بجنورد - مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسا شمالی از افزایش ۱۰ درصدی تولید عسل در این استان خبرداد.

حسین رضا زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال از ۱۲۶ هزارو ۳۳۲ کلنی زنبور عکسل، مقدار یک هزارو ۴۴۷ تن عسل تولید شد.

وی افراد شاغل در حرفه ی زنبورداری را یک هزار و ۴۳۱ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: طبق آمار تعداد زنبورداران نسبت به پارسال ۲ ونیم درصد کاهش اما تعداد کلنی‌ها ۱۷ درصد افزایش یافته است.

وی میانگین تولید عسل در استان را پنج کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این میزان تولید در طی سال‌های اخیر ۱۵ تا ۲۰ کیلو گرم بود.

رضا زاده افزود: امسال به علت کاهش وعدم پراکنش مناسب بارندگی، درجه حرارت بیش از حد محیط و پژمردگی گل‌ها، کاهش ۷۵ درصدی تولید عسل در برخی از شهرستانهای استان مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری از هر کلنی ۱۱ و نیم کیلوگرم عسل بدست آمده، در حالی‌که سال قبل به ازای هر کلنی ۱۲ کیلوگرم عسل تولید شد.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه اضافه کرد: پارسال یکهزارو ۳۱۱ تن عسل در خراسان شمالی تولید شد.

به گفته رضا زاده، استان خراسان شمالی در سال ۹۳ از نظر بهره وری رتبه پنجم و از نظر میزان تولید رتبه سیزدهم کشوری را کسب کرده است.