دو فیلم مستند «خاطرات نگاتیو» به کارگردانی فرهاد ورهرام و «دینگو مارو» به کارگردانی کامران حیدری در نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به نمایش در می آیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد ورهرام با فیلم مستند بلند«خاطرات نگاتیو» به تهیه‌کنندگی فخرالدین سیدی، متقاضی شرکت در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شده است.

این مستند که درباره تعطیلی لابراتوارهای فیلم و تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال است، داستان تعطیلی ناگهانی دو لابراتوار قدیمی تهران را که از اواخر سال ۱۳۹۳ دیگر فعالیتی ندارند، روایت می‌کند.

فرهاد ورهرام درباره‌ ساخت آخرین اثر مستندش گفت: تولید این مستند که آغاز کار لابراتوار در ایران تا تعطیلی آن‌ها را به تصویر می‌کشد، بخشی از تاریخ سینمای ایران بوده و در حمایت از لابراتوارهای تعطیل، ساخته شده است.

فرهاد ورهرام کارگردان، رضا تیموری تصویربردار، احمدرضا طائی صدابردار، بهروز شهامت صداگذار، طاهره حسینی تدوین، صمدخدایی مدیر تولید، سهیل صباحی عکاس، فخرالدین سیدی پژوهشگر و تهیه کننده عوامل اجرایی این فیلم مستند هستند.

فرهاد ورهرام پژوهشگر و مستندساز پیشکسوت سینمای ایران، فیلم‌های «بازار اردهال»، «آبگینه»، «نخل»، «تاراز«، «عروسی مقدس»، «آز آلپ تا دماوند»، «سیاهان جنوب ایران»، «بی‌شناسنامه‌ها» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

نمایش فیلم مستند «خاطرات نگاتیو» در جشنواره سینماحقیقت، منوط به آرای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی است که تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد.

حیدری با «دینگومارو» به سینماحقیقت می‌آید!

کامران حیدری با فیلم مستند «دینگومارو» که در شبکه معروف ARTE تهیه شده، به نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خواهد آمد.

این فیلمساز درباره موضوع مستند «دینگومارو» گفت:حميد سعيد، بندرعباسی و به دينگومارو معروف است. او آفريقايی‌تبار است و آرزويی دارد. آرزوی او اين است که بعد از سالیان سال که از حضور آفريقايی‌‌ها در جنوب ايران می‌گذرد، با موزيسين‌های آفريقايی‌تبار يک کنسرت در طبيعت هرمزگان برگزار کند. او سفری اوديسه‌وار به همه‌ نقاط هرمزگان انجام می‌دهد تا این موزيسين‌ها را پيدا کند و با آنها کنسرت برگزار کند.

کامران حیدری پژوهشگر و کارگردان، سجاد آورند تصویربردار، ساسان کاوه صدابردار، کامیار بهبهانی صداگذار، کامران حیدری و مارتین هومل تدوین، حمید سعید گوینده و آهنگساز، انسیه علوی زاده دستیار کارگردان، مدیرتولید و عکاس عوامل اجرایی این فیلم مستند هستند.

کامران حیدری متولد سال ۱۳۵۵ در شیراز است. در پرونده‌ فیلمسازی او، ساخت مستندهای داش آکل، محمد بهمن‌بيگی، در انتهای يک روز کامل، من نگهدار کمالی وسترن ميسازم، به چشم می‌خورد.

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»  توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»  برگرفته از فرمایشات حضرت علی(ع) در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار می شود.