بجنورد - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به دلیل فراهم نشدن شرایط دفن زباله در محل جدید، دفن زباله با مدیریت صحیح و رعایت الزمات تا زمان جابجایی کارخانه کمپوست در منطقه باباموسی بلامانع است.

سید علی اصغر مطهری در گفتگو خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه قبل از بروز اختلافات شورای شهر و شهرداری بجنورد در خصوص دفن زباله در محل باباموسی، این اداره کل به این موضوع ورود پیدا کرده بود، گفت: سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی محل فوق را به علت مناسب نبودن کیفیت دفن و همچنین مدیریت منطقه برای دفن زباله رد کردند.

وی اظهار داشت: براساس مکاتبات شهرداری بجنورد در خصوص نبودن مکان مناسب برای دفن زباله، این موضوع به منظور بررسی و یافتن راهکاری برای رفع این معضل، در دستور کار محیط زیست قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه حدود ۹ ماه قبل جلسه ای با حضور معاون هماهنگی امورعمرانی برای تعیین تکلیف کارخانه کمپوست بجنورد انجام شد، افزود: در این جلسه عنوان شد اگر چه مشکلات زیست محیطی کارخانه کمپوست رفع شده، اما مشکلات اجتماعی آن حل نخواهد شد، بنابراین موافقت گردید تا نسبت به جابه جایی این کارخانه اقدامات لازم انجام شود.

وی مهم ترین موارد مطرح شده در خصوص رعایت اصولی الگوی دفن زباله در محل باباموسی را استفاده از تجهیزات مناسب برای دفن پسماد دانست.

مطهری گفت: متاسفانه به دلیل اینکه محل دفن زباله کوهستانی است و به ایجاد ترانشه با عمق حداقل سه متر بر بستر سنگی نیازدارد وعملا هم امکان حفرآن وجود نداشته و خاک مناسبی هم برای دفن زباله‌ها نیست، تصمیم جدیدی اتخاذ شد.

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد در صورتی که شهرداری تمامی موارد و الگوهایی که توسط این سازمان ارائه شده را برای دفن زباله رعایت کند تا زمان جابه جایی کارخانه کمپوست محل دفن زباله در کوه باباموسی بلامانع است، اما اگر زباله‌ها تخلیه و رها شود از ابزارهای قانونی استفاده خواهد شد.

مطهری افزود: در حال حاضر ۲۰ هکتار زمین توسط مشاور معرفی و گزارش های ارزیابی نیز تهیه و مجوزهای لازم از سوی دستگاههای متولی مانند آب منطقه ای و منابع طبیعی صادرشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر گزارش ارزیابی و الزمات فنی این سازمان که در دست تهیه است به مشاوراعلام خواهد شد که امیدواریم طی ۱۰ روز آینده با جانمایی کارخانه کمپوست، این مشکل رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دارابودن هشت شهرستان ۹۱۷ هزار نفر جمعیت دارد.