قم - یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه در حوزه فیلم و رسانه حساسیت و نظارت لازم از ضروریات است، گفت: ما دشمنان فراوانی داریم که از راه کتاب قصد ضربه زدن به فرهنگ ما را دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی، با اشاره به موفقیت‌های وزارت ارشاد تأکید کرد: الحمدالله شما در سه حوزه کتاب، فیلم و رسانه موفقیت‌هایی داشته‌اید که قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: کتاب باید همسو با جهت گیری‌های انقلاب باشد چرا که ما دشمنان فراوانی داریم که از همین راه قصد ضربه زدن به فرهنگ ما را دارند و ما باید بیدار و هوشیار باشیم.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: در حوزه فیلم و رسانه هم حساسیت و نظارت لازم از ضروریات است که البته گاهی شاهد سیاه نمایی‌ها در رسانه‌ها هستیم که این امر نباید موجب ضربه زدن به عزت و اقتدار اسلام و انقلاب اسلامی شود و ما نباید هرگز در برابر ظلم و استکبار و خواسته‌های دشمنان کوتاه بیاییم.

آیت الله نوری همدانی با تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم شرکت ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، این تصمیم را بسیار شایسته خواند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: سعی ما این است که از ابزارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حداکثر استفاده را در ترویج فرهنگ دینی داشته باشیم.

وی افزود: امیدوارم که عملکرد ما و مجموعه تلاش‌های وزارتخانه مورد رضایت خداوند قرار بگیرد.

تأکید آیت الله علوی گرگانی بر گسترش روابط دولت و حوزه‌های علمیه

آیت الله محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی، با اشاره به اینکه دولت یازدهم باید ارتباط خود را با علما و مراجع تقلید بیشتر کند، گفت: بسیاری از بدگویی‌ها و بدگمانی‌ها به خاطر فاصله بین ما (دولت و روحانیت) است.

وی افزود: درسایه این ارتباط، کار‌ها و مسائل آسان می‌شود ولی هر چه از هم فاصله بگیریم کار‌ها سخت‌تر خواهد شد.

آیت الله علوی گرگانی اظهار داشت: این رفت و آمدهای میان مسئولان دولتی و علما، هم برای دولت و هم برای علمای حوزه سازنده است، از این جهت که برخی اخبار درجه اول را مسئولان دولتی در اختیار حوزه قرار می‌دهند و از سوی دیگر برخی مسائل هم از طریق مردم به دست علما و مراجع تقلید می‌رسد که به دولت منتقل می‌شود.

وی خطاب به وزیر ارشاد گفت: سلام من را به دکتر روحانی برسانید، دوست داریم بتوانند بیشتر با علما در ارتباط باشند تا اگر مشکلاتی بود بتوانیم به گوش ایشان برسانیم.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: البته ما از سختی و فشار کار رئیس جمهور آگاه هستیم، ریاست یک دولت شوخی نیست، کار ایشان سنگین است و اداره کردن یک کشور با این همه جمعیت، قومیت و انسان‌های متعدد فوق العاده سخت است.

آیت الله علوی گرگانی در ادامه با اشاره به وظیفه خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها رسالت سنگین تری دارد، چون شعبه‌ها و حوزه‌های مختلفی را باید بررسی و مدیریت کند.

وی ادامه داد: ما از این دوجنبه اثباتی و سلبی باید مراقبت کنیم، جنبه اثباتی در اختیار دولت است که با برنامه‌ریزی کار‌ها دنبال شود ولی جنبه‌های منفی که از طرف جامعه شاید به سمت دولت و وزارت ارشاد بیاید و باید با برنامه ریزی توسط وزارت ارشاد و معاونت‌های آن، مراقبت و مدیریت شود.

ثبت هفتم صفر به عنوان شهادت امام حسن مجتبی(ع) در تقویم

آیت الله علوی گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود خواهان گنجاندن هفتم ماه صفر به عنوان سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در تقویم رسمی کشور شد و گفت: این روز به روایتی ولادت امام کاظم(ع) است ولی قوی‌تر شهادت امام حسن مجتبی(ع) است.

وی همچنین خطاب به وزیر ارشاد ادامه داد: بهتر است این کار (ثبت هفتم صفر، شهادت امام حسن مجتبی(ع) در تقویم) از طرف شما انجام شود، دوست دارم شما اولین قدم را بردارید و این سنت مهم به نام شما بماند. مراجع تقلید و علما در این زمینه نظر دادند و رسانه‌ها بویژه صدا و سیما نیز در این زمینه همکاری کند.

تالار مرکزی قم بهمن‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در دیدار با نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران گفت: طرح تالار مرکزی شهر قم تاکنون نزدیک به ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین منابع مالی برای تجهیزات آن بهمن ماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

جنتی افزود: هم اکنون هشت طرح ملی در سطح کشور با پیشرفت بالای ٩٠ درصد داریم که امیدواریم با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص کامل منابع اعتباری آنها، هرچه زود‌تر این طرح‌ها به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی تالار مرکزی قم از سال ٨٨ شروع شده، این بنا در زمینی به مساحت حدود هشت هزار متر مربع با زیربنای ١١ هزار مترمربع و با اعتبارات ملی و انتخاب مشاور و پیمانکار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال ساخت است.

این تالار دارای بخش‌هایی چون دو سالن ۶۵٠ نفره و ٢٢٠ نفره آمفی تئا‌تر، سالن تمرین تئا‌تر، سالن اجرای تعزیه می‌باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پیشروی‌های نیروهای عراقی در مبارزه با داعش، از حجت الاسلام شهرستانی جویا شد و گفت: آمریکا و اروپا فهمیده‌اند کودکی که خود تولید کرده‌اند برای آن‌ها به مشکلی جدی تبدیل شده است و از آن وحشت کرده‌اند.

جنتی همچنین افزود: اگر بشار اسد از سوریه برود این کشور قابل کنترل نیست و مانند لیبی هر منطقه از آن در دست یک حکومت خواهد بود.

نماینده آیت الله سیستانی در ایران نیز در این دیدار گزارشی از نحوه فعالیت نیروهای عراقی در مبارزه با گروه‌های تکفیری بیان کرد.

حجت الاسلام سید جواد شهرستانی همچنین به ارائه گزارشی از موسسات فرهنگی و کتابخانه‌های زیر نظر دفتر آیت الله سیستانی در استان قم پرداخت.