رامیان- مدیرکل کتابخانه های گلستان گفت: مشکلات فرهنگی با ترویج مطالعه برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قوانلو، ظهر دوشنبه، در مراسم بزرگداشت و تکریم مقام کتابدار و گفتمان کتابخوانی شهرستان رامیان، اظهار کرد: به لحاظ توسعه ای، ایران و ژاپن در یک زمان توسعه را شروع کردند ولی امروزه شاهد توسعه یافتگی زیاد آن کشور و فاصله ریشه ای با آنان هستیم.

وی ادامه داد: هر وسیله ای که باعث اطلاع رسانی شود، تعریف کتاب را به خود می گیرد و لازم است که از آن وسیله به نحو صحیح برای مطالعه مفید و توسعه استفاده کنیم.

قوانلو به مولفه های توسعه ای، همچون نیروی جوانی، انسانی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: همه مؤلفه های توسعه را داریم، ولی از لحاظ فرهنگ مطالعه، بسیار عقب تر از جهان مدرنیته امروز هستیم.

وی افزود: بسیاری از مشکلات فرهنگی با ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مطالعه برطرف می شود و هر چه میزان مطالعه در جامعه بالاتر رود، رسیدن آن جامعه به توسعه سریع تر صورت خواهد گرفت.

مدیرکل کتابخانه های استان گلستان تصریح کرد: فضای مجازی یک فرصت است که باید در توسعه منابع مکتوب از آن بهره برداری شود و نباید گرایش مردم در آنجا به سمت مطالب کم محتوا و مختصر رود و فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب غلبه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: شهرستان رامیان به لحاظ تعداد کتابخانه ها، جزء شهرستانهایی است که هم‌طراز با مرکز استان است و سابقه دیرینه و خوبی در این زمینه دارد.

قوانلو ضمن تأکید بر گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر و تبدیل آن به عنوان فرهنگ عمومی، گفت: زمانی این امر رُخ می دهد که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه در کنار سایر کارهای روزانه، وارد زندگی مردم شود.

سرانه مطالعه، نشانه توسعه یافتگی است

فرماندار شهرستان هم رامیان: سرانه مطالعه، نشانه توسعه یافتگی بوده و اُنس بیشتر با کتاب مهم ترین راهکار ارتقای فرهنگ جامعه و حرکت به سمت پیشرفت است.

جواد صادقلو، اظهار کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی مقوله ای ارزشمند بوده و اهتمام دولت، تجهیز و نوسازی کتابخانه هاست.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته، تیراژ کتاب‌ها به یک میلیون رسیده و روزنامه ها تیراژ 100 هزارتایی را دارند، ولی در کشور ما که اسلامی است و سابقه دیرین علم و فرهنگ و هنر دارد، هم تیراژ بسیار پایین است و هم سرانه مطالعه غیرقابل قبول است.

صادقلو با تأکید بر این مطلب که، جامعه ای که کم سواد باشد و به سمت علم و دانش حرکت نکند، نفوذ فرهنگی را زود می پذیرد، گفت: با بالابردن سرانه مطالعه و فرهنگ مردم یک کشور، می توان جلوی هجمه های فرهنگی را گفت و ناهنجاری ها را به هنجار تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: قرآن قلم را ابزار گسترش علم و دانش معرفی کرده، لذا ما باید توجه به کتاب و مطالعه کتاب را به عنوان یک ضرورت در زندگی مدنظر داشته باشیم.

فرماندار شهرستان رامیان ادامه داد: پیشرفت و آبادانی در گرو پژوهش و مطالعه است و شبکه های اجتماعی نمی توانند جای کتاب و مطالعه با فرصت را پرکنند؛ فقط نسل آینده را از کتاب و کتابخوانی دور می کنند.

صادقلو در پایان ضمن توصیه به دانش آموزان به فاصله نگرفتن از کتاب و مطالعه، گفت: توسعه و گسترش کمی و کیفی مطالعه کتاب باید در دستور کار همه اقشار جامعه باشد و همه مردم از کتاب بهره مند باشند.

در پایان این مراسم فرماندار شهرستان رامیان به همراه مدیرکل کتابخانه های استان، بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی رامیان را افتتاح و به نویسندگان و برترین های بخش کتاب و مطالعه جوایزی اهدا کردند.

برچسب‌ها