ساری - رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: امسال ۳۰ هزار تن مرکبات شب عید در استان ذخیره‌سازی و خرید تضمینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دلاور حیدرپور شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت مرکبات استان گفت: مطابق سال های گذشته مسئولیت تنظیم بازار شب عید بر عهده جهاد کشاورزی است و ۳۰ هزار تن پرتقال از استان تهیه می‌شود.

وی از تهیه دستورالعمل خرید تضمینی مرکبات شب عید خبر داد و گفت: در این راستا، جلساتی با حضور بخش‌های مختلف ازجمله اتحادیه باغداران انجام و آخرین هماهنگی‌ها صورت گرفته و پیش‌بینی برآورد قیمت نیز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه منتظر بررسی قیمت پیشنهادی هستیم گفت: برابر دستورالعمل، خرید باید از باغداران صورت گیرد و این طرح با مباشرت جهاد و سازمان تعاون روستایی صورت خواهد گرفت و حمایت از باغدار و تولیدکننده در راستای تنظیم بازار انجام می‌شود.

وی میزان تولید پرتقال استان را ۱.۵ میلیون تن بیان کرد و گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته میزان مصرف پرتقال در شب عید بیش از ۵۰ هزار تن نخواهد بود که قرار شد بخشی از این محصول در استان تأمین شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز بابیان اینکه ۵۰ درصد تولید مرکبات کشور انجام می‌شود، گفت: درآمد مردم استان بیشتر از کیوی، پرتقال و برنج به دست می‌آید.

وی اظهار داشت: باید برای صادرات این محصولات در کشور برنامه‌ریزی داشته باشیم و باید بازارهای هدف شناسایی شود درحالی‌که تاکنون بازارهای هدف خوب شناسایی نشده است.

وی با اظهار اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید درزمینهٔ شناسایی بازارهای هدف برنامه‌ریزی داشته باشند، استاندارد بازار و شناسایی آن را بسیار مهم برشمرد و گفت: سهمیه ۳۰ هزار تن خرید تضمینی شب عید برای استان کم است.

شعبانی گفت: ما به‌عنوان باغدار آمادگی داریم بیش از این میزان ذخیره‌سازی داشته باشیم و جهاد کشاورزی در خرید محصولات از تجربیات کارشناسی اتحادیه باغداران استفاده کند.