بابک و بهنود نکویی انیمیشن «روباه و خروس» را تابستان آینده روی آنتن شبکه صبا می‌برند.

به گزارش خبرنگار مهر صبح امروز ۱۲ آبان‌ماه نشست رونمایی از انیمیشن «روباه و خروس» در مرکز امور نمایشی صبا با حضور حسن مهرپویان مدیرگروه خردسال این شبکه، عبدالرضا عالیزاده مدیرگروه فیلمنامه و بابک و بهنود نکویی تهیه‌کننده و کارگردان این اثر برگزار شد.

حسن مهرپویان مدیر گروه خردسال این شبکه در نشست با اشاره به اینکه «روباه و خروس» تابستان آینده روی آنتن شبکه صبا می رود گفت: بعد از اینکه تصمیم گرفتیم فصل تازه ای از تولیدات انیمیشن را آغاز کنیم اولین چیزی که در محتوا برایمان اهمیت داشت سوژه هایی بود که پیش از این کمتر به آن توجه می شد. به عنوان مثال انیمیشن «روباه و خروس» که به زودی در این مرکز تولید آن آغاز می شود براساس انیمیشن های بزن و بکوب «slap stick» است.

وی افزود: این انیمیشن بر اساس سه رکن اصلی ساخته شده است، رکن اول هنری بودن آن است که مورد توجه قرار گرفت تا به عنوان یک تولید فاخر و ارزشمند قابلیت پخش در طولانی مدت را داشته باشد، به این ترتیب که خردسالان این نسل بتوانند با این انیمیشن ارتباط برقرار کرده و در سال های آتی هم از تماشای آن لذت ببرندو به مرور زمان، کودکان نسل های آینده هم مخاطب این انیمیشن باشند. رکن دوم بحث جذب مخاطب است به این معنی که یک اثر خوب با نگاه مخاطب شناسانه درست بتواند بیننده های زیادی را در طول مدت زمان مشتری خود نگه دارد.

مهرپویان گفت: از آنجا که کودکان خردسال معمولا صبر و حوصله پای تلویزیون نشستن ندارند تصمیم گرفتیم تا با شیوه تولید «بزن و بکوب» نکات آموزشی را در لایه های زیرین منتقل کنیم. سومین رکن مدنظر ما بحث تجارت است. انیمیشن های ماندگار تولیداتی هستند که علاقمندی مخاطب به آنها ثابت شده است و بیننده بعد از مدتی تمایل پیدا می کند به عناوین گوناگون از کاراکترهای انیمیشن محبوب خود بهره ببرد.

وی درباره اینکه پیش از این «روباه و خروس» با اسامی گروه دیگری خبرساز شده بود گفت: «روباه و خروس» نام انیمیشنی است که پیش از این تولید شده است اما این پروژه با کار قبلی صرفا در عنوان مشترک هستند و بعدا ممکن است نام کار تغییر کند.

در ادامه این نشست عبدالرضا عالی زاده مدیر گروه فیلمنامه شبکه صبا گفت: برندسازی یکی از اهداف اصلی ما در شبکه و بخصوص تولید این اثر است. تمام کودکانی که با تلویزیون رابطه خوبی دارند بخش مهمی از خاطراتشان با انیمیشن های خارجی گره خورده است اما در دوران کودکی ما کمتر اثر ایرانی به عنوان انیمیشن خاطره ساز در ذهن مان وجود دارد. در صورتی که شخصیت های ماندگار یک انیمیشن بعدها می تواند در فرآیند زمان به شکل های دیگری خود را نشان دهند و علاوه بر بحث خاطره کاربردهای مهمتری داشته باشند.

وی افزود: از دیگر اهداف مدنظر ما صنعتی شدن است. متاسفانه از ابتدا تاکنون تولیدات ما به خاطر نداشتن بنیه قوی اقتصادی قابلیت تولید و نمایش طولانی مدت نداشتند. به همین خاطر از ظرفیت های موجود درست استفاده نمی شد. برخلاف اینکه همیشه از انیمیشن به عنوان آثار زیان ده یاد می کنند اما اگر برنامه ریزی درستی قبل از شروع کار تمهید شود این اثر یکی از پرسودترین تولیدات کشور خواهد بود، به این معنی که تولید یک انیمیشن با کیفیت و محبوب مردم شرایط فروش بین المللی و بازپخش آن در شبکه های مختلف را فراهم می کند و بیش از آنچه برای کار هزینه شد را برمی گرداند. اگر  چنین همتی به خرج دهیم هم پیام مناسب را در گستره وسیع تری منتقل می کنیم هم مخاطبان بیشتری بیننده این آثار هستند و خوشحایم که این اتفاق افتاد.

عالی زاده ادامه داد: اگر این پروسه قرار بود بیرون سازمان اتفاق بیفتد زمان را چندین برابر از دست می دادیم به همین خاطر کار از ابتدای تحقیق، نگارش و فیلمنامه و استوری بورد همین جا مطالعه شد. کشورهای دیگر ساعت ها وقت و هزینه می کنند تا سبک زندگی شان به ممالک دیگر دیکته شود. آنها با پشتوانه قوی اقتصادی به هر ترتیب اهدافشان را عملی می کنند تا بر زندگی فرهنگ های دیگر تاثیر بگذارند. با توجه به این مضمون ما لازم دیدیم با صرف زمانی چند برابری تولیدی در خور و شایسته را ارائه دهیم.

وی افزود: تا الان در این مرکز ۲۰ قسمت از فیلمنامه با نام موقت «روباه و خروس» نوشته شد و برای این مهم، ۸۰۰ «نفرساعت» جلسه فیلمنامه برگزار کردیم که این پروسه اگر خارج از سازمان اتفاق می افتاد بیشتر از یک سال زمان می برد. قالب مراکز فرهنگی سفارش های شان با ابهام است و در ابتدای کار خودشان هم نمی دانند چه خواسته ای دارند ولی برای تولید این انیمیشن طی چند جلسه اول چارچوب کلی مشخص شد و در جلسات بعدی با حضور عوامل بیشتر روند کار سرعت پیدا کرد.

عالی زاده اظهار کرد: در کنار این جریان تزریق منابع مالی را در اولویت قرار دادیم تا کمتر دچار مشکل شویم و این انتظار را از گروه تولید داشته باشیم که بیشتر به فکر محتوا باشند. انیمیشن پیش از این یک کار زمان بر بود به این خاطر که گروه تولید و پشتیبانی با هم پیش نمی رفتند و معمولا شرکت ها متضرر می شدند اما با تدابیر جدیدی که اندیشیده شد امیدواریم «روباه و خروس» این مشکل را نداشته باشد چراکه در زمان مطالعه و تحقیق بحث بازاریابی را هم مدنظر داشتیم. ا

عالی زاده با اشاره به اینکه انیمیشن «روباه و خروس» با هدف سرگرمی و نشاط برای خردسالان ساخته می شود گفت: میدواریم در نهایت آنچه روی آنتن می رود با بکارگیری تکنیک تیم تولید و حمایت های مرکز تولید انیمیشن صبا مخاطب را راضی نگه دارد و کودکان شوق دیدن این برنامه را داشته باشند تا از پیام هایی که به صورت غیر مستقیم منتقل می کنیم بهره ببرند. در نتیجه کودکان به تولیدات ایرانی بیش از آثار غیر ایرانی علاقه نشان دهند. این مرکز همیشه از تولیدات خوب ارزشمند حمایت می کند. قطعا بینندگان این اثر همه اعضای خانواده هستند. این کار قرار است شیوه مبارزه با مکر و حیله را در فضای شادی و نشاط به کودکان آموزش دهد. لازم می دانم در پایان از محبوبه زارعی سرپرست نویسندگان هم تشکر کنم.

مهرپویان در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از ویژگی های برندسازی این است که کودکان هر پیامی که کاراکتر محبوبشان بدهد را راحت تر قبول می کنند. دو شخصیت روباه و خروس در غالب کشورهای جهان با صفاتی که ما می شناسیم مطرح هستند. به همین خاطر از این ها استفاده کردیم تا برای مخاطبان خارج از کشور هم قابل درک باشد. ضمن اینکه اثر، بی کلام است و بیشتر بر پایه تصویر و موسیقی شکل می گیرد. همان طور که پیش از این اشاره کردم کیفیت کار برایمان اولویت دارد و همین امر باعث شد برادران نکویی از بین کاندیداهای دیگر به خاطر جذابیت در نوع تکنیک، گرافیک و سابقه شان مورد توجه ما قرار بگیرد.

عالی زاده در ادامه این مبحث گفت: بعد از اینکه طرح نهایی شد بیش از ۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی پیشنهادی شان را به ما ارائه دادند تا هم از نظر تکنیک، هم فرآیند تولید و پیش تولید کارشان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به شرایط فعلی صبا در کنار این دوستان سوابق کاری برادران نکویی هم مطالعه شد و براساس سفارشی که مدنظر ما بود بابک و بهنوذ نکویی انتخاب شدند.

بابک نکویی درباره تازه ترین کار خود اظهار کرد: انیمیشن پیشینه ای ۵۸ ساله در ایران دارد. طی این سال ها اتفاقات زیادی را هم در بستر خود تجربه کرد. یکی از تاثیرگذارترین انواع انیمیشن تولید سریال است که در دنیا بیشترین میزان مخاطب را دارد و کودکان نسل های گذشته تاکنون خاطره های زیادی را با این آثار برای خود ساخته اند. در چنین فضایی بسیار ضروری است که ما هم براساس معیارها و فرهنگ مان تولیدات تاثیرگذار و جالب توجه ایرانی داشته باشیم. تفاوتی که اثر با تولیدات قبلی داخلی دارد نگاه کارشناسی حاکم در پروژه ای است که به صورت ریشه ای و بلند مدت می خواهیم به آن بپردازیم و همه اینها براساس استراتژی مرکز امور نمایشی صبا شکل گرفت.  

وی افزود: کیفیت بالا از این نظر لحاظ شده تا مخاطبان بیشتری جذب کار شوند و «روباه و خروس» بتواند سال ها به حیاتش ادامه دهد. همانطور که می دانید تولیدات ماندگاری داریم که بیش از ۷۰ سال از عمرشان می گذرد ما هم قصد داریم در شرایط فعلی انیمیشن ایران پا را از اینکه هستیم فراتر بگذاریم. قطعا این هدف توجیه اقتصادی هم دارد. همانطور که بسیاری از انیمیشن ها میزان فروش‌شان از درآمد نفت ما هم بیشتر است باید شاخصه کیفی و بازار جهانی را به صورت موازی مدنظر داشته باشیم تا سودآوری انجام شود.

نکویی ادامه داد: همانطور که اشاره شد صفات مشترک روباه و خروس با بهرمندی از پتانسیل تعقیب و گریز در کنار ویژگی بی کلام بودن از جذابیت های این اثر محسوب می شود. چراکه وقتی دیالوگ نباشد ترجمه و تغییر هم ضرورتی ندارد و مخاطبان خردسال خارجی در سراسر دنیا می توانند برداشتی یکسان و مشابه داشته باشند. باید باور کنیم پتانسیل انیمیشن ایران فراتر از باور ماست. ما سعی داریم با حساسیت و دقت در تکنیک این انیمیشن دو بعدی را به منصحه ظهور برسانیم تا نه تنها در رسانه های داخلی که در ابعاد گسترده تری آن را به نمایش بگذاریم. شاید چنین اتفاقاتی تا به حال در دنیای انیمیشن ایران رخ نداده باشد اما ما قصد داریم اثری تولید کنیم که نگاهی ایرانی با مخاطبی جهانی داشته باشد.

بهنود نکویی تهیه کننده و کارگردان دیگر این اثر توضیح داد: بعد از تغییرات مدیریتی که در سازمان صدا و سیما به وجود آمد از مرکز صبا با ما تماس گرفتند و گفتند که طرحی آماده شده و به ما پیشنهاد دادند فیلمنامه ای براساس آن ارائه دهیم. پیش از این بین مسیر تولید و تهیه فاصله زیادی وجود داشت اما با تمهیداتی که صبا در نظر گرفته بود این پروژه متفاوت تر و با سهولت بیشتری پیگیری شد. همانطور که پیش از این هم اشاره شد بحث برندسازی و تجاری بودن در این کار مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: تهیه و تولید به سمتی پیش رفت که ما حضورمان را پررنگ تر احساس کردیم. به همین خاطر انگیزه بیشتری برای کار در ما به وجود آمد. فیلمنامه این اثر چندین بار بازنویسی شد و در این مسیر همیشه دوستان مان در مرکز امور نمایشی صبا ما را حمایت کردند. انیمیشن با کار تصویری تفاوتی اساسی دارد. اینکه در کارهای تصویری سریالی، زمانی که شما از بازخورد مخاطب آگاه شدید می توانید فرآیند ماجراهای قصه را به مسیر دیگری هدایت کنید اما در انیمیشن کار باید به طور کامل ساخته شود و بعد در اختیار مخاطب قرار بگیرد. در این رابطه هم تمام مراحل کارشناسی شده و به طور حرفه ای در حال پیگیری است.

وی در پایان گفت: ما از الان مخاطب را کنار خودمان حس و تلاش می کنیم کار شایسته ای ارائه دهیم. فاز اول این پروژه در صد قسمت ۵ دقیقه ای با کیفیت تصویر اچ دی با محتوایی طنز محور تولید خواهد شد.