حاکم بود و آن را انقلاب ندانست و افزود: انقلاب از نادرترین و پیچیده ترین و کامل ترین دگرگونی هاست و از آن تعبیر بنیادین در ارزش ها، رهبری و روش ها و توأم با خشونت داخلی می شود.

محمدی گفت: اگر بخواهیم انحصاری بودن انقلاب اسلامی را مقایسه نماییم، ابتدا باید ویژگی های انقلاب را تعریف کنیم. ارکان انقلاب رهبری، مکتب و مردم است و هرچه نقش مردم گسترده تر، نقش مکتب عمیق تر و رهبری قدرتمندتر باشد، انقلاب گسترده تر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی با انقلاب های فرانسه، چین و... قابل مقایسه نیست، متذکر شد: اگر در هر سه عنصر مقایسه کنیم؛ ملاحظه می شود که در انقلاب فرانسه یا روسیه، نقش مردم بسیار ضعیف بود.

محمدی انقلاب فرانسه را انقلابِ اشراف خواند و در ادامه به بازخوانی وقایع تاریخی فرانسه پرداخت.

این پژوهشگر حوزه روابط خارجی گفت: در انقلاب اسلامی به جز عده اقلیتی که به رژیم شاه وابسته بودند، همه طبقات حضور داشتند؛ درحالیکه انقلاب فرانسه، انقلابِ طبقاتی بود.

محمدی با اشاره به فرو ریختن ساختار رژیم شاه از نقطه هرم حاکمیت، اضافه کرد: با توجه به عنصر مردمی که نقش مهمی در انقلاب ها دارد، نیازی نبود که اسلحه ای بکار گرفته شود. همچنین در انقلاب فرانسه با رهبران متعدد مواجه هستیم و در روسیه هم بعد از لنین، استالین یکی پس از دیگری رهبران را به هلاکت رساند یا از میان برداشت.

وی تاکید کرد: حضرت امام-ره- بعنوان یک مرجع تقلید، با نوآوری هایی توانستند توجه مردم را جلب کنند. آن زمان مرسوم بود که مراجع تقلید در امور سیاسی دخالت نکند ولی حضرت امام-ره- این دو را در هم جمع کردند.

محمدی افزود: در آن زمان اگر کسی از سوی حوزه علمیه وارد کار سیاسی می شد، بعنوان یک عیب تلقی می گشت. خاطرم هست می گفتند مرحوم آیت اله کاشانی یک مجتهد هستند و حیف که وارد سیاست شده اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امام(ره) این ذهنیت را در مردم از بین بردند و زمانیکه در سال ۴۲ دستگیر و بعد آزاد شدند، رئیس ساواک در زندان به ایشان گفته بود سیاست حقه بازی است و امام(ره) فرمودند ما سیاست خودمان را داریم و در همین سخنرانی فرمودند والله اسلام، همه سیاست است.

محمدی تصریح کرد: تا آن زمان چون امریکا مستقیما با کشور ما سر و کاری نداشت، آنطور که باید و شاید چهره اش در کشور برملا نشده بود و حضرت امام(ره) این خط قرمز که می گفت با امریکا برخورد نکنید را شکستند و عنوان شیطان بزرگ را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه امام(ره) نظام دو قطبی را بر هم ریختند، گفت: امام(ره) انقلاب فکری را در سال های ۴۱ و ۴۲ بوجود آوردند و برای نظام آینده نیز برنامه ریزی کردند.

محمدی در این راستا به روشن سازی حضرت امام(ره) به طرح موضوع ولایت فقیه، اشاره و اظهار کرد: هدف انقلاب های دیگر تنها سقوط رژیم قبلی و تاسیس نظام جدید بود و به همین علت انقلاب را تمام شده تلقی می کردند که آسیب هایی به این نظام های نوپا وارد می شد و تنها می توانست ادامه حیات دهد.

وی این اصل در خصوص رخدادهای مشروطه را مورد غفلت دانست و گفت: در انقلاب اسلامی دولت موقت از مردم تشکر کرد و اعلام داشت که مردم و روحانیون به سرکار خود بازگردند و بگذارند ما تکنوکرات ها مملکت را اداره کنیم ولی هنوز ۲۴ ساعت نگذشته بود که امام(ره) برخورد کردند.

محمدی از تاکیدات حضرت امام(ره) بر لزوم حضور مردم و روحانیت در صحنه سخن گفت و افزود: انقلاب، نظام را تاسیس کرد ولی خود به نظام تبدیل نشد و امام(ره) برنامه ای ریختند تا این انقلاب ادامه یابد.

این استراتژیست مسائل سیاسی با اشاره به نظریه صدور انقلاب از سوی حضرت امام(ره) گفت: ایشان فرمودند انقلاب اسلامی ما مختص ایران نیست؛ بنده هم معتقدم و در کتاب هایم اینگونه می نگارم که انقلاب اسلامی جهانی است و حتی بدنبال سپاه پاسداران، کلمه ایران را نداریم چون هدف بسیار بزرگ تر است.

محمدی در ادامه به نقش مردم در برخورد با جنگ تحمیلی و فتنه ها تاکید کرد و افزود: روحیه انقلابی جوانی که حتی جنگ را ندیده است، با روحیه جوانان دهه ۵۰ فرقی ندارد و اگر آسیب هایی نیز ایجاد شده، بر مبنای خصلت های انسانی بود؛ کما اینکه مردم به اشتباه بنی صدر را انتخاب کردند و خودشان او را از اریکه قدرت پایین کشیدند.

وی با اعلام اینکه در این مدت هرگز صدمه ای به ساختار و نظام انقلاب اسلامی وارد نشده است، تصریح کرد: یکی از شرایط منحصر به فرد انقلاب اسلامی، این است که مردم را در صحنه نگه داشته؛ این در حالی است که در انقلاب روسیه و فرانسه مردم را لمپن و رعیت می دیدند.

محمدی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه عاشورا و کربلا و محرم پا برجا باشد، انقلاب نیز به برکت محرم و صفر نگه داشته می شود و می بینیم این مراسم در کشورهای زیادی ادامه دارد.

وی بر لزوم عزت مداری و تفهیم عظمت انقلاب اسلامی بر دنیا تاکید کرد و گفت: همانطور که این ۳۷ سال زمان در دست ما بوده، آینده نیز از آن ماست و امروز ملت های مسلمان و ملت های جهان غرب هم با ما همراهی می کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره از شکل گیری نظام سلطه ستیز در مقابل غرب افزود: رهبری این نظام سلطه ستیز با ماست و باید بدانیم سلطه گران و امریکا نیز روز به روز به سمت ضعف رفته و اگر این مسائل در حوزه سیاست خارجی مان تبیین شود، می توانیم سرمان را در دنیا بالا بگیریم.

محمدی خاطرنشان ساخت: ت

به گزارش خبرگزرای مهر منوچهر محمدی، استاد دانشگاه با اشاره به فرموده امام(ره) مبنی بر لزوم درک انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دیگر انقلاب‌ها اظهار کرد: در روش اول می توان یک کمال مطلوب را در ذهن ساخت و در روش دیگر می توان رخدادها را در چارچوب های کمال مطلوب با یکدیگر مقایسه کرد.

وی با اشاره به تلقی برخی استراتژیست ها از انقلاب مطلوب گفت: برای آنان انقلاب فرانسه یک الگو شد ولی نتوانستند ویژگی ها و شرایط خاص یک انقلاب را بیان کنند؛ چون هر نوع تحولی را بعنوان انقلاب دانستند.

محمدی در این راستا به مقایسه موضوعات غیر همگن از سوی این تحلیل گران اشاره کرد و افزود: در قرن بیستم بسیاری از تحولات متاثر از کودتای نظامی را انقلاب دانستند. همچنین نهضت مشروطه را نیز بعنوان انقلاب مطرح کردند و کمتر کسی جرأت می کرد بگوید این قبیل رخدادها انقلاب نیست.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ما ابتدا باید انواع دگرگونی ها را بشناسیم و انقلاب را بعنوان یکی از نادرترین دگرگونی ها بدانیم.

محمدی کودتا، نهضت استقلال طلبانه جدایی خواهان و شورش را از جمله برخی از این دگرگونی ها خواند و تصریح کرد که این ها انقلاب نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد که حتی بیداری اسلامی نوعی خلاص شدن برای خروج از نظام حاکم بود و آن را انقلاب ندانست و افزود: انقلاب از نادرترین و پیچیده ترین و کامل ترین دگرگونی هاست و از آن تعبیر بنیادین در ارزش ها، رهبری و روش ها و توأم با خشونت داخلی می شود.

محمدی گفت: اگر بخواهیم انحصاری بودن انقلاب اسلامی را مقایسه نماییم، ابتدا باید ویژگی های انقلاب را تعریف کنیم. ارکان انقلاب رهبری، مکتب و مردم است و هرچه نقش مردم گسترده تر، نقش مکتب عمیق تر و رهبری قدرتمندتر باشد، انقلاب گسترده تر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی با انقلاب های فرانسه، چین و... قابل مقایسه نیست، متذکر شد: اگر در هر سه عنصر مقایسه کنیم؛ ملاحظه می شود که در انقلاب فرانسه یا روسیه، نقش مردم بسیار ضعیف بود.

محمدی انقلاب فرانسه را انقلابِ اشراف خواند و در ادامه به بازخوانی وقایع تاریخی فرانسه پرداخت.

این پژوهشگر حوزه روابط خارجی گفت: در انقلاب اسلامی به جز عده اقلیتی که به رژیم شاه وابسته بودند، همه طبقات حضور داشتند؛ درحالیکه انقلاب فرانسه، انقلابِ طبقاتی بود.

محمدی با اشاره به فرو ریختن ساختار رژیم شاه از نقطه هرم حاکمیت، اضافه کرد: با توجه به عنصر مردمی که نقش مهمی در انقلاب ها دارد، نیازی نبود که اسلحه ای بکار گرفته شود. همچنین در انقلاب فرانسه با رهبران متعدد مواجه هستیم و در روسیه هم بعد از لنین، استالین یکی پس از دیگری رهبران را به هلاکت رساند یا از میان برداشت.

وی تاکید کرد: حضرت امام-ره- بعنوان یک مرجع تقلید، با نوآوری هایی توانستند توجه مردم را جلب کنند. آن زمان مرسوم بود که مراجع تقلید در امور سیاسی دخالت نکند ولی حضرت امام-ره- این دو را در هم جمع کردند.

محمدی افزود: در آن زمان اگر کسی از سوی حوزه علمیه وارد کار سیاسی می شد، بعنوان یک عیب تلقی می گشت. خاطرم هست می گفتند مرحوم آیت اله کاشانی یک مجتهد هستند و حیف که وارد سیاست شده اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امام(ره) این ذهنیت را در مردم از بین بردند و زمانیکه در سال ۴۲ دستگیر و بعد آزاد شدند، رئیس ساواک در زندان به ایشان گفته بود سیاست حقه بازی است و امام(ره) فرمودند ما سیاست خودمان را داریم و در همین سخنرانی فرمودند والله اسلام، همه سیاست است.

محمدی تصریح کرد: تا آن زمان چون امریکا مستقیما با کشور ما سر و کاری نداشت، آنطور که باید و شاید چهره اش در کشور برملا نشده بود و حضرت امام(ره) این خط قرمز که می گفت با امریکا برخورد نکنید را شکستند و عنوان شیطان بزرگ را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه امام(ره) نظام دو قطبی را بر هم ریختند، گفت: امام(ره) انقلاب فکری را در سال های ۴۱ و ۴۲ بوجود آوردند و برای نظام آینده نیز برنامه ریزی کردند.

محمدی در این راستا به روشن سازی حضرت امام(ره) به طرح موضوع ولایت فقیه، اشاره و اظهار کرد: هدف انقلاب های دیگر تنها سقوط رژیم قبلی و تاسیس نظام جدید بود و به همین علت انقلاب را تمام شده تلقی می کردند که آسیب هایی به این نظام های نوپا وارد می شد و تنها می توانست ادامه حیات دهد.

وی این اصل در خصوص رخدادهای مشروطه را مورد غفلت دانست و گفت: در انقلاب اسلامی دولت موقت از مردم تشکر کرد و اعلام داشت که مردم و روحانیون به سرکار خود بازگردند و بگذارند ما تکنوکرات ها مملکت را اداره کنیم ولی هنوز ۲۴ ساعت نگذشته بود که امام(ره) برخورد کردند.

محمدی از تاکیدات حضرت امام(ره) بر لزوم حضور مردم و روحانیت در صحنه سخن گفت و افزود: انقلاب، نظام را تاسیس کرد ولی خود به نظام تبدیل نشد و امام(ره) برنامه ای ریختند تا این انقلاب ادامه یابد.

این استراتژیست مسائل سیاسی با اشاره به نظریه صدور انقلاب از سوی حضرت امام(ره) گفت: ایشان فرمودند انقلاب اسلامی ما مختص ایران نیست؛ بنده هم معتقدم و در کتاب هایم اینگونه می نگارم که انقلاب اسلامی جهانی است و حتی بدنبال سپاه پاسداران، کلمه ایران را نداریم چون هدف بسیار بزرگ تر است.

محمدی در ادامه به نقش مردم در برخورد با جنگ تحمیلی و فتنه ها تاکید کرد و افزود: روحیه انقلابی جوانی که حتی جنگ را ندیده است، با روحیه جوانان دهه ۵۰ فرقی ندارد و اگر آسیب هایی نیز ایجاد شده، بر مبنای خصلت های انسانی بود؛ کما اینکه مردم به اشتباه بنی صدر را انتخاب کردند و خودشان او را از اریکه قدرت پایین کشیدند.

وی با اعلام اینکه در این مدت هرگز صدمه ای به ساختار و نظام انقلاب اسلامی وارد نشده است، تصریح کرد: یکی از شرایط منحصر به فرد انقلاب اسلامی، این است که مردم را در صحنه نگه داشته؛ این در حالی است که در انقلاب روسیه و فرانسه مردم را لمپن و رعیت می دیدند.

محمدی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه عاشورا و کربلا و محرم پا برجا باشد، انقلاب نیز به برکت محرم و صفر نگه داشته می شود و می بینیم این مراسم در کشورهای زیادی ادامه دارد.

وی بر لزوم عزت مداری و تفهیم عظمت انقلاب اسلامی بر دنیا تاکید کرد و گفت: همانطور که این ۳۷ سال زمان در دست ما بوده، آینده نیز از آن ماست و امروز ملت های مسلمان و ملت های جهان غرب هم با ما همراهی می کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره از شکل گیری نظام سلطه ستیز در مقابل غرب افزود: رهبری این نظام سلطه ستیز با ماست و باید بدانیم سلطه گران و امریکا نیز روز به روز به سمت ضعف رفته و اگر این مسائل در حوزه سیاست خارجی مان تبیین شود، می توانیم سرمان را در دنیا بالا بگیریم.

محمدی خاطرنشان ساخت: تا زمانی که ما هستیم و نظام سلطه به اقدامات خود ادامه می دهد، دشمنی ما با آن ها ادامه خواهد داشت و باید با آن بعنوان یک دشمن برخورد کنیم؛ نه بعنوان یک کدخدا.